Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندین سال است که بیماری های مختلفی مانند سرخک با پوشش واکسن در کشور ریشه کن و کنترل شده اند؛ اما متاسفانه به دلیل کاهش پوشش واکسیناسیون و با شیوع بیماری کرونا به خاطر ترس از ابتلا به این عارضه و به خصوص در بین کودکان، تزریق روتین واکسن سرخک انجام نشده است و همین امر سبب شده تا شیوع دوباره بیماری سرخک در کشور را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ریشه کنی کامل بیماری مسری و کشنده سرخک باید سطح پوشش واکسیناسیون این بیماری در کشور افزایش پیدا کند و مردم با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی اقدام به واکسیناسیون کودکانشان کنند.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی گفت: بیماری سرخک کاملا مسری و دارای سرایت پذیر بالایی است. اگر مورد غفلت قرار بگیرد، باعث مرگ و میر در بین کودکان و افراد بالای ۳٠ سال که واکسن سرخک را نزده اند، خواهد شد.

به گفته این اپیدمیولوژیست کودکانی که واکسن های روتین از جمله دوازده و هجده ماهگی خود را دریافت کرده اند، نگرانی زیادی نباید داشته باشند؛ چرا که ریسک ابتلا در واکسینه شده ها بسیار کم است.

او گفت: بیماری سرخک دوره ای در کشور به دلیل پوشش بالای ۹٠ درصدی واکسیناسیون روتین از جمله سرخک در مرحله حذف بود؛ اما به دلیل کاهش این پوشش واکسیناسیون به خاطر یک سری صحبت های خلاف واقع در خصوص واکسن و کاهش مراجعه مردم جهت تزریق واکسن،  بیماری سرخک در برخی از نقاط شرق کشور دیده شده است.

به گفته مهری آبریزش بینی، تب بالا، آبریزش از چشم و خستگی از جمله علائم بیماری سرخک به خصوص در بین کودکان هستند. مراودات با افرادی که واکسن سرخک نزده اند، نگران کننده است و افرادی که واکسن سرخک نزده اند باید مراقب این بیماری باشند.

آمارها نشان می دهند که در سال ۲٠۱۸ در حدود ۱۴٠ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری سرخک در دنیا فوت کرده اند. افرادی که اطلاعات لازم در خصوص بیماری سرخک را ندارند، نباید مطالب نادرست خود را به دیگران دیکته و القا کنند.

 

او گفت: خانواده های ایرانی حتما واکسیناسیون کودکان خود از جمله واکسن سرخک را به تعویق نیندازند. این واکسن به نام MMR در دوازده و هجده ماهگی نوزادان در تمام مراکز بهداشتی به صورت کاملا رایگان همچون سایر واکسن ها تزریق می شود.

بیشتر بخوانید

افزایش ۶ برابری قیمت دارو صحت ندارد

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسیناسیون سرخک بیماری سرخک واکسن سرخک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند