Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@18:10:17 GMT

روغن در بازار کمیاب شد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۳۶۲۳

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بنکداران برای خرید ۱۰۰ کارتن روغن می‌بایست ۲۰ تا ۵۰ کارتن محصولاتی نظیر رب، تن ماهی، کیک، باطری قلمی و... بخرند؛ بنابراین بنکداران رغبتی برای خرید روغن با قیمت مصوب ندارند و این موضوع یکی از دلایلی است که روغن دولتی در بازار کاهش یافته است. ناطقان: مشاهدات میدانی اقتصاد ۲۴ از بازار و فروشگاه‌ها نشان می‌دهد روغن خوراکی با قیمت مصوب در برخی مغازه‌ها کمیاب شده است؛ هرچند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روغن تنظیم بازار به صورت مشروط فروخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که روغن با نرخ آزاد به وفور در بازار به چشم می‌خورد. اما دلیل کمیابی روغن دولتی در برخی مغازه‌ها چیست؟دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به اقتصاد ۲۴ گفت: عرضه روغن خوراکی در بازار را باید در دو بخش در نظر گرفت.

قاسمعلی حسنی ادامه داد: اگر بنکداران بخواهند روغن با قیمت مصوب از کارخانجات بخرند، همراه با خرید ۱۰۰ کارتن روغن مجبورند ۲۰ تا ۵۰ کارتن محصولاتی نیز رب گوجه، تن ماهی، کیک، باطری قلمی و سایر کالا‌ها را خریداری کنند؛ بنابراین فروش اجباری سایر کالا‌ها همراه با روغن خوراکی، انگیزه‌ای برای خرید روغن ازسوی بنکداران باقی نمی‌گذارد که به همراه ۱۰۰ کارتن روغنی که باید بخرند و به قیمت مصوب بفروشند ۵۰ کارتن کالای تحمیلی بخرند.

فراوانی روغن خوراکی با قیمت آزاد

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران با بیان اینکه برخلاف روغن دولتی، روغن با قیمت آزاد به صورت فراوان در بازار هست، گفت: روغن با قیمت آزاد و غیرمصوب هرچقدر بخواهید هست. البته قیمت روغن آزاد با روغن دولتی اختلاف زیادی دارد.

حسنی ادامه داد: فروش اجباری کالا‌هایی نظیر رب گوجه، کیک، تن ماهی و... باعث شده بنکداران و مغازه داران انگیزه‌ای برای خرید روغن با قیمت مصوب نداشته باشند، زیرا روغن تنظیم بازار را یک ساعته خواهند فروخت، ولی بقیه محصولات ماه‌ها روی دستشان خواهد ماند، چون از شرکت‌های دیگری، همان محصولات را البته به صورت ارزان‌تر می‌توانند خریداری کنند.

بیشتربخوانید: دلایل گرانی و کمبود روغن در بازار

سودجویی کارخانجات در توزیع روغن

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران با بیان اینکه کمبود روغن در بازار محسوس نیست، گفت: روغن با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است و مردم می‌توانند روغن مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.

حسنی با بیان اینکه نوعی سودجویی در توزیع روغن در بازار هست، گفت: اگر روغن نیست، چرا با قیمت آزاد هست؟ اگر روغن آزاد چند صد تریلی هم بخواهید، هست، چرا زمانی که بنکداران روغن را با قیمت مصوب می‌خواهند تهیه کنند، باید همراه با محصولات دیگر خریداری کنند؟ نوعی سودجویی بسیار مضاعف در توزیع روغن هست.

دولت واردات روغن بسته بندی را آزاد کند

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به اقتصاد ۲۴ گفت: از دولت می‌خواهیم که به بنکداران اجازه واردات روغن با ارز آزاد را بدهند تا کسانی که نیاز به روغن دولتی ندارند، بتوانند از روغن‌های وارداتی با ارز آزاد استفاده کنند.

حسنی ادامه داد: در حال حاضر واردات روغن بسته بندی ممنوع است و تنها روغن خام وارد و در داخل تصفیه می‌شود. از دولت می‌خواهیم اجازه بدهند بنکداران با ارز آزاد، روغن در وزن‌های مختلف با بسته بندی خارجی وارد و بفروشند، زیرا بنکداران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین اتحادیه و صنف به خاطر سیاست‌های ارزی دولت، اختیار ندارد کالایی که می‌تواند بفروشد را وارد کند. ما پول و ارز دولتی نمی‌خواهیم و تنها می‌خواهیم اجازه واردات به ما بدهند تا به راحتی بتوانیم بازار کشور را از هر نوع کالایی اشباع کنیم.
برچسب ها: روغن ، ناطقان ، بازار ، کمیاب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: روغن ناطقان بازار کمیاب اتحادیه بنکداران مواد غذایی روغن با قیمت مصوب روغن در بازار خریداری کنند قیمت آزاد روغن خوراکی روغن دولتی فروشگاه ها برای خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه