Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:18:29 GMT

کسی به تولستوی سفارش نداد جنگ‌وصلح بنویسد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۳۶۳۰

کسی به تولستوی سفارش نداد جنگ‌وصلح بنویسد

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، ۲۰ تا ۲۷ فروردین در تقویم فرهنگی کشورمان مصادف با هفته هنر انقلاب و پاسداشت هنر و هنرمندان این عرصه در شاخه‌های مختلف تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات است.

هر بار قرار گرفتن در این هفته بهانه‌ای برای نگاه کردن به شاخصه‌ها، فراز و فرود مسیرهای تحقق هنر تراز انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس در سومین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پای صحبت‌های رضا حاجی‌آبادی نویسنده، منتقد ادبی و مدیر نشر هزار ققنوس نشستیم.

چربش ادبیات دفاع مقدس باعث شد شاهد رشد مدنظر در حوزه ادبیات انقلاب نباشیم

جناب حاجی‌آبادی گفت‌وگو را با تعریف ادبیات انقلاب شروع کنیم. شاید صورت مساله در نگاه اول بسیار بدیهی باشد؛ اما به دلیل تعاریف مختلف و نگرش‌های متنوع در این حوزه هنوز هم رسیدن به یک تعریف واحد درباره ادبیات انقلاب، چیستی و مهیت آن بیش از هر چیزی مهم به نظر می‌رسد.

مهمترین نکته‌ای که باید در ابتدای هر بحثی به آن توجه داشت آن است که انقلاب ما انقلابی بود که با فرهنگ عجین شده‌است. همین مساله در حقیقت وجه تفاوت اصلی انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌هاست. به زبان ساده‌تر آنکه تفاوت انقلاب ایران با سایر انقلاب‌ها بحث فرهنگی آن و رویکرد فرهنگی آن است.

اما اتفاقی که افتاده آن است که انقلاب ما خیلی سریع بعد از به وقوع پیوستن و تحقق آن اتفاقی مانند جنگ تحمیلی را تجربه کرد. اتفاقی که باعث شد ما هنوز بعد از گذشت بیش از چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی نتوانیم تفکیکی بین ادبیات انقلاب و ادبیات جنگ و دفاع مقدس قائل شویم. این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که سبب شد تا شاهد رشد مدنظر در حوزه ادبیات انقلاب نباشیم.

انتظار برای تولد و رشد نسل نویسندگان انقلاب

تردیدی وجود ندارد که ایران کشوری با سابقه کهن و سترگ در عرصه ادبیات و تولیدات ادبی است. البته ادبیات داستانی در شکل مدرن آن چون رمان و داستان سابقه‌ای قریب به یک صد سال در کشورمان دارد و حرکتی به نسبت جدید است. با این رویکرد چه نسبتی میان ادبیات‌مان با مفهوم انقلاب قابل رصد است؟

هنوز اثر شاخصی که بتواند نمود و نمادی از انقلاب اسلامی ایران باشد، بشود از آن دفاع کرد و در قالب اثر شاخص بین‌المللی آن را به جهان معرفی کرد نداشته‌ایم

مهمترین بحث در نسبت ادبیات ما با مفهوم انقلاب به بحث ایدئولوژی باز می‌گردد. معتقدم در رهیافت به چیستی این نسبیت به جای آنکه به بحث ادبیات بپردازیم باید درباره نسل نویسندگان انقلابی صحبت شود. به عنوان مثال از زنده‌نام رضا براهنی با اثر موفقی چون رازهای سرزمین من که در همان اوایل انقلاب منتشر شد باید نام برد یا زنده‌نام نادر ابراهیمی که مجموعه آثار بسیار خوبی در این حوزه به رشته تحریر درآورده است. البته که در حوزه‌های فرهنگی، هنری و دینی دیگر نیز می‌توان مثال‌های متعددی زد. خیلی از نویسندگانی ما نویسندگانی بودند که در پیش‌از انقلاب نیز قلم می‌زدند. اما برای تحقق تجلی مفهوم انقلاب در آثار نویسندگان لازم بود منتظر باشیم تا نسل انقلابی نویسندگان ایران به وجود بیاید و بتوانند آثاری خلق کنند.

فی‌البداهه همین الان نویسنده‌ای چون رضا امیرخانی از این نسل نویسندگان به ذهنم رسید. با تمام این فراز و فرودها می‌توانیم بگوییم با حضور نویسندگان نسل نو و نسل انقلابی، ادبیات انقلاب به وجود آمده‌است. احساس می‌کنم هنوز اثر شاخصی که بتواند نمود و نمادی از انقلاب اسلامی ایران باشد، بشود از آن دفاع کرد و در قالب اثر شاخص بین‌المللی آن را به جهان معرفی کرد نداشته‌ایم. امیدوارم بعد از گذشت بیش از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی شاهد این اتفاق باشیم.

برای خلق اثر ادبی غیر از تربیت نسل باید زمینه را هم فراهم کنیم

یعنی در تربیت نسل نویسندگان انقلابی موفق نبودیم؟

سال‌های خیلی دور حوزه هنری رسالت تربیت نسل را چه در حوزه شعر و چه در حوزه داستان انجام می‌داد و خروجی خیلی از نویسندگان مشهوری که امروز در حوزه ادبیات داستانی ما قلم می‌زنند از تربیت‌شدگان همان نسل حوزه هنری در دهه ۶۰ خورشیدی هستند. اما فقط بحث تربیت نسل مهم نیست. برای خلق اثر ادبی غیر از تربیت نسل باید زمینه را هم فراهم کنیم. کسانی می‌توانند بحث ادبیات انقلاب اسلامی را مطرح کنند و آثار شاخصی در این عرصه خلق کنند که حداقل نوجوانی و جوانی‌شان در بحبوحه انقلاب گذشته باشد و زمینه و بستر آشنایی با اتفاقات انقلاب را داشته باشند.

یعنی شما خود را در دسته پژوهشگران و منتقدانی می‌دانید که ادبیات را بیشتر کوششی می‌دانید تا جوششی؟

هر دو را!!! تکنیک را با آموزش هم داستان می‌دانم. اما پیدا کردن یک ایده و یک نقطه آغاز برای شناخت و ساخت یک رمان را حاصل تلفیق کوشش و جوشش ادبی می‌دانم. شمای نویسنده باید هم تکنیک و هم احساس را به شکل توام داشته باشید.

ادبیات انقلاب‌مان باید ادبیات جهانی باشد

آقای حاجی‌آبادی قرن چهاردهم خورشیدی را پشت سر گذاشتیم و روزها و گام‌های نخست ورود به قرن جدید را تجربه می‌کنیم. با همه نگرش و تعریفی که از ادبیات انقلاب و زیر سایه قرار گرفتن آن در مواجهه با ادبیات دفاع مقدس ارائه دادید؛ آینده ادبیات انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درست مانند شعارهای اوایل انقلاب که شعارهایی با ارزش‌های بسیار متعالی بود. انتظارم آنست که این اتفاق بیفتد و رشد ادبیات انقلاب اسلامی هم‌سنگ باشد با اسمی که از انقلاب برده می‌شود و اهدافی که از آن متصور هستیم

ساده و صریح می‌گویم، معتقدم خیلی در حوزه ادبیات انقلاب در قرن گذشته درست عمل نکرده‌ایم؛ اما برای پیشی‌بینی آینده باید امیدوار باشیم به اندازه آن اسمی که از انقلاب گفته و بُرده می‌شود که بزرگ‌ترین انقلاب ایدئولوژی قرن گذشته بوده باید این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر ما نیز تحقق و تجلی آن را ببینیم و بیافتد. ادبیات انقلاب‌مان باید ادبیات جهانی باشد و آینده را این‌گونه ترسیم خواهم کرد. ادبیات آینده ما ادبیاتی باشد که با تمامی مردم دنیا ارتباط برقرار کند و حرفی جهانی برای عموم مخاطبان آثار ادبی در سراسر گیتی داشته باشد، حرفی که همه آن را درک کنند. درست مانند شعارهای اوایل انقلاب که شعارهایی با ارزش‌های بسیار متعالی بود. انتظارم آنست که این اتفاق بیفتد و رشد ادبیات انقلاب اسلامی هم‌سنگ باشد با اسمی که از انقلاب برده می‌شود و اهدافی که از آن متصور هستیم.

کسی به تولستوی سفارش نداد جنگ‌وصلح بنویسد

در دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم با تمامی دغدغه‌ها، تاکیدات و انگاره‌هایی که مبنی‌بر توسعه، رشد و تعالی هنر تراز انقلاب اسلامی وجود دارد؛ به‌عنوان گام اجرایی اولین گامی که باید دولتمردان و متولیان امر برای برون‌رفت از آسیبی مورد اشاره‌تان که ادبیات انقلاب در قرن پیش نتوانست نمره قبولی بگیرید چیست؟

نکته مهم بعدی آن است ‌که من همیشه گفته‌ام با دستور، بخشنامه و آئین‌نامه نمی‌توانیم فرهنگ را رشد دهیم. باید اجازه دهیم اهالی فرهنگ خود با اختیارات تخصصی‌شان اثر فرهنگی را تولید کنند

اگر که ما انقلاب را محتوا در نظر بگیریم برای ارائه‌ محتوا نیازمند قالب هستیم. ما در محتوا مشکلی نداشتیم اتفاقی که در قرن گذشته افتاد نمود آن است. متناسب با اتفاقات شگرفی که در قرن گذشته افتاد و بزرگ‌ترین اتفاق ایدئولوژیک دنیا در حوزه رفتار انقلابی در انقلاب شکوه‌مند اسلامی در سال ۱۳۵۷ رقم خورد ما نتوانستیم برای آن محتوا؛ قالب خاصی را تولید کنیم.

بحث آنست که اقدامات‌مان بیشتر نمایشی از ارائه یک قالب مطلوب برای آن محتوای ناب بود. ما به‌هیچ‌عنوان دنیای خارج از ایران را در نظر نگرفته‌ایم. علی‌رغم آنکه خود انقلاب شکوهمند اسلامی داعیه این را داشت و دارد که بنا دارد گفتمان خود را که گفتمانی فرهنگی است به کشورهای دیگر صادر کند این اتفاق در قرن گذشته نیفتاد. نکته مهم بعدی آن است ‌که من همیشه گفته‌ام با دستور، بخشنامه و آئین‌نامه نمی‌توانیم فرهنگ را رشد دهیم. باید اجازه دهیم اهالی فرهنگ خود با اختیارات تخصصی‌شان اثر فرهنگی را تولید کنند.

وقتی مروری به تمام آثار فاخر ادبیات جهان داشته باشیم مانند جنگ‌وصلح تولستوی یا بینوایان اثر ویکتور هوگو و بقیه آثار بزرگ به‌هیچ‌عنوان ردپایی از دولت‌ها و سفارش نمی‌بینیم. به‌عنوان مثال این‌که دولتی به تولستوی سفارش داده باشد تا جنگ و صلح را علیه جنگی که ناپلئون ایجاد کرد به عنوان اثری فاخر تولید کند تا ناپلئون را محکوم کند یا نظایری از این دست را شاهد نیستیم. معتقدم بحث ورود به عرصه جهانی باید با اهمیت بسیار بالایی مدنظر قرار گیرد. تکنیک و قالب بسیار مهم است و در بحث محتوا نیز باید با زبان روز؛ محتوایی که وجود دارد را در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندانی که دنبال فرهنگ انقلابی هستند انتقال دهیم.

یکی از اصلی‌ترین عامل‌ها در توفیق ادبیات برای جهانی شدن؛ وجود مترجمان متخصص است

آقای حاجی‌آبادی از زبان شما شنیدیم در صادر کردن ادبیات انقلاب و بازتاب مفهوم انقلاب در ساحت ادبیات آنگونه که انتظار می‌رفت، توفیقی نداشته‌ایم. متناظر به این صحبت پرسشی مطرح می‌شود و آن اینکه آیا آثاری در ادبیات و قلم نویسندگان ما با موضوع انقلاب وجود دارد که قابلیت جهانی شدن را داشته باشد؟

برخی از آثاری که توسط نویسندگان کشورمان نگارش شده این قابلیت را دارد. از جمله آثار نویسندگانی چون رضا براهنی و محمود دولت‌آبادی را می‌توانم اسم ببرم. رازهای سرزمین من (رضا براهنی) را در همین گفت‌وگو از این‌ جهت اسم برده‌ام که در دوران خود می‌توانست شروع‌کننده یک نهضت برای نوشتن باشد.

یکی از اصلی‌ترین عامل‌ها در توفیق این مهم؛ وجود مترجمان متخصص است. اما این‌که بگوییم از بین آثاری که اسم بردم اثری وجود دارد که فاخر است و می‌توان بر روی آن قسم خورد که این کتاب، کتاب خوبی است؛ فکر می‌کنم هنوز آن اتفاق شگرفی که باید بیفتد به وقوع نپیوسته است یا حداقل من ندیده‌ام!

برچسب‌ها هفته هنر انقلاب اسلامی رضا حاجی‌ آبادی رضا براهنی محمود دولت آبادی ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته هنر انقلاب اسلامی رضا براهنی هفته هنر انقلاب اسلامی رضا براهنی محمود دولت آبادی ادبیات ادبیات انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی حوزه ادبیات نسل نویسندگان مفهوم انقلاب قرن گذشته رضا براهنی حاجی آبادی انقلاب ما تربیت نسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاه شارل دوگل فرانسه به پزشک فلسطینی اجازه ورود نداد

فرودگاه شارل دوگل پاریس به جراح و پزشک سرشناس انگلیسی-فلسطینی که با خدماتش در جنگ غزه به شهرت رسید و قرار بود امروز-شنبه- در سنای فرانسه سخنرانی کند، اجازه ورود نداد.

به گزارش ایسنا، «غسان ابوسته»، پزشک انگلیسی-فلسطینی که در ماه‌های نخست جنگ غزه نقش پررنگی در مداوای مجروحان داشت، قرار بود در مجلس سنای فرانسه سخنرانی کند، اما مقامات فرانسوی در فرودگاه «شارل دوگل» پاریس به او اجازه ورود به این کشور را ندادند.

این پزشک با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «در فرودگاه شارل دوگل هستم. به من اجازه ورود به فرانسه را نمی‌دهند. من قرار است امروز در مجلس سنای فرانسه سخنرانی کنم. آن‌ها می‌گویند آلمانی‌ها را به مدت یک سال از ورود به اروپا منع کرده‌اند.»

اواخر فروردین بود که پلیس برلین برق سالن یک کنفرانس سه‌روزه با محوریت جنگ غزه و حمایت‌های تسلیحاتی آلمان را قطع کرد. ابوسته هم که قرار بود در این کنفرانس سخنرانی کند، اعلام کرد اجازه ورود به این کشور را پیدا نکرده و مأموران فرودگاه پس از ساعت‌ها بازجویی، او را از ورود به آلمان منع کرده‌اند.

این پزشک انگلیسی-فلسطینی در آن زمان در گفت‌وگو با یک رسانه عربی گفت: «از من دعوت شد تا در کنفرانسی در برلین درباره کارم در بیمارستان‌های غزه در جریان تجاوزات (رژیم صهیونیستی) صحبت کنم، اما دولت آلمان به‌زور از ورود من به این کشور جلوگیری کرد... این همدستی آلمان با کشتار جاری را نشان می‌دهد.»

ابوسته که حالا از ورود به فرانسه هم منع شده، در پیام توییتری خود نوشت اروپا صدای شاهدان نسل‌کشی در غزه را ساکت می‌کند و در همین حین، رژیم صهیونیستی مشغول کشتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • فرودگاه شارل دوگل فرانسه به پزشک فلسطینی اجازه ورود نداد
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد