Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبرفتحی روز سه شنبه در گفتگویی اظهارکرد: امنیت غذایی به معنای تامین بودن غذای کافی و سالم مورد نیاز جمعیت انسانی می باشد و در زیربخشهای مختلف، برنامه هایی برای افزایش میزان تولیدات هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی برای سال ۱۴۰۱ تدوین و طراحی شده است و در اختیار واحدهای مختلف اجرایی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: آنچه که به صورت شاخص و براساس برنامه های ابلاغی مقام عالی وزارت در استان تدوین شده است بیشتر در راستای فرصتهای مغفولی بوده که در گذشته به آنها پرداخته نشده است که موضوع جهش تولید در دیمزارها و استفاده از ظرفیت دیمزارها از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در تولید بیشترین اتکا را بر دیمزارها دارد، ادامه داد: بنابراین جهش تولید در دیمزارها که با مشارکت ستاد اجرائی فرمان امام انجام می شود، اولویت دوچندانی برای استان دارد و در سال ۱۴۰۱ با جدیت تمام پیگیری خواهد شد و تلاش خواهد شد کلیه اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

 وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جهش تولید بر اساس یک برنامه پنج ساله در هشت میلیون هکتار از دیم‌زارهای کشور هدف گذاری شده است، گفت: تا کنون در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان این طرح اجرا شده است.

وی رفع تداخل پلاک های ثبتی و صدور سند کشاورزی که یکی از برنامه های اصلی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی می باشد را از اولویتهای کاری سازمان در سال جاری دانست و گفت: تلاش می شود پلاک های باقی مانده در حیطه رفع تداخل نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه عملی شدن این امر در گرو تهیه و آماده شدن نقشه های کاداستر اراضی است، خاطرنشان کرد: در تفاهم با ثبت اسناد کشور و سازمان امور اراضی کشور پیش بینی شده است که اراضی و پلاک های باقی مانده هم در خصوص رفع تداخل و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و ملی و هم در خصوص صدور سند نهایی شود که خوشبختانه در حوزه صدور سند برای اراضی ملی حدود ۹۸ درصد اراضی ملی استان موفق به اخذ سند شده و در سال ۱۴۰۱ نیز این برنامه با جدیت پیش برده خواهد شد.

فتحی کشاورزی قراردادی را از دیگر اولویتهای کاری سازمان در سال جدید عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح که از سال پیش از طریق سازمان تعاون روستایی در امر زراعت شروع شد امسال نیز در مورد تمام محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار مطلوب و ممانعت از عدم فروش محصولات کشاورزان اجرا شده و از طریق یافتن شرکتها و اشخاص حقیقی پشتیبان تلاش خواهد شد کشاورزی قراردادی هم در حوزه زراعت و هم در حوزه باغبانی و دام پیش برده شود.

وی با اشاره به تفاهم وزیر جهادکشاورزی و وزیرکشور در ارتباط با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار کرد: این موضوع در سال جاری با استفاده از ظرفیت فرمانداران، بخشداران و دهیاران و اعضای شورای اسلامی نهایی خواهد شد و از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی ممانعت به عمل خواهد آمد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با بحث گلخانه ها گفت: احداث گلخانه ها ظرفیت مناسبی است که توسعه آن خوشبختانه در استان روند خوبی را طی می کند و در سال جدید نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد و جهشی در سرمایه گذاری لازم در امر گلخانه ها و ایجاد شهرکهای کشاورزی و گلخانه ای صورت خواهد گرفت.

فتحی مکانیزاسیون کشاورزی را دیگر اولویت کاری سازمان دانست و عنوان کرد: برای کاهش میزان ریزش کمباین ها و افزایش بهره وری ضروری است نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی در دستور کار قرار دهیم و خوشبختانه در سال های گذشته هم در این حوزه موفقیتهای خوبی حاصل شده است.

وی افزود: ایجاد زیرساختهای کشاورزی به خصوص سیستم های نوین آبیاری از دیگر اولویت های کاری سازمان در سال جدید است و با توجه به اینکه استان ما جزو استانهای خشک محسوب شده و در زمینه آب با چالش جدی مواجه می باشد، از این رو هم شبکه های آبیاری و هم سیستم های نوین آبیاری جزو اولیت های کاری ما خواهد بود.

وی در ارتباط با نظام بهره برداری از اراضی برای اراضی که تحت عنوان استفاده از ظرفیت اعتبارات رودخانه های غرب و شمالغرب کشور و آبهای مرزی می باشد، گفت: امیدوارم نظام بهره برداری این اراضی امسال نهایی شود و با انجام این موارد و موارد دیگری که برنامه های آن تحت عنوان افزایش میزان تولیدات کشاورزی به واحدهای مختلف ابلاغ شده است، تلاش خواهیم نمود در راستای ایجاد امنیت غذایی به سوی ایجاد کشاورزی صنعتی و افزایش بهره وری و افزایش میزان تولیدات در واحد سطح حرکت کنیم.

به گزارش ایرنا، طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» در پاییز ۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت، در قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.
در زمان حاضر متوسط تولید گندم دیم در کشور یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به یکهزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد.

مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که به طور معمول سالانه در حدود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم می رود.

در آذربایجان شرقی سالانه در حدود ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در زیربخش های مختلف زراعی، باغی ، دامی و شیلات تولید می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید داخلی اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید داخلی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید داخلی اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی اراضی کشاورزی کاری سازمان جهش تولید خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، کشت به روش نوین سیب زمینی با استفاده از نوار تیپ در زمین‌های زراعی دشت اردبیل که از چند سال قبل آغاز شده، در سال جاری به تنها روش کاشت این محصول تبدیل شده است.
کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در چند هفته اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی الگویی و ترویجی در سر مزرعه، در خصوص روش جای گذاری نوار تیپ در زراعت سیب زمینی در حال کمک و مساعدت به کشاورزان سیب زمینی کار این خطه هستند.
۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، میزان برداشت محصول سیب زمینی در دشت اردبیل به شکل قایل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
غفور آقایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.
وی گفت: ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد و گفت: کشاورزان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با توصیه کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل برای مشاوره و رعایت توصیه فنی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کاشت محصول خود افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان سیب زمینی کار برای جلوگیری از اتلاف زمین و آبیاری آسان و با کمترین میزان مصرف آب، از روش آبیاری با نوار تیپ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • پوشش مناطق خطرآفرین دریا در دستور کار طرح سالم‌سازی
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • واریز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دهیاریهای آذربایجان شرقی
  • اردیبهشت تماشایی در باغ‌های سیب مراغه
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • سواحل استان بوشهر متلاطم است/ افزایش پوشش ابر