Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@22:49:26 GMT

دشت ورامین ظرفیت تبدیل به کانون ریزگرد را دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۲۸۸۳

دشت ورامین ظرفیت تبدیل به کانون ریزگرد را دارد

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: جنوب دشت ورامین در لبه کویر مرکزی قرار دارد و تا کنون تالاب فصلی بندعلیخان و مراتع جنوبی از جنوب و جنگل دست‌کاشت تاغ از جنوب شرق، مانع ورود ریزگردها به مناطق مسکونی شده‌اند ولی بارش‌های اندک و تخصیص پیدا نکردن حق‌آبه تالاب و مراتع از محل رودخانه شور و شیرین روند خشکی آن را تسریع کرده و هر آن ممکن است که منطقه به کانونی وسیع از گرد و غبار تبدیل شود، غباری که به بخشی از فاضلاب حامل فلزات سنگین شهرک صنعتی چرمشهر نیز آلوده شده و آن را به خطری برای سلامتی مردم تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرق ورامین و در مجاورت ایستگاه راه‌آهن ابردژ نیز بیش از ۱۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ وجود دارد که از پیشروی کویر و ورود شن و ماسه روی ریل‌های راه‌آهن جلوگیری ولی کمبود بارش‌ها، حال و روز این تاغزارها را نیز نگران کننده کرده تا جایی که بسیاری از این گیاهان کویری خشک و نابود شده است و اقدماتی نظیر ایجاد هلالی توسط اداره منابع طبیعی نیز نتوانسته مانع از خشکی آن‌ها شود.

مشکل تالاب بندعلیخان فقط مربوط به ورامین نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: خشک شدن تالاب فصلی بندعلیخان فقط مشکل ورامین نیست چرا که قطعا تأثیرات منفی آن، کل استان تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمد فریدی اظهار داشت: تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی ورامین، سدی مستحکم در برابر پیشروی کویر محسوب می‌شود که علاوه بر تأمین علوفه مورد نیاز عشایر، در تغییر اکولوژی منطقه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند بنابراین مسئولان استانی برای زنده نگه داشتن آن باید وارد میدان شده و با تخصیص حق‌آبه قانونی آن، از نابودی این تالاب جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان ورامین برای ورود آب به این تالاب فصلی، کمبودهای برجای مانده از گذشته نتوانسته به طور کامل موجب آبگیری آن شود و لازم است تا مسئولان شهرستان‌های ورامین، قرچک و ری که کشاورزان آن از آب رودخانه شور و شیرین بهره ‌می‌برند برای اختصاص حق‌آبه تالاب به نقطه نظر مشترکی دست پیدا کنند.

حال ناخوش تاغزارهای دشت ورامین

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین نیز از وضعیت نامناسب تاغزارهای دست‌کاشت جنوب ورامین خبر داد و گفت: کمبود منابع آبی و بارش‌های اندک، وضعیت تاغزارهای ورامین را که سدی محکم در برابر نفوذ کویر به اراضی کشاروزی و مسکونی محسوب می‌شود، نا مساعد کرده است.

اصغر سپه‌وند در گفت وگو با خبرنگار اظهار داشت: در جنوب ورامین و حاشیه ایستگاه راه‌آهن ابردژ، جنگل ۱۰ هزار هکتاری تاغ طی‌سال‌های گذشته کاشته شده و از پیشروی کویر به اراضی کشاورزی و نفوذ بر روی ریل‌های راه‌آهن جلوگیری می‌کند ولی در سال‌های اخیر به دلیل کمبود منابع آبی و بارش‌های بسیار اندک، وضعیت تاغزارها بسیار نامناسب شده است.

وی افزود: خشکی زمین، تاغ‌ها را بسیار ضعیف کرده و اگر بارش‌های فصلی تا اردیبهشت آغاز نشود، وسعت زیادی از این تاغزارها نابود می‌شود که این امر شرایط را برای ورود ریزگردها و شن و ماسه به مناطق مسکونی فراهم می‌کند.

رئیس منابع طبیعی ورامین خاطرنشان کرد: در اراضی جنوبی و مراتع شهرستان ورامین نیز چنین وضعیتی وجود دارد و بارش اندک و تأمین نشدن حقابه تالاب فصلی بندعلیخان باعث شده تا پوشش گیاهی مراتع در منطقه سیاهکوه بسیار فقیر شود به گونه‌ای که بسیاری از عشایر امسال ترجیح دادند که در مناطق زندگی خود مانده و دام ها را سمت مراتع کوچ ندهد چرا که در اصل، علوفه‌ای برای چرای دام وجود ندارد و تلاش اداره منابع طبیعی برای احیاء مراتع با کاشت بذر در ۲۰۰ هکتار از اراضی مرتعی به دلیل نبود بارش در فصل زمستان و بهار، را با شکست مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که سال قبل برای ۳۳ هزار رأس دام سبک پروانه چرا صادر شده بود، این عدد برای امسال برای ۲۰ هزار رأس است و اگر شرایط خشکی در این بخش از شهرستان ورامین به ویژه تالاب فصلی بندعلیخان همچنان ادامه داشته باشد، قطعا این منطقه به کانون مهمی برای ایجاد گرد و غبار و ریزگرد در استان تهران تبدیل می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کانون ریزگرد گرد و خاک تهران دشت ورامین کانون ریزگرد تهران ریزگرد تهران افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا شهرستان ورامین منابع طبیعی بارش ها راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود

بهزاد شریفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های منابع طبیعی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است و در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل‌ها و مراتع استان که امری بسیار مهم است، همکاری و مساعدت آحاد مردم خصوصاً مردم خطه سرسبز شهرستان دیواندره در مقابله با حریق بسیار حائز اهمیت است.

شریفی‌پور بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ فقره حریق در سطح سه هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان روی داد.

وی تصریح کرد: این میزان آتش سوزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد فقرات ۲۴۷ درصد و از لحاظ سطح سوخته ۳۰۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: شهروندان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و روستاییان باید در نظر داشته باشند که نظر به کاهش بارش‌ها و نزولات الهی در سال‌جاری و با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد: بنابراین کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، لازم و ضروری است که نسبت به رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

لزوم‌خوداری شهروندان از رهاسازی بطری در طبیعت

شریفی‌پور گفت: از هم استانی‌ها تقاضامندیم که از رهاسازی زباله‌ها به‌ویژه انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت به دلیل اینکه این اشیا گاهاً همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتغال علوفه می‌شوند، خودداری کنند.

وی افزود: مواد خشک و مواد قابل اشتغال کف جنگل‌ها و مراتع کانون‌های آتش در مناطق را ایجاد می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: همچنین مردم استان به‌هیچ‌وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکنند و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی که اطراف اجاق آن را با سنگ محصور کنند.

شریفی‌پور ادامه داد: پس از اتمام استفاده از آتش، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ‌گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند بلکه می‌توان با ریختن آب یا مدفون کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شد.

وی اذعان کرد: همچنین از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده‌شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی به‌ویژه در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها خودداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع توسط کشاورزان و روستاییان استان کاری نامناسب و در راستای فقر و فرسایش خاک منجر به نابودی زمین خواهد شد که امیدواریم این اقدام توسط کشاورزان رخ ندهد.

شریفی‌پور عنوان کرد: آتش و مشعل به‌عنوان منبع روشنایی در مراتع به‌ویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه نامناسب و مستعد حریق خواهد شد.

وی افزود: بازی کودکان با آتش به‌ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب هم یک عمل نامناسب و حریق‌زا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: هم استانی‌های ما باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره رایگان ۱۵۰۴ بلافاصله با رعایت مسائل ایمنی نسبت به خاموش کردن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی محل را ترک نکنند.

گونه‌های گیاهی و جانوری کردستان برای غنای طبیعی آن باید حفظ شود

شریفی‌پور خاطرنشان کرد: غنای طبیعی کردستان در گونه‌های جانوری و گیاهی و گستردگی درخت‌های همچون، بنه، بلوط، سیب وحشی، زالزالک، افرا و بید وحشی، مازو و غیره در استان سرمایه‌ای به مراتب ارزشمند است که باید حتی‌الامکان از آنها حراست و حفاظت کرد.

وی افزود: در استان تیپ‌های مرتعی از تنوع بیش از ۳۰ نوع وجود دارد که گستردگی زیادی هم دارد و جدا از بحث استفاده بی‌رویه و غیر اصولی مردم و گاهاً استفاده بیش از حد دام‌ها، آتش سوزی‌های فصل تابستان هم منجر به نابودی این سرمایه طبیعی می‌شود، لذا از مردم فهیم استان تقاضامند هستیم با نزدیکی به فصل گرم تابستان که مراتع خشک می‌شوند سعی در رعایت نکات مهم داشته تا از حریق جلوگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری و دلسوزی مردم تعداد حریق کمتری نسبت به سال‌های قبل را در سطح مراتع و جنگل‌های استان داشته باشیم.

کد خبر 6093674

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود