Web Analytics Made Easy - Statcounter

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی در تشریح دلایل سفر نخست‌وزیر لبنان به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایط لبنان از یک سو به دلیل نزدیک بودن انتخابات این کشور حساس به نظر می‌رسد و از سوی دیگر به دلیل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده، گنگ و نامفهوم قلمداد می‌شود؛ چراکه اساساً این کشور از چند سال پیش تاکنون زیر سایه به هم ریختگی‌های اقتصادی نتوانسته شرایط خوبی را برای خود دست و پا کند و این در حالی است که گفته می‌شود طی روزهای آینده قرار است نخست‌وزیر این کشور به ریاض سفر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این بین باید مورد نظر قرار بگیرد این است که بسیاری معتقدند لبنان به دلیل حمایت‌های مالی و سیاسی عربستان حالا با یک مشکل چند ضلعی روبه‌رو است؛ چراکه همین حالا تکلیف سعودی‌ها در بیروت مشخص نیست.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که عربستان متحد بزرگ خود در جامعه اهل تسنن لبنان یعنی «سعد الحریری» را از دست داده است. به یاد داریم که سعودی‌ها، سعد الحریری را در زمانی که او در کسوت نخست‌وزیری مشغول به کار بود به ریاض فراخواندند و بسیاری معتقد بودند که او به عربستان احضار شده است تا با انتشار استعفای خود به همه دنیا بگوید که زیر پرچم عربستان نفس می‌کشد. همان موقع سعودی‌ها به صورت علنی نه تنها وجهه سعد الحریری، بلکه جایگاه سیاسی لبنان را هم زیر سوال بردند و بسیاری معتقدند بودند که عربستان می‌خواهد لبنان را مستعمره خود به دنیا معرفی کند. از آن به بعد نه تنها سعد الحریری در سراشیبی سقوط سیاسی قرار گرفته، بلکه بیروت هم به صورت کلی دستخوش اعمال نفوذهای زیادی از سوی آمریکا، عربستان و حتی فرانسه شد. نمونه آخر هم تحریم دیپلماتیک و هدف قرار دادن بیروت پس از سخنرانی وزیر وقت اطلاع‌رسانی لبنان در مورد یمن بود که منجر به قطع روابط عربستان، امارات، کویت و بحرین با لبنان شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا پس از بازگشت سفیر عربستان به لبنان شاهد آ‌ن هستیم که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان بازگشت سفیر سعودی به بیروت را به فال نیک گرفته است و در دیدار اخیرش اعلام کرده که به زودی عازم عربستان خواهد شد. توجه داشته باشید جریان‌های اصلی در لبنان معتقدند که عربستان از حمایت شخصیت‌های اهل تسنن لبنان تا حدودی عدول کرده و به سمت حمایت از مسیحیان لبنان مانند «سمیر جعجع» گام برداشته است. بر همین اساس فکر می‌کنم این موضوع برای خانواده‌های سیاسیون اهل تسنن لبنان یک گام غیرقابل هضم و پذیرش باشد؛ لذا بسیاری از شخصیت‌های جناح اهل تسنن بیروت به دنبال جلب حمایت مالی عربستان از خود هستند. نه تنها شخصیت‌های اهل تسنن لبنان بلکه برخی از مهره‌های مسیحی لبنان هم معتقدند که بدون حمایت سیاسی و مالی عربستان کسی نمی‌تواند در پارلمانی که ۱۲۸ کرسی دارد جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند.

زنگنه افزود: بر همین اساس سفر نجیب میقاتی به عربستان آن هم در آستانه برگزاری انتخابات لبنان نمی‌تواند یک امر عادی و معمولی تلقی شود. بدون تردید میقاتی به دنبال تحکیم موقعیت جریان المستقبل و جریان‌های نزدیک به آن نزد عربستان است. در سوی دیگر این سفر، میقاتی به دنبال کشف اولویت‌های ریاض در حمایت از جریان‌های اهل تسنن کشورش است؛ به عبارت دیگر نخست‌وزیر لبنان می‌خواهد بداند که ریاض در انتخابات پیش‌رو از جریان المستقبل حمایت می‌کند یا اینکه قرار است از مهره‌هایی مانند سمیر جعجع و غیره حمایت کند. بر همین اساس این سفر را باید یک سفر بسیار مهم قبل از انتخابات پیش‌روی لبنان قلمداد کرد که شاید بتواند برخی از محاسبات سیاسی و به خصوص اقتصادی را در این میان تغییر دهد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که انتخابات آتی لبنان در حالی برگزار می‌شود که بحران اقتصادی در این کشور به صورت علنی قابل مشاهده است. این مساله را باید بر انتخابات تاثیرگذار دانست و در این میان وعده‌هایی در مورد کمک‌های عربستان به لبنان مطرح است. احتمال دارد میقاتی در سفرش به عربستان از پادشاه یا ولیعهد این کشور درخواست سپرده‌گذاری در بانک‌های لبنان را ارائه کند و این دقیقاً همان چیزی است که سعودی‌ها قرار بود در یمن از منظر اقتصادی عملیاتی کنند. لذا اگر عربستان از حیث اقتصادی در لبنان سرمایه‌گذاری کند، این مسأله می‌تواند روی انتخابات لبنان هم تاثیرگذار باشد ولی در نهایت باید منتظر بود و دید که ریاض چه پروژه‌ای را برای بیروت کلید می‌زند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عربستان سعودی لبنان بیروت سعد الحریری حزب الله لبنان سمیر جعجع جریان المستقبل نجیب میقاتی اهل تسنن لبنان سعد الحریری نخست وزیر سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

 محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»