Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@13:07:37 GMT

عرضه اولیه شرکت ۱۷۰۲ میلیارد تومانی

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۶۶۸۶

عرضه اولیه شرکت ۱۷۰۲ میلیارد تومانی

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، از ابتدای امسال هیچ عرضه اولیه‌ای در بازار سرمایه رخ نداده است و با توجه به روز‌های خوب بازار سرمایه و باتوجه به اطلاعیه‌های منتشر شده کدال انتظار می‌رود عرضه اولیه‌ها به بازار سرمایه بازگردند. با توجه به اطلاعیه‌هایی که امروز در سامانه کدال منتشر گردید احتمال می‌رود عرضه اولیه تپسی به زودی انجام شود، البته زمزمه عرضه اولیه نماد آسیاتک نیز به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرضه اولیه تپسی

مدت‌ها است که سخن از ورود استارتاپ‌ها به بورس است. شهریور ماه سال گذشته فرهاد دژپسند وزیر سابق اقتصاد و دارایی، از عرضه اولیه سهام استارتاپ‌های دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، شیپور و فیلیمو خبر داده بود، اما این اتفاق رخ نداد.

یکی از استارتاپ‌هایی که وارد فرابورس شد، تاکسی اینترنتی «تپسی» است. استارتاپی که بعد از چندسال فعالیت خود به این نتیجه رسید که می‌تواند وارد فرابورس شود.

تپسی از بهمن ۹۸ وارد فرایند پذیرش شده بود و استعلام رویه حسابرسی از کمیته فنی سازمان حسابرسی، تغییر حسابرس، انجام حسابرسی ویژه و برگزاری ۳ جلسه کامل پذیرش انجام شده است. انتهای مهر ۹۹ پذیرش مشروط انجام شد. با رفع شروط پذیرش مشروط در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۹، پذیرش قطعی در بازار دوم فرابورس انجام شد.

درج نماد تپسی

پس از گذشت یک‌سال و با توجه به سپری شدن فرآیند‌های لازم، نماد تپسی به عنوان نخستین شرکت استارتاپی در بازار دوم فرابورس درج شد تا نخستین گام عملی برای ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه برداشته شود.

به گزارش نبض بورس و مطابق اطلاعیه فرابورس ایران شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۷ آذر ۱۴۰۰ در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران به عنوان دویست و هفتادمین نماد معاملاتی و یکصد و شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم فرابورس ایران درج گردید. نماد این شرکت تپسی و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته آن می‌باشد.

۸ فروردین ماه سال جاری نیز مدیر عامل فرابورس ایران اظهار داشت: در حال حاضر نیز بخش زیادی از فرآیند عرضه اولیه تپسی در فرابورس انجام شده، اما تعدادی استعلام باقی مانده که به محض ارائه پاسخ آنها، عرضه تپسی در فرابورس انجام خواهد شد.

ارزش کل سهام تپسی ۱۷۰۲ میلیارد تومان برآورد شد

همزمان با درج نماد تپسی به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در فرابورس، گزارش ارزش‌گذاری تپسی نیز منتشر شده که در آن سهام کل این شرکت توسط شرکت تامین سرمایه کاردان حدود ۱۷۰۲ میلیارد تومان عنوان شده است. ارزش سهام تپسی در سناریویی جداگانه و براساس بودجه پیشنهادی شرکت و مفروضات ارزش‌گذاری مشاور، معادل ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین سرمایه شرکت در زمان تهیه گزارش ۱۱۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

درآمد عملیاتی تپسی

میزان ۲۰۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ده ماهه اول سال ۱۴۰۰ برای تپسی بوده و با توجه به پیش‌بینی دو برابر شدن سفر‌ها در سال جدید، احتمالا این رقم بیشتر هم خواهد شد.

پیش بینی سود تپسی

نکته جالب توجه، اما پیش‌بینی صورت سود و زیان تپسی است. در حالی رقم سود خالص پیش بینی شده در سال گذشته حدود ۴.۵ میلیارد تومان است، اما پیش‌بینی شده با توجه به بازگشت تعداد سفر‌ها به روز‌های پیش از کرونا سود خالص شرکت چهار برابر و نزدیک به ۱۸.۶ میلیارد تومان شود.

این پیش بینی رشد قابل توجه سود خالص تپسی ادامه داشته و رقم‌های ۱۴۳ میلیارد، ۲۰۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیارد تومان برای ۳ سال پیش رو ثبت شده است.

    درآمد و هزینه‌های عملیاتی تپسی

درآمد عملیاتی تپسی در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۳۰ درصد افزایش داشت که از سال ۹۹ با شیوع کرونا به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار گرفت. اما با واکسیناسیون و بهبود اوضاع، طی ۹ ماه سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی شرکت به ۱۷۴ میلیارد تومان رسیده که ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته.

    افزایش ۴۰ درصدی دارایی های تپسی

در ۶ ماهه آغازین سال ۱۴۰۰ دارایی‌های ثابت مشهود تپسی ۹.۵ میلیارد تومان و دارایی نامشهود نیز۳۷.۷ میلیارد تومان برآورد شده است که در مقایسه با کل سال ۱۳۹۹، دارایی‌های نامشهود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سود خالص تپسی

سود خالص تپسی نیز در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است و این آمار فاصله زیادی با پیش بینی این شرکت از سود سال ۱۴۰۰ دارد، رقمی که در امیدنامه ۲۰ میلیارد تومان خالص ذکر شده بود.

در نهایت باید به پیش بینی سود خالص تپسی اشاره کرد که در سال جدید ۱۸.۵ میلیارد و برای سال ۱۴۰۴ حدود ۵۰۹ میلیارد تومان برآورد شده است. در صورت عرضه اولیه تپسی در بورس در سال جدید، ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه وارد شرکت شده که اعلام شده صرف مخارج زیرساختی و توسعه‌ای می‌شود و همین عامل به درآمدزایی و افزایش سود تپسی کمک می‌کند.

آیا تپسی به مردم عرضه می شود یا از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؟
 

۱۵ آذر سال گذشته بود که امیر هامونی با تاکید بر اینکه شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود زیادی که دارند نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجهند، اعلام کرد: به همین دلیل در قدم اول برای عرضه اولیه این شرکت‌ها، سهام آن‌ها به مردم عرضه نمی‌شود بلکه به طور غیر مستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهاد‌های مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز دهم رمضان بورس عرضه اولیه تپسی ماه رمضان طرح ترافیک 1401 آلودگی هوا دعای روز دهم رمضان درآمد عملیاتی بازار سرمایه عرضه اولیه برآورد شد سال ۱۴۰۰ انجام شد پیش بینی سود خالص شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به همراه تنی چند از اعضای هیات مدیره،‌ معاونان و مدیران عامل شرکت های گروه سایپا ضمن حضور در شرکت فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید، در نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت در راستای انجام تعاملات بیشتر به گفتگو پرداخت.

جواد توسلی مهر در این نشست مشترک گفت: صنعت فولاد صنعت مادر و یکی از زیرساخت‌های مهم تولید کشور است و از سوی دیگر نیز صنعت خودرو نیز پیشران است.

او با بیان اینکه بحث تولید می‌تواند حال مردم را خوب کند و با پرداختن به تولید و تأمین معیشت مردم سایر مشکلات نیز حل خواهد شد و راهکار آن اعتماد به توانمندی های داخلی و ظرفیت خوبی است که در کشور وجود دارد، افزود: شرکت‌های خودروسازی با حدود ۵۵ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه رو به رو هستند، علاوه بر این ۶۰۰ هزار خانواده در زنجیره تأمین خودروسازی ارتزاق می‌کنند و گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار خانواده را شامل می‌شوند که قسمت بزرگی از اجتماع هستند و اگر روند این دو خودروساز در تولید مناسب باشد حال طیف بزرگی از مردم خوب خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در کشور و در دهه ۹۰ ایران خودرو دیزل زیانی ۱۳ برابر سرمایه داشت، افزود: در این شرایط سهامداران برای انحلال شرکت شکایت کرده بودند، سهامداران عمده از جمله ایران خودرو حال خوبی نداشت اما وقتی روند معکوس شد و افزایش و جهش تولید را در دستور کار قرار دادیم، در سال ۹۹ به چهار برابر میزان تولید رسیدیم و سال 1400 به سود خالص سنگین و سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار میلیارد سود خالص رسیدیم و به نسبت همین مبلغ، پول به دولت دادیم و می‌توان گفت ۲ همت برای تولید سرمایه‌گذاری شد که حجم زیادی از اشتغال زایی را به همراه داشت.

او با بیان اینکه امسال در سایپا برنامه‌ای در دستور کار داریم که  ۱۰۰ درصد قابل انجام است، گفت: تولید حدود ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار داریم و این آمار در سال گذشته 480 هزار خودرو بوده است که می‌توان گفت در سال جاری ما ۴۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

توسلی با بیان اینکه اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است، ابراز کرد: ما مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کنیم و اگر این قیمت توسط دولت مدیریت و نگهداری شود دیگر هر روز نیاز به قیمت‌گذاری خودرو نداریم و بخش عمده مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای انجام روند اصلاحی، رفتارهای خوبی را شاهد بوده‌ایم، ابراز کرد: امیدواریم تا چند روز آینده نتایج خوبی را از دولت در اصلاح قیمت مواد اولیه دریافت کنیم که بر این اساس تعاملاتمان با زنجیره تأمین از جمله فولادمبارکه بهتر و باعث مناسب تر شدن وضعیت تولید خواهد شد.

او تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین،‌ صنایع دانش بنیان، صنایع های‌تک، ایجاد تنوع محصول و افزایش کیفیت مستلزم جهش تولید و اصلاح ساختارهای مالی است که با انجام این امور یقینا سال متفاوتی در صنعت خودرو کشور خواهیم داشت و رکورد دهه 90 شکسته خواهد شد.

توسلی مهر افزود: تعاملات ما با فولادمبارکه در راستای افزایش 40 درصدی تولید خودرو است که افزایش ۴۰ درصدی اعلام نیاز به ورق خودرو در این راستا است.

دیگر خبرها

  • معرفی طرح اولیه هایپرخودروی برقی EXE ۱۸۱
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • ربات انسان نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار