Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مردم چابهار به شدت از شرایط آبرسانی در این شهرستان گلایه دارند و نماینده مردم در مجلس با اشاره به تابستان سخت پیش رو، می‌گوید مشکلات آبرسانی چابهار تا پایان سال مرتفع خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران، "چابهار شاید تنها شهری در ایران باشد که قدیمی‌ترین محله‌هایش تنها یک بار در طول ماه آبرسانی می‌شوند؛ آن هم آنقدر کم که حتی کفاف شستن ظرف‌ها را هم نمی‌دهد"، این را مردم محلات قدیمی چابهار می‌گویند؛ برای مثال یکی از ساکنان قدیمی محله "سرخ‌ریگ" می‌گوید "محله ما ماهی یک بار هم آبرسانی نمی‌شود؛ مدت مدیدی است که منتظر آب هستیم و مجبوریم با تانکر آب خریداری کنیم".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها به لطف شبکه‌های اجتماعی همه می‌دانند که چابهار حتی شبکه آب پایدار هم ندارد، یعنی امکان این نیست که هر وقت خواستند شیر آب را باز کنند و از آب استفاده کنند؛ بلکه باید صبر کنند تا یک در زمان‌های نامشخص آب در لوله‌های شهری رهاسازی شود و از طرفی محلات قدیمی شهر هم اصلاً آبی نمی‌گیرند و اگر هم بگیرند بسیار اندک است.

شاید برایتان جالب باشد که این نکته را نیز اضافه کنیم اگرچه آبی که در لوله‌های شهر چابهار رها می‌شود عموماً توسط آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود و متعاقباً قابل شرب هم است، اما به دلیل اینکه شبکه آبرسانی شهر فرسوده و قدیمی است، این آب زمانی که به مردم می‌رسد خاصیت شرب خود را از دست داده و تی.دی.اس آن بالاتر از عدد 400 و حتی تا 600 هم می‌رود که این دامنه به معنای غرقابل شرب بودن است.

مشکل آب چابهار تا پایان سال رفع خواهد شد!

برای همین دغدغه‌های مردم، تصمیم گرفتیم با نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی که مهمترین دغدغه وی نیز تا به امروز همین مسئله تأمین آب مردم حوزه انتخابیه بوده گفت‌وگو کنیم. معین‌الدین سعیدی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 300 روستا در حوزه انتخابیه‌اش آبرسانی شده‌اند، اظهار داشت: تمام تلاش من و همکارانم در مجلس تأمین آب برای استان است و به مردم حوزه انتخابیه خود هم این وعده را می‌دهم که شاخص مصرف آب را که در ابتدای ورودم به مجلس 19 درصد بوده تا آخر امسال به بالای 75 درصد خواهیم رساند.

محرومیت‌زدایی وزارت نیرو به سیستان و بلوچستان رسید/ 2251 روستا آبرسانی می‌شوددستاورد نخستین سفر وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان؛ 304 روستای بلوچستان به شبکه آب پایدار متصل شدبررسی وضعیت آبرسانی در سیستان و بلوچستان/ آیا مشکلات آبرسانی در کوتاه‌مدت حل می‌شود؟+ تصاویر

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه آب همچنان خیلی از روستاهای بلوچستان شرایط نامطلوبی دارند، ادامه داد: برای مثال هیچکدام از روستاهای بخش مرکزی چابهار شبکه آبرسانی ندارند و خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده سرانه مصرف آب را از طریق تانکر‌های آبرسانی به 15 لیتر در روز رساندیم و اکنون نیز با تانکرهای آبرسانی موفق شده‌ایم این سرانه را به 25 تا 30 لیتر در برخی روستاها برسانیم و این وعده را هم می‌دهیم که تا پایان سال مشکل آب شهر چابهار کاملاً مرتفع شود.

تابستان سختی را در پیش داریم

سعیدی اضافه کرد: همچنین اضافه شدن 25 هزار لیتر به ظرفیت آب شیرین‌کن چابهار ابلاغ شده و کارهای آن در حال انجام است اما چون شبکه انتقالش هنوز کامل نیست طبیعتاً تابستان سختی را در پیش خواهیم داشت و به همین دلیل است که می‌گوییم راهی نداریم جز اینکه به منابع آبی پایدار مانند شیرین‌سازی آب دریا رجوع کنیم و باید توجه کنید که در دنیا 62 درصد از آب شیرین‌کن‌ها در پهنه خلیج فارس و دریای عمان بنا شده‌اند که سهم ما از این عدد فقط دو درصد است.

ردیف بودجه‌ای مشخص برای انتقال آب عمان تعریف نشده است!

وی افزود: جالب‌تر اینکه در قانون برنامه ششم توسعه به وزارت نیرو تکلیف شده بخش مهمی از آب شرب را از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام دهد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و ما نیز در مجلس تلاش داشته و موفق شده‌ایم قانون انتقال آب از دریای عمان به استان را مصوب کنیم اما  برای این موضوع در قانون حتماً باید ساز و کار اجرایی هم داشته باشیم و ردیف‌های مستقل بودجه‌ای مشخص برای این موضوع تصویب شود که تاکنون متاسفانه نتوانستیم ردیف مشخص را ایجاد کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم تا این حد را حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند اما به هر حال خود ابلاغ قانون سنگ بنایی است برای این اتفاق بزرگ و ما برای سیستان و بلوچستان جز این پروژه برای تأمین آب، راه دیگری نداریم اما این نکته را هم بگویم که اگر این پروژه اجرایی هم بشود، باید شبیه به یک شبکه مویرگی از جنوب به شمال حرکت کند و باید به موازات پیشرفت پروژه مناطقی که به ساحل نزدیک‌تر هستند زودتر آبرسانی شوند.

انتهای پیام/395/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محرومیت زدایی مناطق محروم استانداری سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان محرومیت زدایی مناطق محروم استانداری سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان مردم چابهار شبکه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم حل شد

به گزارش همشهری آنلاین،‌ از حدود ۵۰ سال پیش، صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت زمین‌های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان‌های دولتی شوند. اکنون با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان، ساکنان این جزیره در آب‌های نیلگون خلیج فارس، سندهای مالکیت خود را از دست محسنی اژه‌ای گرفتند.

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، اظهار کرد: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که براساس آن، از حدود ۵۰ سال پیش، ۷۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدوده دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.

وی بیان کرد: محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده بود و به همین دلیل در سال‌های متمادی تعارض‌های متعددی به‌وجود آمده و پرونده‌های زیادی تشکیل شده بود که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده بود. بر این اساس، دستگاه قضایی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاه‌های اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و به یُمن سفر رئیس قوه قضائیه، شاهد گره‌گشایی از این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم و تحویل اسناد اهالی این جزیره توسط محسنی اژه‌ای بودیم.

او یادآوری کرد: پیش از این، با ورود دستگاه قضایی، منطقه آزاد و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع، بودجه‌های لازم در این رابطه پیش‌بینی شده بود و به موازات آن، تعدادی از شرکت‌های خصوصی پای کار آمدند و عملیات نقشه‌برداری و تعیین محدوده دقیق اراضی موضوع این اسناد انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: مردم قشم پیش از این به‌دلیل مشخص نبودن تعداد و محدوده اسناد موسوم به رفسنجان دچار مشکلات زیادی بودند و صاحبان آن‌ها به‌دلیل همین مشکلات نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند که با پیگیری موضوع توسط دستگاه قضایی، تعداد و محدوده دقیق این اسناد مشخص شد.

وی تأکید کرد: با سفر محسنی اژه‌ای و تعیین تکلیف اسناد رفسنجان، علاوه بر اینکه یک چالش مهم حقوقی از پیش روی مردم قشم برداشته شد، این موضوع موجب افزایش ثبات مالکیت در این جزیره نیز شد و با ایجاد ارزش افزوده، منافع متعددی برای مالکان این اسناد به همراه داشت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نشده است، افزود: با این اقدام ضمن تعیین محدوده اراضی، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به همان میزانی که در اسناد موسوم به رفسنجان قید شده است، اسناد تک برگ برای مردم صادر شد.

انتهای پیام

کد خبر 849017 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه جزیره قشم غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای استان هرمزگان

دیگر خبرها

  • هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکنان غزه و آتش‌بس، حماس است
  • مورد عجیب گزینه تابستانی استقلالی‌ها
  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است
  • عملکرد دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر خوب بوده است
  •  مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم حل شد
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • دغدغه‌ام حل مسایل معیشتی و پیگیری منافع ملی و مطالبات مردم است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است