Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:29:19 GMT

کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۶۲۲۶

کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ دوم کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» تألیف قاسم عبده قاسم با ترجمه بهزاد مفاخری توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

دوره پادشاهان مملوکی از دوره‌های شگفت‌انگیز در تاریخ منطقه عربی و جهان اسلام به‌طور عام، و مصر و شام به‌طور خاص است. دولت پادشاهان مملوکی در بحبوحه جنگ‌های صلیبی در حالی بر سر کار آمدند که جهان اسلام را دو خطر خارجی از شرق و غرب تهدید می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلیبی‌ها در این دوره متوجه مصر شدند و این سرزمین را تهدید می‌کردند.

همزمان طوفان مغول بساط خلافت عباسی را که نماد سیادت معنوی بر دولت‌های مسلمان و عامل اتحاد جهان اسلام بود، برچید. در این میان نزدیک بود با پیمانی مغولی صلیبی جهان اسلام دچار فاجعه‌ای عمیق‌تر شود که در این اوضاع حساس و سرنوشت‌ساز، دولت مملوکی نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرد. دست اندر کاران این دولت دو افتخار مهم کسب کردند: به جنگ‌های صلیبی پایان دادند، صلیبی‌ها را کاملاً از سرزمین‌های اسلامی بیرون راندند و دیگر آنکه در همین دوره در نبرد عین جالوت با شکست دادن سپاهیان مغول به افسانه شکست ناپذیری آنان نیز پایان دادند و مانع پیشرفت مغولان به سوی غرب جهان اسلام شدند.

در اثر حاضر مؤلف بعد از شرح و توضیح چگونگی روی کار آمدن دولت مملوکی و مفاهیم سیاسی و وقایع مهم این دولت، از اوضاع اجتماعی مصر تحت سلطه مملوکیان سخن می‌گوید و با تیزبینی، میزان دخالت دولت در کارهای مردم و تأثیر مسائل سیاسی در اوضاع اجتماعی را به تصویر می‌کشد. به دلیل نقش مهمی که دولت مملوکی در تاریخ اسلام، آن هم در حساس‌ترین دوره تاریخی خود و در مهمترین سرزمین‌های اسلامی (مصر و شام) ایفا کرد، بررسی تحولات سیاسی، اجتماعی و دستاوردهای تمدنی این دولت برای پژوهشگران و علاقمندان تاریخ و تمدن سرزمین‌های اسلامی ضروری و مفید ارزیابی می‌شود.

چاپ دوم این کتاب در ۳۷۹ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5465547 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سروش جنگهای صلیبی جهان اسلام کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی اسباب بازی ایرانی ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان تازه های نشر انقلاب اسلامی ایران هفته هنر انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب تهران شهید سید مرتضی آوینی انتشارات سروش انقلاب اسلامی هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فلسطین جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۶۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما متن پیام مریم کاظمی پور به شرح زیر است:   دیگر بار دختری از خطه دلیرپرور این سرزمین با تلاش و همت خود بنام مردم ایران اسلامی تاریخ‌سازی کرد. نازنین فاطمه عیدیان، با کسب مدال طلای دو و میدانی، نخستین بار در ماده ۴۰۰متر با مانع در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا با کسب مدال و ثبت رکوردی جدید نام خود را برجریده ورزش قاره کهن ثبت کرد تا آغازی برای افتخارآفرینی‌های آتی بانوان این سرزمین در رشته دوومیدانی در رویداد‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر از جمله المپیک آسیایی و جهانی باشد. اینجانب فتح قله رقابت‌های دوومیدانی جوانان آسیا و کسب مدال تاریخی طلا و رکوردی تازه در این ماده را به جامعه ورزش کشور تبریک عرض می‌کنم و از درگاه پروردگار متعال موفقیت روزافزون را برای نازنین فاطمه عیدیان، شیر زن دوومیدانی کار کشورمان خواستارم.

دیگر خبرها

  • فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان منتشر شد
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تحلیلگران سیاسی درباره «وعده صادق» چه گفتند؟
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران