Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه می‌گوید: حضرت خدیجه سلام الله علیها به ما یاد می‌دهد، دینی که تماماً متصل به عالم غیب است و قرار است انسان را از جهل زمینی رهایی بخشد، بی‌نیاز از قدرت اقتصادی نیست. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ زندگانی حضرت خدیجه سلام الله علیها ابعاد متنوعی دارد که باید سرلوحه هر مسلمان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیکن پرداختن به بعد اقتصادی حیات ایشان از این جهت که چگونه هم می‌توان ثروتمند بود و هم به وسیله ثروتمند بودن از خدا دور نشد و به واسطه همین ثروت، بزرگ‌ترین خدمت را به دین خدا کرد، بُعد مهمی از سبک زندگی این بانوی بی نظیر اسلام است که کمتر به آن توجه شده است. در این رابطه با دکتر بهنام طالبی طادی استاد حوزه، دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقه اقتصادی گفت و گو کردیم.

معاون گروه معارف دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: دین اسلام با توجه به واقعیت‌های دنیوی، هم احکام بسیار دقیق و مهمی در امور اقتصادی دارد و هم تقویت بنیان اقتصادی را مهم‌ترین پایه قوام حیات اجتماعی و حکومت می‌داند. به همین دلیل آیه قرآن می‌فرماید «وَ لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا» یعنی اموالتان که خداوند آن را زیربنا و قوام {زندگی} شما قرار داده است را به سفیهان (کسی که قدرت تدبیر اقتصادی ندارد) ندهید» طبق این آیه، اقتصاد پایه اصلی حفظ و قوام افراد جامعه است

این استاد دانشگاه با اشاره به روایات و سیره معصومین تأکید کرد: شارع مقدس به خوبی می‌داند اگر فرد و جامعه مسلمان قدرتمند باشد، مورد ظلم قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند «ثروتمندی و بی نیازی‌ای که تو را از ظلم و ستم دیگران حفظ کند، بهتر از فقری است که تو را به سمت گناه سوق می‌دهد؛ غِنًى یَحْجُزُکَ عَنِ الظُّلْمِ خَیْرٌ مِنْ فَقْرٍ یَحْمِلُکَ عَلَى الْإِثْمِ»... و یا به همین دلیل در روایات بسیاری تذکر داده‌اند که فقر، مقدمه افتادن در گناهان است، لذا  بر اساس همین سنت الهی بود که حضرت خدیجه با ثروت خود بسیاری را از کفر نجات داد. امام صادق علیه‌السلام فرمود «به کاراندازی و بهره‌وری از مال جزئی از ایمان است. «إِصْلَاحُ الْمَالِ مِنَ الْإِیمَانِ» و برعکس، جمع کردن پول و تجمیع آن و وارد نکردن در چرخه اقتصادی از نظر قرآن موجب عذاب دردناک است «وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ- فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیم»؛ یعنی و کسانى که زر و سیم را گنجینه می‌کنند و آن را در راه خدا هزینه نمی‌‏کنند، ایشان را از عذابى دردناک خبر بده.»

پژوهشگر فقه اقتصادی حوزه تصریح کرد اینکه اولین و بزرگ‌ترین بانوی اسلام که خداوند به وسیله وحی به ایشان سلام ابلاغ می‌کرد، بزرگ‌ترین ثروت سرزمین حجاز را داشته باشد و آن را درخدمت احیای اسلام قرار دهد، درس بزرگی است در مقابل نهیلیسم صوفی‌منشانه و بدعت‌آمیز که تأکید می‌کند، هر اندازه فقیر و گرسنه‌تر باشیم، به خدا نزدیک‌تریم. این درحالی است که امام صادق علیه السلام می‌فرمایند آدمی که دوست ندارد مال حلال را برای توسعه رفاه زندگی‌اش کسب کند، خیری در او نیست: «لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ فَیَکُفَّ بِهِ وَجْهَهُ وَ یَقْضِیَ بِهِ دَیْنَهُ وَ یَصِلَ بِهِ رَحِمَهُ.» آدمى که دوست ندارد در راه به دست آوردن مال- از راه حلال- براى حفظ آبرو و بى‏‌نیازى از مردم و اداى دین خود، و صله رحم، تلاش کند، داراى هیچ خیرى و ارزشى نیست‏.

این استاد فقه و اصول افزود: زندگانی حضرت خدیجه و کلام معصومین به ما این درس بزرگ را می‌دهد که بدون دلبستگی و بدون زیاده طلبی‌های نفسانی برای نصرت دین ثروتمند شویم تا به وسیله قدرت سیاسی و اقتصادی بتوانیم پیام معنویت توحیدی را به تمام جهان برسانیم. همان طور که دشمنان ما از این نقطه قوت استفاده کردند و با قدرت سیاسی حاصل از قدرت اقتصادی همگان را تحت سلطه تمدن الحادی موجود در آوردند. 

طالبی با اشاره به ثروتمندترین افراد جهان گفت: جرج سوروس، شلدون ادلسون، مایکل بلومبورگ، سرگئی میخایلوویچ، مدیر تکنولوژی گوگل، مارک الیوت زوکربرگ، بنیان گذارفیس بوک،استیو انتون بالمر،مدیرعامل مایکروسافت، رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی انگلیس و ده‌ها نفر یهودی دیگر به عنوان ثروتمندترین افراد جهان، نمونه کوچکی از کسانی هستند که به وسیله قدرت اقتصادی و سلطه سیاسی، سیاست‌های نظم نوین جهانی را تحت تأثیر دین و آیین خود قرار داده‌اند. چرا ما نتوانیم اینچنین قدرتمند و در سطح جهان اثرگذار باشیم؟ نوع تفکری که به ما یاد داده است به دنبال یک اشتغال کوچک بخور نمیر باشیم و به قله‌های کارآفرینی و قدرت اقتصادی نیاندیشیم از کجا نشأت گرفته است؟

وی ادامه داد: تصور کنید مالکیت مک دونالد، بزرگ‌ترین رستوران زنجیره ای جهان متعلق به فرد یا افراد مسلمانی بود که معتقد به آرمان‌های انقلابی و جهانی اسلام بودند. بیش از37 هزار و 800 شعبه در119 کشور، و سرویس‌دهی روزانه به 64 میلیون مشتری و بیش از 210 هزار کارمند، بستر خوبی نیست تا با نفوذ فرهنگی و صدور معارف الهی، جهان را تحت تأثیر افکار تمدنی خود قرار دهیم؟

طالبی طادی در انتها گفت: ابعاد اقتصادی و مالی زندگانی حضرت خدیجه سلام الله علیها به ما یاد می‌دهد، دینی که تماماً متصل به عالم غیب است و قرار است انسان را از جهل زمینی رهایی بخشد، بی‌نیاز از قدرت اقتصادی نیست. سلطه سیاسی و تمدن جهانی اسلام در گرو قدرت اقتصادی است. دستیابی به قدرت اقتصادی  و عدالت اجتماعی وظیفه آحاد مردم است نه یک دولت و حکومت خاص. 

همایش «خدیجه مادر امت» در برج میلاد برگزار می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضرت خدیجه س حضرت خدیجه س امام صادق علیه السلام قدرت اقتصادی حضرت خدیجه بزرگ ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • گسترش موج اعتراضات دانشجویان حامی غزه در آمریکا و جهان
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام