Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@09:25:52 GMT

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۳۵۵۵

طرز تهیه شله زرد خوشمزه و مجلسی

شله زرد یکی از انواع دسرهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به دو صورت سرد و گرم سرو می شود. این دسر سنتی و قدیمی به عنوان یک دسر مناسبتی هم شناخته می شود که در مناسبت های مذهبی به صورت نذری در میان مردم پخش می شود. شله زرد گزینه مناسبی برای ماه مبارک رمضان می باشد شما می توایند شله زرد را به صورت قالبی یا به صورت تک نفره تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شله زرد یکی از اصیل ترین دسرهای ایراتی می باشد که در کرمان به نام ابراهیم خانی معروف است با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شله زرد تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شله زرد تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه دسر شله زرد با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
کره ۵۰ گرم
گلاب ۱/۲ پیمانه
دارچین به میزان لازم
خلال بادام نصف لیوان
نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
زعفران ۱ قاشق چایخوری
عرق هل یا هل دم کرده ۳ ق غذا خوری

طرز تهیه شله زرد
مرحله اول:آماده سازی برنج

برای تهیه شله زرد خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و با کمی گلاب و زعفران از شب قبل بدون ریختن نمک خیس می کنیم ریختن زعفران در هنگام خیس کردن باعث خوش رنگ شدن دانه ای برنج می شود، بادام ها را نیز ۱ ساعت جلوتر از شروع پخت شله زرد در کاسه ای از آب و گلاب می ریزیم تا خیس بخورند و نرم شوند.

مرحله دوم:پخت برنج

سپس یک قابلمه بزرگ را روی حرارت می گذاریم ۶ الی ۷ لیوان آب داخل آن می ریزیم و می گذاریم تا آب به جوش بیاید و بعد زمان جوش آب برنج را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مجددا آب مواد به جوش بیاید. کف های سطح آب را با کفتگیر چوبی می گیریم و نمک را اضافه می کنیم صبر کنید تا برنج کاملا پخته و شکفته شود اگر آب برنج تمام شد ولی نرم نشده بود می توانید مجدد آب بریزید.

مرحله سوم: افزودن شکر و گلاب

وقتی برنج خوب شکفته و نرم شد باید زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و هم بزند تا خوب رنگ بگیرید سپس کره را افزوده و هم بزنید در ادامه نوبت افزودن شکر می باشد شکر اضافه کرده و هم بزنید تا دانه های شکر ذوب شود صبر کنید تا شله زرد غلیظ بشه و بعد خلال بادامی که از قبل در کمی گلاب خیس کردید رو بهش اضافه کنید. چند جوش که زد و پخت شله زرد رو به اتمام بود گلاب و عرق هل رو اضافه و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه روی حررات بماند دقت کنید بعد افزودن گلاب دیگر مراحل پخت تمام شده و نباید زیرا روی حرارت باشد تا عطر و بو گلاب را از بین نبرد.

مرحله چهارم: پخت شله زرد

وقتی شله زرد آماده شد زیر قابلمه شعله پخش کن بذارید و حرارت رو کاملا کم کنید و دمکنی بذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شله زرد رو دم کنید. بعد از این مدت حرارت را خاموش کرده ولی دمکنی رو برای ۲۰ دقیقه دیگه روی قابلمه نگه دارید شله زرد خوشمزه ما حاضر است می توانید داخل کاسه ریخته و با دارچین و گل محمدی تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شله زرد دو نفره

1- می توانید تا ۳ پیمانه شکر بریزید ولی ۱.۵ تا ۲ پیمانه بهترین مزه برای شیرینی شله زرد دارد.
2- افزودن روغن مایع مانع آب انداختن شله زرد می شود.
3- افزودن نمک باعث می شود شیرینی شله زرد بیشتر مشخص شود.
4- باید برنج کاملا پخته شود سپس برنج را اضافه کنید.
5- به هیچ عنوان تا قبل ریختن شکر برنج را هم نزنید زیرا زود ته می گیرد.
6- افزودن کره باعث می شود شله زرد کمتر ته بگیرد.
7- دم کردن مانع آب انداختن شله زرد می شود.
8- حتما زعفران را قبل از ریختن شکر اضافه کنید.

منبع: پارسی دی

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تهیه شله زرد اضافه کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی مجلسی
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید