Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار شد و بر اساس اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون و مارین لوپن موفق شدند به دور دوم راه یابند.

12 روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تبلیغات کاندیداها برای دور دوم آغاز شده است. دو نامزد راه یافته به دور دوم تلاش می‌کنند تا به هرشکل ممکن هواداران احزاب دیگر و یا غایبان دور نخست را تشویق کنند تا به آنها رای دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امانوئل مکرون که فقط حدود چهار درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد به خوبی می‌داند که دور دوم انتخابات با پنج سال پیش بسیارمتفاوت است؛ چرا که او با حریفی بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل باید روبرو شود.

 در همین رابطه تابناک در گفتگو با «رحمان قهرمانپور» کارشناس ارشد مسائل انتخاباتی و امور بین المل به تحلیل انتخابات دور اول و نتایج احتمالی دور دوم و همچنین تاثیر پیروزی هرکدام از دو رقیب بر سیاست خارجی فرانسه به ویژه در خاورمیانه و در رابطه با ایران پرداخته است.

تابناک: ارزیابی شما از دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چیست؟ 

رحمان قهرمانپور: نظام انتخاباتی فرانسه معروف به نظام مبتنی بر رای غیر قابل انتقال Single Non-Transferable Vote(SNTV)  و مستقیم است که براساس آن، هر نامزدی که بتواند در مرحله نخست 50 درصد بعلاوه یک رای را به دست آورد، برنده می شود. اما به دلیل، جبهه بندی ها و شکاف های سیاسی که در فرانسه در دوران بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته، انتخابات ریاست جمهوری همواره به دور دوم کشیده شده و نفر برنده در دوم تعیین شده است که اینبار هم بر همین اساس قابل پیش بینی بود که انتخابات در فرانسه به دور دوم کشیده می شود.

در این دور از انتخابات آقای ژان لوک ملانشون شانس خوبی برای رفتن به دور دوم و رقابت با مکرون داشت و حتی این امکان وجود داشت که با ایجاد یک موج انتخاباتی رئیس جمهور فرانسه بشود. اما اختلاف درونی چپ های فرانسوی باعث شد که سایر نامزدها چپ و کمونیست به نفع او کنار نروند و در نتیجه ملانشون با اختلاف کمی از مارین لوپن نتوانست به دور دوم انتخابات راه یابد.

تابناک: تحلیل شما از دور دوم چیست؟ شانس کدام یک از طرفین برای پیروزی بیشتر است؟

 رحمان قهرمانپور: در دور دوم آقای مکرون و خانم لوپن رقابت خواهند کرد و روز 20 آوریل یک مناظره تلویزیونی انتخاباتی میان این دو برگزار خواهد شد که تاثیر زیادی در نتیجه انتخابات خواهد داشت. اما نحوه رای دهی رای دهندگان فرانسوی و موقعیت مکرون و لوپن نشان می دهد که رئیس جمهور فعلی فرانسه شانس بیشتری برای برنده شدن دارد و با فاصله رای احتمالا 5 تا 8 درصد بتواند برنده انتخابات شود. البته این فاصله رای بستگی به کمپین انتخاباتی مکرون در دور دوم انتخابات دارد.

در دور اول مکرون سعی کرد چندان وارد کارزار انتخاباتی و رقایت جدی با سایر نامزدها نشود. به چند دلیل: اول اینکه طبق نظرسنجی ها مشخص بود که در میان پراکندگی نامزدها و با وجود 12 نامزد، رفتن مکرون به دور دوم کار ساده است. دوم، برخی نامزدهای انتخاباتی سعی داشتند یک جریان ضد مکرون یا رای منفی به مکرون ایجاد کنند. اگر مکرون وارد رقابت جدی با آن ها می شد، شروع به تخریب آن ها می کرد و خودش نیز تخریب می شد، این امکان وجود داشت که حتی در صورت رفتن به دور دوم انتخابات، سایر نامزدها از او حمایت نکنند یا آرای مردد از ترس مکرون به او رای ندهند. چراکه در فرانسه حمایت سایر نامزدها از یک نامزد بسیار مهم است. کما اینکه روز گذشته آقای ملانشون با وجود اختلافات شخصی که با مکرون داشت، به هواداران خودش تاکید کرد که حتی یک رای هم به لوپن ندهید. بنابراین با توجه به اینکه در این انتخابات رای چپ ها به مانند سال 2002 بسیار تعیین کننده است، عدم حمایت آن ها از لوپن امتیاز بزرگی برای مکرون قلمداد می شود و مکرون می تواند با شکل دهی به یک کمپین انتخاباتی فعال شانس خودش برای برنده شدن را افزایش دهد.

تابناک: پیروزی مجدد مکرون و یا انتخاب احتمالی لوپن چه تاثیری بر سیاست خارجی فرانسه به ویژه در خاورمیانه و در رابطه با ایران خواهد داشت؟

رحمان قهرمانپور: در مورد اینکه انتخاب مکرون یا لوپن چه تاثیری بر سیاست خارجی فرانسه دارد، باید توجه کرد که انتخاب خانم لوپن یک زلزله سیاسی هم در خود فرانسه و هم در اتحادیه اروپا محسوب می شود؛ چراکه ایشان به رغم تغییر مواضعی که در سال های اخیر داشته اند، همچنان از مدافعان کاهش حضور فرانسه در اتحادیه اروپا است و حتی در صورت امکان خروج از اتحادیه اروپا است  که این می تواند به مسئله فرگزیت دامن بزند و اتحادیه اروپا را با یک بحرانی فراتر از برگزیت مواجه کند. بنابراین همه نیروهای طرفدار اتحادیه اروپا چه در خود فرانسه و چه در اروپا و آمریکا بسیج شده اند که بتوانند رای دهندگان را متقاعد کنند به مکرون رای بدهند. جامعه مدنی فرانسه به رغم اینکه در مواردی از عملکرد مکرون ناراضی هستند، ولی در این انتخاب بین بد و بدتر ترجیح می دهند از مکرون حمایت کنند. بنابراین با فرض اینکه مکرون انتخاب شود، سیاست خارجی فرانسه در خاورمیانه به همان سبک و سیاق قبلی ادامه پیدا خواهد کرد. در خاورمیانه فرانسه اهمیت ویژه ای به روابط با عربستان می دهد. خانم لوپن هم در جایی گفته فرانسه باید به جای عربستان بر ایران تمرکز کند. اما واقعیت امر این است که اگر خانم لوپن به قدرت برسد، بعید است که بتواند این سیاست را اعمال کند. هر چند خانم لوپن در گذشته برخلاف جریان اصلی حرکت کرده، اما این نوع رویکرد او نسبت به ایران بیشتر از اینکه ناشی از حب ایران باشد، ناشی از بغضی است که از جریان اصلی-چه چپ و چه راست- در فرانسه دارد. یعنی این نوع موضع گیری را باید به حساب بغض او نسبت به جریان اصلی سیاست در فرانسه دانست که تاکنون مانع رسیدن خانم لوپن به ریاست جمهوری شده است. بنابراین در صورت که خانم لوپن انتخاب شود شاهد تغییرات اساسی در سیاست خارجی فرانسه مخصوصا در قبال اتحادیه اروپا خواهیم بود و ممکن است اولویت های فرانسه در خاورمیانه تغییر کند. در مقابل اگر مکرون مجددا رئیس جمهور شود که فعلا نظرسنجی ها این را نشان می دهد، سیاست خارجی فرانسه در منطقه مثل گذشته خواهد بود و با توجه با جنگ اوکراین، فرانسه فرصت چندانی برای افزایش حضور مستقل خودش در خاورمیانه نخواهد داشت. در این توضیح این نکته آخر عرض کنم که پیش از آغاز جنگ اوکراین بحث بر این بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرایطی که در مورد تدوین یک سیاست خاورمیانه ای به اجماع نظر نرسیده اند، می خواهند به صورت انفرادی روابط خود با کشورهای خاورمیانه را گسترش دهند و فرانسه نیز در همین راستا فعالیت های دیپلماتیک خود در منطقه را مخصوصا در لبنان و عربستان را افزایش داده بود. اما با جنگ اوکراین به نظر می رسد تا سال های دغدغه اصلی فرانسه تلاش برای تقویت امنیت و قدرت دفاعی فرانسه از یک سو و اتحادیه اروپا و تشکیل ارتش مستقل اروپایی از سوی دیگر خواهد بود و فرانسه امکان و فرصت بیشتری برای نقش آفرینی موثر در خاورمیانه نخواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز دهم رمضان فرانسه انتخابات ریاست جمهوری لوپن مکرون ایران خاورمیانه ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز دهم رمضان انتخابات ریاست جمهوری سیاست خارجی فرانسه دور دوم انتخابات اتحادیه اروپا سایر نامزدها دور دوم خانم لوپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است

محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدار‌های جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیرو‌های انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیرو‌های انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان داد تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • درخواست رئیس جمهور فرانسه از رئال برای امباپه
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • این آخرین شانس قهرمانی تراکتور است
  • اعتراف یک پرسپولیسی؛ نکونام و هاشمی نسب شاهکار کرده اند | شانس قهرمانی یک تیم بیشتر است
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند