Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود اقدامات ویژه‌ای از جمله توزیع هوشمند کالاهای اساسی را برای ثبات و قیمت‌گذاری منصفانه و تنظیم بازار کالاها از جمله محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ انجام داد تا بستری برای ایجاد ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش نرخ برخی اقلام در بازار شود.

در شرایطی ماه مبارک رمضان امسال پس از تعطیلات نوروز آغاز شد که برخی سودجو و دلال در همان ایام نوروز در تلاش برای اخلال در بازار این محصولات بودند، اما دولت با توزیع فراوان محصولات پروتئینی با قیمت‌های مناسب، از شوک قیمتی در هفته نخست ماه مبارک رمضان جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌در گام نخست، دولت با توزیع فراوان مرغ و گوشت دولتی در تهران و سراسر کشور باعث ریزش قیمت‌ها شد به‌طوری که با مصوبه ستاد تنظیم بازار از روز پنجشنبه (هجدهم فروردین‌ماه سال‌جاری) نرخ گوشت منجمد با ۲۴ هزار تومان کاهش در بازار روبه‌رو شد. بنابراین قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفندی با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

در همین راستا دولت با واردات ۹۵ میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی مورد نیاز برای جبران کاهش تولید جوجه یک‌روزه کشور، گام مهمی در جهت پایداری تولید گوشت مرغ برداشت تا هنگام افزایش تقاضا از ایجاد صف‌های طولانی برای خرید کالا جلوگیری شود. بنابراین طبق مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم با ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و مرغ منجمد کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ با انتشار اخباری مبنی بر حذف ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی در حالی با روند صعودی روبه‌رو شد که نه تنها هنوز خبری از حذف این ارز نبود بلکه قیمت نهاده‌ ها نیز هیچ تغییری پیدا نکرده بود؛ ضمن اینکه میزان تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ در بازار افزایش داشت.

این درحالی است که دولت قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ اختصاص داده بود، اما انحراف در پرداخت ارز دولتی به‌خصوص در نهاده‌های دامی باعث شد قیمت مرغ در سال ۹۷ و ۹۸ با حدود ۴۰ درصد و در سال ۹۹ با بیش از ۶۰ درصد انحراف قیمتی به دست مصرف کنندگان برسد.

دولت سیزدهم با تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور و قیمت‌گذاری، در جهت ثبات قیمت تخم مرغ تلاش کرد به‌طوری که قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در میادین میوه و تره بار سراسر کشور با ۴۳ هزار تومان عرضه شد.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، پارسال نزدیک به ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ، ۱.۲ میلیون تن گوشت قرمز و ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه شد که انتظار می رفت این میزان تولید کفاف بازار داخلی را بدهد، اما همچنان وجود دلالان و سودجویان مانع از فرایند طبیعی بازار و اقدامات دولت در ثبات نرخ بازار می شود که البته دولت با تشدید نظارت ها بر بازار و پلمپ واحدهای متخلف تلاش در برقراری آرامش در بازار را دارد.

قیمت گوشت مرغ در میادین تهران ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد

به‌منظور تنظیم بازار محصولات پروتئینی در ماه مبارک رمضان، بین سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران و زنجیره تولید توافقی انجام و بر مبنای آن قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد که اکنون در همه میدان میوه و تره بار تهران بزرگ عرضه می شود که این مهم تا پایان ماه مبارک رمضان تدام می‌یابد.

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی پیش از این گفته بود تولیدکنندگان مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می‌کنند، بنابراین قیمت برای مصرف‌کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان یعنی همان نرخ مصوب دولتی درنظر گرفته شود. بر این اساس فروش مرغ بیش از نرخ مصوب گرانفروشی محسوب می‌شود.

در هفته‌ های پایانی سال ۱۴۰۰، خرده فروشی‌های سطح شهر تهران هر کیلو مرغ گرم را با قیمت ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان عرضه کردند، اما در میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم مرغ تنظیم بازاری با قیمت ۲۷ هزار و۷۷۰ تومان و مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان عرضه می شد تا قیمت‌ها در این ایام تعدیل شود.

اما در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان رسید که افزایش تقاضا با توجه به آمار ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت اعلام شد. علاوه بر این تاخیر در سیستم حمل و نقل در ایام تعطیلات نوروز به این مشکل دامن زد که موجب گرانی قیمت مرغ در برخی استان‌های کشور شد.

در حال حاضر بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ ۳۱ تا ۳۵ هزار تومان، ران مرغ ۳۱ هزار تومان، سینه ۶۵ هزار و فیله مرغ ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که طبق اعلام مسوولان، عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف محسوب می‌شود.

قیمت گوشت گوسفندی و گوساله منجمد ۸۵ و  ۹۵ هزار تومان شد

دولت برای کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار پیش از هفته‌های  پایانی سال ۱۴۰۰ نیز، اقدام به عرضه شقه گوشت گوسفندی گرم در میادین میوه و تره بار با نرخ هر کیلوگرم ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و واردات ۱۰ هزارتن گوشت گوشت گوسفندی گرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام کرد، اما همچنان بازار گوشت در انحصار دلالان و سودجویان بود به طوری که قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در بازار شب عید و ایام تعطیلات نوروز به ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان رسید.

با شروع ماه مبارک رمضان دولت علاوه بر افزایش عرضه گوشت با ارائه مصوبه جدید خود قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله را  ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفندی را ۸۵ هزار تومان تعیین کرد که با توجه به قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد در بازار با قیمت ۱۱۹ هزار تومان، کاهش ۲۴ هزار تومانی این محصول را منجر شد.

این درحالی است که «محسن سلامی» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: وضعیت ذخایر گوشت قرمز کشور با خرید دام تولید داخل و واردات گوشت گوسفندی  و گوساله مطلوب است و نه تنها کمبودی در این زمینه نداریم بلکه با عرضه فراوان گوشت با قیمت های مناسب تلاش در افت قیمت این محصول در بازار داریم.

به  گفته وی، این شرکت تلاش دارد برای تعدیل قیمت گوشت قرمز، از این هفته ورودی گوشت گرم گوسفندی به میادین میوه و تره بار را با قیمت های  مصوب افزایش دهد.

مازاد تولید تخم مرغ در کشور و افت قیمت‌ها

با توجه به اقدام دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود برای کاهش قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در میادین میوه تره بار با نرخ ۴۳ هزار تومان، برخی سودجو و دلال در شب عید و ایام نوروز سعی در افزایش قیمت این محصول به ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان کردند؛ این درحالی است که چندی پیش «حمیدرضا کاشانی» رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار نیز از مازاد حدود ۱۰ درصدی تولید تخم مرغ در کشور و نگرانی از افت قیمت این محصول خبر داده بود و گفت: جوجه‌ریزی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) دو برابر بوده است، بنابراین پیش بینی شد از اوایل سال ۱۴۰۱ تولیدکنندگان با مازاد تولید روبه‌رو شوند.

بر این اساس با توجه به حجم تولید، اکنون تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۳۸ هزار تومان است. بنابراین باید با قیمت مصوب ۴۳ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود و نرخ هایی بیش از این قیمت در بازار گران فروشی محسوب می شود.

دولت سیزدهم اکنون با نظارت بر کنترل قیمت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ  و افزایش عرضه به‌ دنبال بهبود و تعدیل قیمت ها و ایجاد ثبات و آرامش در بازار است، به طوری که طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده وزرای دادگستری و جهاد کشاورزی با شرکت‌ های متخلف که تولیدات سال گذشته را در بازار عرضه نکرده و به دنبال فروش آن با قیمت سال جدید هستند، برخورد قانونی کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دفتر امور طیور گوشت مرغ سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گوشت مرغ وزارت جهاد کشاورزی گوشت مرغ سید جواد ساداتی نژاد میادین میوه و تره بار قیمت هر کیلوگرم گوشت محصولات پروتئینی هزار و ۵۰۰ تومان هزار تومان عرضه ماه مبارک رمضان قیمت گوشت قرمز تعطیلات نوروز مرغ و تخم مرغ گوشت گوسفندی دولت سیزدهم تنظیم بازار گوشت منجمد تخم مرغ ۲۷ هزار سال ۱۴۰۰ گوشت مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید گوشت و مرغ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول