Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:37:58 GMT

استفاده از ظرفیت‌های نوین در توسعه سنت جلسات خانگی قرآن

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۵۱۴۵

استفاده از ظرفیت‌های نوین در توسعه سنت جلسات خانگی قرآن

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی در جلسه هم‌اندیشی جمعی از قرآنیان کشور که به منظور توسعه جلسات خانگی قرآن کریم با عنوان پویش ستاره‌های زمین در ماه مبارک رمضان برگزار شد، اظهار داشت: در این پویش سعی شده است به مردم یک نقش فعال داده شود تا با اهدای یک هدیه قرآنی آن‌ها را در این پویش مشارکت بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای اینکه دعوت به قرآن‌خوانی یک دعوت معمولی نباشد، یک کنشی از سوی همکاران پیش‌بینی شده است. در این کنش افرادی که از طریق، سایت، سامانه و… اطلاعات خود را ثبت می‌کنند، هدیه مختصری دریافت خواهند کرد که همراه با آن صفحه‌ای از قرآن کریم نیز اهدا می‌شود.

عضو شورای مردمی نشست‌های خانگی قرآن کریم بیان داشت: همچنین اعضای خانواده دریافت‌کننده هدیه باید در یک اقدام جمعی هر کدام بخشی از این آیات را قرائت کنند تا شاید این زمینه‌ای برای ارتباط مداوم مخاطب با سامانه شود و محصولات و خروجی‌ها از سوی مخاطبان دنبال شود.

وی با اشاره به گفتمان سازی قرآن گفت: برای این پویش سه بعد در نظر گرفته شده است که بُعد اول بحث تبلیغاتی شهری است که تابلوهای شهری را با مجموعه‌ای از پوسترهای محتوایی در دو قالب در اختیار پویش ستاره‌های زمین قرار گرفته است.

حسینی ابراز داشت: ترویج جمع کوچک قرآنی با شعار «هر جایی می‌توان قرآن خواند» و چهار پوستر شگفت‌انگیز در جهت مقابل آن و با شعار «جایی نیست که نتوان با هم قرآن خواند» این پویش را به عنوان تسهیل، آسان‌سازی و رفع گره در ذهن مخاطب برگزار می‌کند.

وی به تولید محتواهای جلسه‌های خانگی قرآن اشاره کرد و گفت: محتواهایی که در قالب پویش شهری، تبلیغات محیطی، فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای که در قالب موشن‌گرافیک و تیزرهای تبلیغاتی و ترویجی است آثار، خیرات، برکات و کارکردهای جلسات خانگی را معرفی می‌کند.

عضو شورای مردمی نشست‌های خانگی قرآن کریم بیان داشت: محتواهایی در بستر مجازی و مکتوب تولید شده است که جلسات خانگی می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر آن خدمات آموزشی همچون تربیت مربی در نظر گرفته شده و تاکنون بیش از سه هزار مربی قرآن در دوره‌ها حضور یافته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: آستان مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) همراهی خوبی داشته‌اند و در همین راستا توانسته‌ایم پرچم متبرک جلسات خانگی قرآن را طراحی و چاپ کنیم و به دست جلسات شاخص قرآنی کشور برسانیم. مجموع این هدایا و برنامه‌ها در سایت این پویش به نشانی https://setare114.ir/ قرار داده شده است و علاقه مندانی که می‌خواهد به این پویش بپیوندد در همین صفحه نشانی الکترونیکی خود را اعلام خواهد کرد تا هدیه آن‌ها ارسال شود.

استفاده از ظرفیت‌های نوین در توسعه سنت جلسات خانگی قرآن

در ادامه این نشست، محمدعلی خواجه‌پیری پیشکسوت قرآنی گفت: رهبری در خصوص توجه به قرآن سه توصیه را فرموده‌اند که شامل توجه به کرسی تلاوت، توجه به جلسات خانگی و برگزاری کرسی تفسیر است.

وی افزود: از قدیم در کوچه‌ها و محله‌ها مردم جلسات کوچک قرآن را برگزار می‌کردند و همان حرکت‌ها بچه‌ها را هیئتی و مسجدی می‌کرد. کسانی هم که سواد این کار را نداشتند از امام جماعت مساجد برای مسئله‌گویی استفاده می‌کردند.

خواجه پیری بیان داشت: همه این‌ها در هیئت‌های خانگی انجام می‌گرفت. یک بسته فرهنگی بسیار زیبا و کاملی بود می‌توان این جلسات را هم احیا کرد. این یک سنت کم هزینه و زیبایی است که آرام آرام به سمت هدفش حرکت خواهد کرد.

وی پیشنهاد داد: امروز اپراتورهای تلفن همراه، ظرفیت و توان بسیاری را برای گسترش این حرکت دارند و نباید از آن‌ها غافل شد. خوب است که از این امکان و فرصت ایجاد شده در جهت ترویج این پویش و تبلیغ جلسات خانگی قرآن هم در بخش خانواده و هم در بخش دانش‌آموزی استفاده کرد.

اهمیت پیوند جلسات قرآن و مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: هر مقدار بتوانیم این جلسات قرآن خانگی را از نهادهای دولتی فاصله دهیم و این جلسات را به مؤسسات مردمی اتصال دهیم. موفق خواهیم بود. تجربه نشان داده که ورود ساختارهای رسمی در این حوزه‌ها به‌جز نتیجه عکس فایده‌ای نداشته است.

وی گفت: پیوند جلسات خانگی با مسجد باید به عنوان یک راهبرد کلیدی مورد توجه قرار گیرد این درحالیست که محافل قرآنی ما دچار یک از هم‌گسستگی شده است و لذا در این زمینه باید موانع و خلاءها را بررسی کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بر ضرورت تربیت رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی تاکید کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی و جلسات مجازی خانگی در این زمینه قابل تأمل و بررسی است.

وی بیان داشت: همچنین ترکیب جلسات خانگی قرآن و روضه موجب تقویت هر دو نوع جلسات سنتی خواهد شد. در این حرکت برگزاری جلسات خانگی قرآن در مساجد با هماهنگ شدن هیئت امنای مساجد موجب رونق مساجد و جلسات خواهد شد.

ستاره‌های زمین و دوری از آرم زدگی

در ادامه، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز گفت: یکی از اقدامات نیک این پویش دوری از آرم‌زدگی و عدم نمایش آرم نهادهای مختلف در طرح‌ها و بنرهای ارائه شده است، چراکه امروز مردم جدا از تفکرات سیاسی به این تعدد نمادها حساس شده‌اند. خوب است مسئولان این امور را به نهادهای مردمی بسپارند و فعالیت و گزارش‌های خودشان را در این حوزه در جلسات ویژه متخصصان و مدیران کلان ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در قالب این کمپین در فضای مجازی تولید شده است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که سعی کنیم در این حرکت خیلی مجازی‌زده نشویم. امروز بُعدی از تبلیغ به‌ویژه در مسائل فرهنگی و تربیتی بعد چهره به چهره و حضوری است که نیازمند سفیران خوب و تربیت شده است. در این مسیر هر کدام از اعضای جامعه بزرگ قرآنی می‌توانند مبلغ و سفیران خوبی در تحقق هدف این حرکت ارزشمند باشند.

علی مهدوی‌خواه، معاون مدیر کل اداره قرآن، عترت و نماز در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: جلسات قرآنی از چند بعد برای آموزش و پرورش حائز اهمیت است ارتباط خانواده‌ها با مباحث قرآنی، آموزش، روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم برای آموزش و پرورش مهم است.

در بخش پایانی این جلسه، علیرضا شعبانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز بیان داشت: در نظام سنتی تعلقات خانوادگی و محلی بیشتر بود، اما در نظام مدرن و آپارتمان‌نشینی این تعلقات ضعیف شده است و همین موضوعات این کار و سنت جلسات خانگی را تحت الشعاع قرار داده و عدم توجه به آن حرکت و پویش را ضعیف می‌کند.

وی اضافه کرد: امروز ارتباطات بین خانوادگی هم به دلایل مختلف کمتر شده است که یکی از آن بعد فاصله است که خود این موضوع هم تعدد این جلسات قرآنی را کم می‌کند که به نوعی مخاطرات جامعه مدرن است. لذا باید ضمن شناسایی خطرها باید نظم اجتماعی‌مان را در این حوزه تغییر دهیم؛ لذا باید ضمن نیازسنجی و مخاطب‌شناسی از بهترین ابزارها در توسعه اینگونه فعالیت‌ها استفاده کرد.

کد خبر 5464728 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور قرآن کریم ماه مبارك رمضان قرآن وزارت آموزش و پرورش حمید محمدی ماه رمضان 1401 ماه امید ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان ماه امید قرآن قرآن کریم حضرت خدیجه س فعالیت های قرآنی اوقات شرعی دعای روزهای ماه رمضان ایران شیعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انقلاب اسلامی ایران جلسات خانگی قرآن فضای مجازی جلسات قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود