Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@07:37:27 GMT

آیا گوگل موتور جستجوی بی طرف و منصف است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۵۴۳۴

آیا گوگل موتور جستجوی بی طرف و منصف است؟

«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ یکی از مباحث مهمی که در بحث حکمرانی فضای مجازی از اهمیت فراوانی برخوردار است، حکمرانی داده است که این موضوع در مجامع مختلف جهانی مثل مجمع جهانی حکمرانی اینترنت سازمان ملل متحد مورد تاکید واقع شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف برگزاری مجمع مذکور این مساله به عنوان مهمترین مسائل در حوزه حکمرانی داده مورد تاکید قرار گرفته است و ضرورت تسری الگوی مقررات حفاظت از داده اتحادیه اروپا در دیگر کشور‌ها و مناطق از جمله حوزه بریکس (روسیه، برزیل، هند، آفریقای جنوبی و چین) و برخی از ایالت‌های در آمریکا (مانند کالیفرنیا) و روند تبدیل شدن آن به یک چارچوب بین المللی مورد تأکید کشور‌ها واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

ایرانی‌ها در روز چند بار در گوگل جستجو می کنند؟

موتور‌های جستجو؛ ابزار برتری در حکمرانی داده‌ها

یکی از ابزار‌های مهم برای برتری در حکمرانی داده در سطح جهانی، موتور‌های جستجو است. واضح است در حال حاضر گوگل به عنوان مهمترین موتور جستجو در کل دنیا مطرح است. گوگل پروژه‌ای تحقیقاتی بود که در ژانویه ۱۹۹۶ توسط لری پیج و سرگئی برین، دو دانشجوی دکترای دانشگاه استفنورد در کالیفرنیا رقم خورد. رسالت گوگل سازمان دادن به دنیای اطلاعات و قابل دسترس و مفید کردن آن است. گوگل تقریبا تمام نیاز‌های کاربران خود را مرتفع می‌سازد. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بیش از یک میلیارد درخواست جستجو در آن صورت می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۰، گوگل با حدود ۸۶ درصد، بیشترین تعداد جستجوی در بین موتور‌های جستجو را به خود اختصاص داده داده است. البته این سهم در مقایسه با سال ۲۰۱۰، حدود ۵ درصد کاهش داشته و در سال ۲۰۱۰ سهم جستجوی گوگل در دنیا بیش از ۹۰ درصد بوده است. همچنین گوگل یکی از بالاترین درآمد‌های شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۲۰ داشته است و با حدود ۱۸۱ میلیارد دلار در رتبه‌های نخست درآمدزایی قرار داشته است.

 در سال ۲۰۲۰، گوگل با حدود ۸۶ درصد، بینک حدود ۶ درصد، یاهو حدود ۲ و نیم درصد و بایدو حدود نیم درصد از سهم جستجوی دنیا را به خود اختصاص داده داده اند. نکته قابل توجه آنکه سهم بازار گوگل در سال ۲۰۱۰، بیش از ۹۰ درصد بوده است که در حال حاضر به دلیل رشد جستجوگر‌های کشور‌های مختلف به رقم حدود ۵ درصد کاهش یافته است.

انتقاد کارشناسان و سیاستمداران از عملکرد گوگل

مسلما گوگل را نمی‌توان صرفا موتور جستجوی بی طرف و منصف دانست؛ زیرا که بسیاری از سیاستمداران و کارشنان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند گوگل توانمندی و قدرت حیرت انگیزی در سانسور و دستکاری در نتایج جستجو دست پیدا کرده که با این قدرت می‌تواند رقبای موجود را از گردونه رقابت خارج نموده و همچنین شکل دهی به فرهنگ جوامع در اختیار این شرکت فناوری بزرگ دهد. به اعتقاد ایشان گوگل تلاش دارد که با اثبات اقدامات غیرقانونی این شرکت ها، امتیازات ویژه موجود برای فعالیت آن‌ها در ایالات متحده را لغو کند.

در این باره تدکروز سیاستمدار و حقوقدان آمریکایی که از سال ۲۰۱۳ به عنوان سناتور ایالت تگزاس در سنای ایالات متحده حضور دارد و مدارک دانشگاهی خود را در رشته حقوق از دانشگاه‌های پرینستون و هاروارد کسب کرده با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سمت گوگل در اشاعه سانسور گسترده و دستکاری در نتایج جستجو می‌گوید: اگر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری (مثل گوگل)، نتوانند داده‌ها و شواهد قانع کننده‌ای مبنی بر عدم وقوع سانسور گسترده در سازوکار خود ارائه کنند هیچ دلیلی وجود ندارد که کنگره به سبب قوانین موجود، همچنان به آن‌ها امتیازات ویژه اعطا کند. این مساله عاملی است که ما را به عمق این مساله می‌برد. این شرکت‌ها بسیار غیرشفاف عمل می‌کنند. گوگل با افتخار اعلام می‌کند که برای همه و در هر زمان به صورت مداوم داده‌های مورد نظر را جمع آوری می‌کند و نمایش می‌دهد آن‌ها می‌گویند که می‌دانند شما چه چیزی را جستجو می‌کنید. از اطلاعات مربوط به خرید شما و علایقتان هم آگاهی دارند. این در حالی است که این نوع از اشتراک گذاری اطلاعات، یک جاده یک طرفه است. این روند باید تغییر کند و گوگل نمی‌تواند پشت الگوریتم‌های خود پنهان شود. همه ما به اطلاعات نیاز داریم و محافظت از آزادی اطلاعات و آزادی بیان چیزی است که به آن محتاج هستیم.

تدکروز می‌گوید: کنترل گوگل بر آنچه مردم می‌شنوند، می‌بینند، می‌خوانند و می‌گویند بی سابقه است. تقریبا ۹۰ درصد کل جستجو‌های اینترنتی در ایالات متحده از بیستر گوگل انجام می‌شود. تسلط این شرکت بر داده‌های اینترنت به حدی بالاست که فعل گوگل کردن به یکی از واژه‌های پرکاربرد زبان ما بدل شده است. گوگل با این قدرت بازار می‌تواند اغلب گفتمان‌های ما را کنترل کند و همواره در دفاع از خود، عنوان می‌کند که عمدی در این اتفاق وجود نداشته و همه مسئولیت‌ها بر عهده الگوریتم‌ها است. این در حالی است که موتور جستجوگر گوگل در واقع هیچ قدرتی ندارد و توسط انسان‌ها نوشته شده است؛ بنابراین هربار که در صفحات وب جستجو می‌کنید، فقط صفحاتی قابل مشاهده هستند که مدیران گوگل تصمیم دارند به شمار نمایش دهند. این مورد در شرکت‌های تابعه گوگل مثل یوتیوب هم قابل مشاهده است.

این حقوقدان آمریکایی با اشاره به اینکه فناوری‌های نوظهور نه تنها توانایی خاموش کردن صدا‌ها را دارند، بلکه قادر هستند بسته‌ای مشخص از خوراک اطلاعاتی را نیز در اختیار کاربر خود قرار دهند می‌گوید: مساله من این است که شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل با کنگره و مردم آمریکا در حال معامله هستند، آن‌ها اطمینان می‌دهند که بی طرف، منصف و به دور از رفتار‌های مغرضانه عمل کنند (ولی در واقع این گونه نیست). اگر یک غول فناوری بخواهد به بلندگوی یک حزب و گروه خاص بدل شود، قطعا این حق را دارد، اما باید بداند که در این صورت نمی‌تواند همچنان از امتیازات ویژه‌ای که دولت فدرال در اختیارش قرار داده است استفاده کند.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی جستجوی گوگل حکمرانی داده موتور جستجو داده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم

شهردار اصفهان با تاکید بر اهمیت مدیریت بحران در بحران‌های مصنوعی گفت: مدیران نباید درگیر بحران‌های تصنعی شوند، عده‌ای نیت دارند دعوایی به پا کنند و مدیر را درون رینگ بکشند،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه چند تن از مدیران شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال جاری، سال عجیب و غریبی بود و با تحولات عجیب آغاز شد، سالی که با شهادت یکی از بهترین‌های شهر آغاز شد، امیدوارم نوید بخش سال پرتلاشی باشد.

وی با بیان اینکه برای انجام یک کار محکم و اصولی باید چهار سطح مدیریت پیش‌بینی شود، افزود: سطح اول استراتژیک است که باید بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، به معنی طراحی نقشه راه است که اگر وجود نداشته باشد، خطا می‌رویم و اسیر روزمرگی می‌شویم؛ برنامه ۱۴۱۰ آماده و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید، پس در این سطح نقشه راه قیمتی در اختیار داریم که سرمایه‌گذاری زیادی برای آن انجام شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سطح دوم مدیریتی «برنامه‌ریزی» است، گفت: نقشه راه وجود دارد و می‌دانیم که در هشت سال آینده چه کاری باید انجام شود، سال گذشته برنامه ۱۴۰۳ که برنامه بسیار خوبی است، تصویب شد و در حال حاضر برنامه‌های مبتنی بر برنامه راهبردی را در اختیار داریم، حدود ۷۰۰ پروژه تعریف شده و سطوح آن مشخص است، پروژه‌های شاخص زیر ذره‌بین شهرداری و شورای شهر قرار گرفته و لحظه به لحظه در حال پیگیری، انجام و اجرا است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سطح سوم مدیریت اجرایی است، تصریح کرد: بر اساس نقشه راه برش یک ساله تعیین شده است و پس از این مدیران اجرایی باید برنامه‌ها را اجرا کنند؛ انتظاری که سال جاری شورای اسلامی شهر از من و متقابلاً من از شما دارم، این است که حساب آن را با سال‌های قبل متفاوت ببینید، اگر سال پیش عالی بودید سال جاری باید عالی‌تر باشد، اگر جهادی بودید، جهادی‌تر عمل کنید، قرار است کنار هم با سرعت حرکت کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بخشی از تغییرات در شهرداری مبتنی بر استراتژی جدید و سیاست ۱۴۰۳ بود، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در کنار هم برنامه ۱۴۰۳ را در حداکثر ظرفیت ممکن تحقق بخشیم، ۳۰ همت بودجه پیش‌بینی شده که با احتساب سازمان‌ها بیش از ۳۴ همت است که باید تلاش کنیم منابع تحقق پیدا کند و متناسب با برنامه‌های بودجه، پروژه‌ها اجرا شود و تحقق پیدا کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بخشی از پاداش و تشویق به کارآمدی گره خورده است، گفت: حدود ۲۵ درصد پرداختی‌های ماهانه متأثر از عملکرد مدیران است، نظام ارزیابی تدوین شده و آماده اجرا است، امیدوارم هرماه در حداکثر ممکن بتوانیم ممنون‌دار افراد باشیم.

وی با بیان اینکه چهارمین سطح مدیریت، مدیریت بحران است، تصریح کرد: هنگام اجرا گاهی با بحران مواجه می‌شویم که انواع مختلفی دارد، بخشی از آن طبیعی است، گاهی به علت اینکه نقشه تأسیسات شهر را در اختیار نداریم اشکالاتی پیش می‌آید، در بعضی پروژه‌های عمرانی همچون شهدای ورزشکار که به‌رغم مطالعات اولیه با تاسیساتی مواجه شدیم که از اختیار شهرداری خارج است و باید سایر ارگان‌ها وارد شوند، هنگام بحران بدترین کار استیصال و درماندگی است، گاهی نیز بحران‌ها علت سیاسی اجتماعی دارد.

قاسم‌زاده با تاکید بر اهمیت مدیریت بحران در بحران‌های مصنوعی گفت: مدیران نباید درگیر بحران‌های تصنعی شوند، عده‌ای نیت دارند دعوایی به پا کنند و مدیر را درون رینگ بکشند، همچون حواشی که در فضای مجازی ایجاد می‌کنند و مدیران را درگیر آن می‌کنند.

مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر به کسی باج نمی‌دهد

شهردار اصفهان با بیان اینکه چند دسته از افراد مشکلات شهر را بیان می‌کنند و ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم و قابل احترام هستند، افزود: یک دسته فرهیختگان، دغدغه‌مندان یا کارکنان قدیمی شهرداری هستند که مشکلات را با ما در میان می‌گذارند.

وی ادامه داد: دسته دیگر مطالبه‌گرانی هستند که امور شهر را پیگیری می‌کنند، هرچند گاهی برای اینکه حرفشان شنیده شود صدایشان را بلندتر از فرهیختگان می‌کنند، اما باز هم ارزشمند هستند، حتی گاهی شخصاً برای آن‌ها پیام می‌گذارم و پیگیر مطالبشان هستم؛ چه چیز بهتر از اینکه عده‌ای جوان در شهر دنبال اشکالات بگردند و انعکاس دهند، اگر در شهری کنش و واکنش نداشته باشیم این شهر مرده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه گروه آخر که در حد انگشتان یک دست هم نیستند، مبتنی بر تعاملی که با آن‌ها داشته‌ام، افراد باج‌گیری هستند که فشار می‌آورند تا امتیاز بگیرند، اظهار کرد: این افراد تقریباً شناخته شده هستند، تمام دستگاه می‌دانند این افراد دنبال چه چیزی هستند، به آن‌ها اعلام می‌کنم خودتان را خسته نکنید این مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر به کسی باج نمی‌دهد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اگر بشنوم مدیری به‌خاطر ترس از این افراد امتیاز داده است، با آن مدیر برخورد می‌شود، تصریح کرد: ترکیب این دوره شورای اسلامی شهر مطلوب است، هرچند تمام شوراهای اسلامی شهر اصفهان در زمان حضور منشأ خدمت بودند، اما بافت این شورا متفاوت است، بحث بر سر مسائل به‌صورت جدی در میان آن‌ها در جلسات وجود دارد و پیگیر امور هستند، ولی پس از اتمام

کد خبر 747930

دیگر خبرها

  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را هم اخراج کرد!
  • گوگل ۲۰ کارمند دیگر را به علت حمایت از مظلومان غزه اخراج کرد
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • فناوری در خدمت جنایت
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • اتوبوس اخراجی‌های گوگل