Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@14:27:47 GMT

ابتلای ۶۰۰۰ هکتار از تاغزارهای سمنان به بیماری سفیدک

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۵۵۹۶

ابتلای ۶۰۰۰ هکتار از تاغزارهای سمنان به بیماری سفیدک

ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری ها در ۳۰۰ هکتار از تاغزارهای جنوب دلازیان سمنان خبر داد و گفت: تقریبا ۶۰۰۰ هکتار از ۱۳ هزار هکتار تاغزارهای شهرستان سمنان به بیماری سفیدک آلوده هستند.

معصومه منظمی با اعلام این خبر با اشاره به بیماری برخی از تاغزارهای شهرستان سمنان اظهار کرد: ۹۰ درصد از تاغزارهای منطقه حاجی آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک و سفیدک تاغ آلوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این آفت یکی از انواع راسته نیم بالان یا سن‌ها است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله می شود افزود: بررسی های گیاهپزشکی نشان داده که بهترین شیوه مبارزه و دفع این آفت و پیشگیری از شیوع آن در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت، شیوه قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی است. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان ادامه داد: تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه های اصلی و مهم در عملیات بیابان زدایی در این شهرستان است به طوری که در طول چندسال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی این شهرستان با این گونه احیا و روند پیشروی بیابان در این مناطق، تا حد بسیار زیادی کنترل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح تاغزارهای دست کاشت شهرستان سمنان بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰هکتار است گفت: متاسفانه ۶۰۰۰ هکتار از سطح تاغزارهای این شهرستان به آفت شپشک سفید آلوده شده اند.
منظمی در ادامه گفت: در ادامه عملیات اجرایی سال گذشته که در سطح ۳۷۵ هکتار اجرا شد، امسال نیز دو منطقه ۲۰۰ و ۱۰۰ هکتاری شناسایی شده که مقرر شد متناسب با اعتبارات تخصیص داده شده در سطح ۳۰۰ هکتار از عرصه های آلوده به آفت شپشک و سفیدک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: نحوه اجرای عملیات مبارزه با این آفت به این صورت است که بعد از قطع مکانیکی و هرس تاغ ها، در اردیبهشت ماه سم پاشی تاغ ها، با سموم شیمیایی دیازینون و اتیون انجام خواهد شد.
منظمی تصریح کرد: برای مبارزه با آفت شپشک درختان آلوده، کف بر شده که پس از مدتی، همین درختان دوباره جست زنی کرده و مجددا منطقه با درختان جوان و سالم تاغ احیا می گردد .

وی ادامه داد: از چوب درختان قطع شده در صنایعی مانند تهیه سرکه، تقویت اراضی کشاورزی و باغی، تولید پودر و در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع تولید آجر و سفال ساختمانی و ....  نیز استفاده می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منابع طبيعي شهرستان سمنان آفت شپشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد

به گزارش قدس خراسان، اسماعیل قربانی در جمع خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی گناباد با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از سطح باغات شهرستان که از اواخر فروردین‌ماه آغاز شده است تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴۰ تن تر از سطح ۵۰ هکتار باغات گل محمدی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد با اشاره به اینکه از مجموع گلستان‌های شهرستان گناباد ۴۸ هکتار بارور و ۲ هکتار به صورت نهال است خاطرنشان کرد: ارقام گل محمدی موجود در این شهرستان رقم‌های مخصوص گلاب گیری با متوسط عملکرد ۳ هزار کیلو گرم برگ گل محمدی در هر هکتار است.

وی تصریح کرد :۹۰ درصد از محصول برداشت شده در صنعت گلاب‌گیری استفاده و بقیه به شکل‌های گلبرگ خشک، غنچه خشک، مربا و سایر مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

قربانی تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق تولید گل محمدی را از ویژگی‌های مهم این شهرستان بیان و تاکید کرد: این ویژگی مهم علاوه بر تأثیر در ارتقای کیفیت اسانس و گلاب تولیدی موجب افزایش تولید و برداشت گل محمدی در گناباد می‌شود.

فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی

در ادامه علی موذنی، رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد نیز با اشاره به فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی در این شهرستان اظهار کرد: در طی فصل برداشت گل محمدی به طور متوسط هزار نفر مشغول کار در این حوزه هستند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد با بیان اینکه گل‌های محمدی برداشت شده توسط ۱۲ کارگاه سنتی در این شهرستان فرآوری و گلاب‌گیری می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی کشت گیاهان کم آبخواه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را از جمله ضرورت‌های فعلی کشاورزی شهرستان گناباد دانست و خاطرنشان کرد: «گل محمدی» یکی از گونه‌های مهم گیاهان دارویی محسوب می‌شود که قابلیت کاشت در تمام مناطق شهرستان گناباد را دارد و جایگزین خوبی برای کشت گیاهانی است که دیگر در این شهرستان مقرون به صرفه نیستند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ابتلای ۸۰۰۰ کهگیلویه و بویراحمدی به بیماری آسم
  • یک نفر بر اثر ابتلا به هاری در مشهد فوت کرد
  • ‌‌عضور شورای شهر بندر ماهشهر بازداشت شد
  • برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • ۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد
  • لزوم شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • شناسایی شخصیت‌های بزرگ ایران و اسلام برای مبارزه با اسطوره‌های جعلی
  • ۶۰۰۰ واحد صنفی گناوه برای دریافت شناسه «یکتا» اقدام کنند
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • مبارزه با سوسک خرما در ۷۰ هکتار از نخلستان‌ها