Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور امیر حسن زرنانی، به محورهای نوزدهمین کنگره ارتقا کیفیت اشاره کرد و گفت: هر سال، دو رویکرد اصلی در انتخاب محورهای کنگره مد نظر قرار می‌گیرد. در اولین رویکرد، مباحثی برای کنگره انتخاب می‌شود که در کنگره ماقبل به آنها پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. در رویکرد دوم، بسته به نیاز، مباحثی انتخاب می‌شوند که بتوانند پاسخگوی مشکلات حال حاضر جامعه آزمایشگاهی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال در کنگره هجدهم و نوزدهم محورهایی برای پوشش دادن آخرین یافته‌های علمی مرتبط با ایمونوپاتوژنز، تشخیص آزمایشگاهی و واکسیناسیون کرونا اختصاص داده شده اند.

وی افزود: انتخاب این محورها از آن جهت بود که نیاز روز جامعه آزمایشگاهی کشور هستند. سایر محورها بر اساس رویکرد اول انتخاب گردیدند. در برخی از مواقع، محورهای جدید در برنامه کنگره قرار می‌گیرد که مسبوق به سابقه نبوده و پیش از این هیچ برنامه‌ای در این خصوص در کنگره‌های قبلی ارائه نشده است. این محورها با پیشنهاد دبیر علمی و به منظور ارتقا نقش کلیدی انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در سیاست‌های کلان بهداشتی کشور انتخاب می‌شوند.

زرنانی گفت: به عنوان نمونه در کنگره هجدهم و نوزدهم پانل «داده‌های بزرگ» به برنامه اضافه شدند. با توجه به اینکه انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی یکی از ارگان‌هایی است که با پوشش بیش از ۱۲۰۰ آزمایشگاه تشخیص پزشکی در کشور، دسترسی خوبی به داده‌های آزمایشگاهی دارد، به پیشنهاد اینجانب و تصویب هیئت مدیره دبیرخانه دائمی داده‌های بزرگ در محل انجمن تشکیل گردید تا با استفاده از داده‌های فوق، مقادیر مرجع برای آنالیت های آزمایشگاهی تعیین گردد.

وی افزود: برای کنگره نوزدهم پانل ها به سه دسته مهم تقسیم می‌شوند. دسته اول مربوط به «داده‌های بزرگ» است. دسته دوم به ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه کرونا، تشخیص آزمایشگاهی و واکسیناسیون کرونا می‌پردازد و دسته سوم پانل هایی خواهد بود که بر اساس رویکرد اول انتخاب شده اند. پانل های دسته سوم به طیف وسیعی از چالش‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی در زمینه‌های ایمونولوژی، سرولوژی، بیوشیمی، هماتولوژی، انگل شناسی، میکروب شناسی، ویروس شناسی و مدیریت در آزمایشگاه خواهند پرداخت.

زرنانی گفت: در حال حاضر تشخیص آزمایشگاهی کرونا و نیز ایمونوسرولوژی کرونا یک چالش اساسی در آزمایشگاه‌های کشور است که این کنگره و کنگره قبلی به خوبی آن را پوشش داده اند. به سایر چالش‌ها نیز با توجه به محدودیت‌های زمانی و تعداد روزهای کنگره تا حد امکان پرداخته شده است.

وی، شعار کنگره را «کیفیت را پایانی نیست»، اعلام کرد و اظهار داشت: این یک شعار صحیح است که توسط انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی انتخاب شده است. حوزه‌های مختلف علوم آزمایشگاهی دائماً در حال تحول و تکامل است. برخی از آموزه‌های قبلی جامعه آزمایشگاهی کشور در حال حاضر دیگر ارزش علمی ندارند؛ بلکه بیشتر ارزش تاریخی دارند. حرکت موازی با پیشرفت علم در حوزه آزمایشگاه نیازمند به روز رسانی و نوسازی اطلاعات است و از این منظر کنگره ارتقا کیفیت طی ۱۸ سال برگزاری نقش به سزایی در این حوزه داشته است.

وی به عوامل موفقیت هر ساله کنگره ارتقا کیفیت و تأثیر آن در شناساندن قشر علوم آزمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: عوامل موفقیت هر ساله کنگره ارتقا کیفیت را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. نخست عوامل علمی هستند. بهره گیری از افراد شاخص رشته و ارائه آخرین دستاوردهای علمی هر حوزه یکی از عوامل مهم موفقیت کنگره ارتقا کیفیت است. یادمان باشد تنها حدود ۱۲۰۰ فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی در کشور وجود دارد که نسبت به کل جامعه آزمایشگاهی کشور تعداد محدودی است.

زرنانی ادامه داد: موفقیت‌های چشمگیر کنگره ارتقا کیفیت در طی ۱۸ سال گذشته سبب شده که این کنگره به بزرگ‌ترین رویداد علمی آزمایشگاهی کشور تبدیل شود. این یک دستاورد و موفقیت غیر قابل انکار برای انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی است. عامل مهم دیگر در موفقیت هر ساله کنگره بخش نمایشگاهی، دستگاهی، ابزار و ادوات آزمایشگاهی است. بخش نمایشگاهی کنگره بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند و محلی است که آخرین فناوری‌های روز دنیا در زمینه علوم آزمایشگاهی به نمایش گذاشته می‌شود و یکی از جاذبه‌های اصلی کنگره ارتقا کیفیت است. به رغم این، رسالت اصلی کنگره ارتقا کیفیت مانند هر کنگره علمی دیگر بخش علمی آن است و امیدوارم که این بخش سال به سال بهتر شود.

سیزدهمین کنگره بین المللی و نوزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در روزهای ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت و ۵ تا ۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

کد خبر 5465321

منبع: مهر

کلیدواژه: کنگره علوم آزمایشگاهی آزمایشگاه ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا کووید 19 واکسن کرونا آمار کرونا روز جهانی بهداشت واکسیناسیون آلودگی هوا سازمان غذا و دارو سرخک ماه رمضان 1401 واکسن سرطان ورزش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کنگره ارتقا کیفیت جامعه آزمایشگاهی آزمایشگاهی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند

 شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزء مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد. 

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن‌ها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استاندارد‌های سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است. 

وی ادامه داد: این استاندارد‌ها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست. 

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد؛ بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیارد‌ها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهاد‌های کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علی رغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته، زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

 همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی