Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: ساخت ماکت‌های مینیاتوری در فضای باز، برای نخستین‌بار در کشور ما در این باغ‌موزه انجام شده است. در مرحله اول این باغ، آثار تاریخی از جمله تخت‌جمشید، چغازنبیل، میدان نقش‌جهان، پاسارگاد، ارگ بم، تخت‌سلیمان، گنبد سلطانیه، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آبشارهای شوشتر ایجاد و در مرحله دوم ماکت‌های مسجدجامع اصفهان، کاخ گلستان، گنبد قابوس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. جانمایی شده‌اند. این باغ‌موزه با ۳ هکتار مساحت سال ۱۳۹۲ ساخته شده و دارای‌گونه‌های گیاهی مختلف بوده که زیبایی بی‌نظیری به این باغ بخشیده‌است.

ایران کوچک

در بیشتر کشورهای دنیا فضاهایی با این ایده که کل جاذبه‌های دیدنی جهان را در نصف روز بتوانیم ببینیم اجرا شده است. در تهران نیز در باغ‌موزه مینیاتور این امکان فراهم شده که در ابعاد بسیار کوچک، جاذبه‌های تاریخی ایران را به تماشا بنشینیم. در این باغ می‌توانید کنار بازار تبریز قدم بزنید یا سرتان را از دریچه ناقوس قره‌کلیسا بیرون بیاورید و عکس یادگاری بگیرید. ایده ساخت این بوستان، برگرفته از فضای باغ‌های ایرانی و یادآور معماری سنتی ایرانی است. همچنین ماکت‌های هر اثر باستانی در موقعیت جغرافیایی واقعی خود قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، بیستون در غرب، میدان نقش‌جهان در مرکز و کلیساهای ارامنه در شمال باغ قرار گرفته‌اند و از طرفی اطراف هر اثر تاریخی پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه به چشم می‌آید. علاوه بر اینهاکتیبه‌ای در کنار هر اثر تاریخی جانمایی شده که در آن تاریخچه هر اثر نوشته و این‌گونه ایران کوچک پیش چشمانتان نمایان می‌شود.

ماکت‌های مینیاتوری

یکی از جلوه‌های بی‌نظیر باغ‌موزه مینیاتور بنای تخت‌جمشید است که در دوره داریوش اول با مساحت بیش از ۱۲۵ هزار‌مترمربع ساخته شده. در ساخت این ماکت، رنگ‌آمیزی سنگ‌ها بسیار طبیعی است. بنای دیگر مربوط به گنبد سلطانیه است که سازه هشت‌ضلعی و گنبد آبی‌رنگ آن زیبایی دوچندانی به این باغ بخشیده. در ساخت این ماکت به جزئیات‌ریز از جمله سازه‌های آجری و کاشی‌های آبی‌رنگ توجه ویژه شده است. این اثر تاریخی حدود ۷۵۰ سال پیش‌ساخته شده. مقصد بعدی ما تخت‌سلیمان در استان آذربایجان غربی است که با طراحی فوق‌العاده‌ای در این باغ جانمایی شده است. به‌راحتی به کرمانشاه و مجموعه بیستون می‌رویم. در ماکت این مجموعه، سنگ‌نوشته بیستون و تندیس هرکول هم به تصویر کشیده شده است. در شمالی‌ترین نقطه باغ‌موزه کلیساهای سه‌قلوی ارامنه در آذربایجان شرقی و غربی جانمایی شده؛ ماکت کلیساهای سنت استپانوس، قره‌کلیسا و کلیسای زور‌زور در کنار هم قرار گرفته است.

نقش‌جهان در مرکز باغ

 قرار گرفتن میدان زیبای نقش‌جهان با رنگ‌آمیزی جذاب در مرکز باغ‌موزه مینیاتور چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و گواه هنر سازنده آن است. نخستین ماکتی که به محض ورود به باغ‌موزه می‌بینید، ارگ بم است که گردشگران دقایق طولانی در کنار آن می‌ایستند و مشغول عکس گرفتن با این نمای تاریخی زیبا می‌شوند. توقف بیشتر گردشگران در کنار این اثر تاریخی به این دلیل است که ماکت این اثر کاملاً شبیه به ارگ بم قبل از تخریب زلزله سال ۱۳۸۲ است. رنگ گل‌ها و آجرهای این ارگ چشمتان را خیره می‌کند.

بزرگ‌ترین سازه‌ صنعتی باستان

ماکت آبی شوشتر در باغ‌موزه مینیاتور طرفداران بسیاری دارد. به دلیل سبک طراحی با شبکه‌های واقعی آب و ساختار زیبا و طبیعی‌اش به یکی از محبوب‌ترین ماکت‌های مینیاتوری باغ تبدیل شده است. این سازه به‌عنوان یکی از شناخته می‌شود و در دوره هخامنشیان در استان خوزستان و در شهرستان شوشتر برای استفاده از منابع آب ساخته شده است. صدای آب جاری در شبکه‌های این اثر تاریخی آرامش خاصی دارد که تجربه‌اش خالی از لطف نیست.

اهمیت به محیط‌زیست

در ساخت باغ‌موزه مینیاتور اهمیت ویژه‌ای به محیط‌زیست داه شده و یکی از نکات جالب توجه در ساخت ماکت‌ها،ایجاد پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه در اطراف هر اثر تاریخی است. حدود ۷۰‌درصد گیاهان این باغ همیشه سبز هستند و ۳۰‌درصد دیگر خزان‌پذیرند. گیاهان این باغ شامل درختان بلندقامت از جمله چنار، بلوط، افرا، ماگنولیا، مورد، کاج موگو و یاس است.

عکس بگیرید، اما یادگاری ننویسید

شما در باغ‌موزه مینیاتور شاهد بهترین آثار تاریخی و فاخری هستید که هنرمندان بزرگی آنها را ساخته‌اند. درست است که فضای باغ به وسیله دوربین‌ها کنترل می‌شود، اما باید به یاد داشته باشید که روی آثار تاریخی هرگز یادگاری ننویسید؛ در عوض تا دلتان می‌خواهد با آثار تاریخی عکس بگیرید. به این آثار ضربه یا فشار وارد نکنید. به طور کلی ۲ ساعت زمان برای دیدن کل این باغ‌موزه نیاز دارید.

کد خبر 669162

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آثار تاریخی باغ موزه مینیاتور آثار تاریخی جانمایی شده باغ موزه اثر تاریخی ساخته شده نقش جهان ماکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر

شهرداری منطقه ۷ درباره قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ‌موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی توضیحاتی ارائه کرد.   به گزارش شهر، این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:   ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می‌رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.   در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضا‌های سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.   از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند.   در پایان اعلام می‌کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه هستیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • تاخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد- تهران
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • فیلم/ تأخیر ۵ ساعته در پرواز مشهد تهران
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد