Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کتابخانه کنگره محل نگهداری مجموعه‌ای ارزنده و نفیس از دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های چاپ سنگی و آثار چاپی است. بیشتر این دست نوشته ها و کتاب‌های چاپ سنگی فارسی، در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط دلال مشهور هنرهای زیبای اسلامی و خاور نزدیک به نام «کرکور میناسیان» خریداری شدند.

آنچه میناسیان خریداری کرده بود شامل گنجینه‌هایی از سراسر خاورمیانه بودند از جمله کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های نایاب به زبان عربی، فارسی، ترکی و ارمنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابخانه کنگره آمریکا از دهه ۱۹۳۰ میلادی تعدادی دست نوشته و کتاب چاپ سنگی به زبان فارسی از حراجی‌هایی چون کریستیز و ساتبیز خریداری کرده است. شماری از اقلام موجود در این مجموعه نفیس نیز اهدایی هستند.  

مجموعه نسخ و کتاب‌های فارسی زبان کتابخانه کنگره شامل آثاری در حوزه‌های مختلف است اما کتاب‌های تاریخی و ادبی حضور پررنگی تری در این میان دارند. تعدادی از آثار موجود در این مجموعه، مجموعه شعرهای شاعران کلاسیک و کمتر شناخته شده ایرانی بوده که در سبک‌های زیبای خوشنویسی نگاشته و تذهیب شده‌اند. برخی از این کتاب‌های تذهیب شده، آثاری چند زبانه هستند و در کنار فارسی با متونی عربی و ترکی به تشریح مسائل مختلف از جمله موضوعات علمی، مذهبی، فلسفی و ادبی می‌پردازند و برخی دیگر از کتاب‌های مقدس برای جهان اسلام هستند.

بخش خاور نزدیک کتابخانه کنگره بیش از ۴۰ مورد از این کتاب‌ها و نسخ نایاب را در سال ۲۰۱۴ را در نمایشگاهی به نام هزاران سال از کتاب فارسی برای اولین بار به نمایش گذاشت. به دنبال علاقه‌ای که به این نمایشگاه نشان داده شد، بخش خاور نزدیک کتابخانه یک سال بعد پروژه دیجیتالیزه کردن این مجموعه را آغاز کرد تا نسخه ای دیجیتال از تمام گنجینه‌های فارسی زبان خود تهیه کند. این مجموعه دیجیتال در حال حاضر شامل ۱۶۹ دست نوشته و گلچینی از کتاب‌های چاپ سنگی است.

مجموعه دیجیتال کتاب‌های عتیقه و نایاب فارسی به صورت آنلاین و رایگان در وبسایت کتابخانه کنگره در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و عموم مردم، به ویژه پژوهشگران و باستان شناسان، می‌توانند کتاب مورد نظر خود را در قالب فایل پی دی اف از آن دانلود کنند.

از جمله کتاب‌های موجود در این مجموعه برخط می‌توان به شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، مثنوی معنوی، پنج گنج، پادشاهنامه یا شاهجهان نامه، کتاب مزامیر حضرت داوید و رساله عرفانی اشاره کرد.

نشانی الکترونیکی کتابخانه کنگره آمریکا اینجا ببینید.

کد خبر 669400 برچسب‌ها شاهنامه فردوسى ادبیات کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتاب - معرفی و نقد عرفان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات کتاب معرفی و نقد عرفان کتابخانه کنگره دست نوشته چاپ سنگی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قائدی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دشتی عنوان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی را باید خارج از حیطه تکلیفی کتابخانه ها ببینیم و توجه داشته باشیم که مشکلات ما با کتاب کجا حل می‌شود و سراغ آنها برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی با اشاره به نقش کلیدی مطالعه در ادامه افزود: با مشارکت و یکپارچگی همه دستگاه‌ها می‌توان به افزایش میزان مطالعه مؤثر در سطح جامعه کمک کرد و همه نهادها و مردم باید برای اجرای این امر در سطح جامعه مشارکت داشته باشند.

قائدی در ادامه بیان داشت: از قوه قضائیه تقاضا داریم اقداماتی از قبیل کمک به تأمین ملزومات کتابخانه ای، خرید تجهیزات، تعمیر و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس ضوابط قانون، تغییر مجازات مجرمین را در نظر بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: هر اداره یک کتابخانه تخصصی مربوط به فعالیت‌هایش و تألیفات نویسندگان شهرستان، هر چند کوچک باید داشته باشد، که ارباب رجوع به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

کد خبر 6090447

دیگر خبرها

  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • «پژمان» در راه شبکه آی‌فیلم فارسی
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب