Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال انتقاد رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران از میزان بهره برداری کارخانه سیمان تهران از کوه «بی بی شهربانو» در شهرستان ری، رییس اداره محیط زیست این شهرستان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف این مرکز به دست ما نرسیده و برداشت از این کوه طبق مجوز دریافتی است.

به گزارش ایران اکونومیست ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ احمد صادقی - رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران - با انتقاد از برداشت بی‌رویه کارخانه سیمان از کوه‌های بی بی شهر بانو گفته بود:  برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی این کوه‌ها موجب بروز حوادث و بحران‌های احتمالی آینده خواهد شد و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران می‌بایست در این زمینه گزارشی تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی این اظهارات مطرح شده است که علیرضا فاضلی ثانی - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری - در گفت و گو با ایران اکونومیست می‌گوید: طبق گزارش‌های دریافتی و اطلاعاتی که از سوی اداره صنعت و معدن دریافت شده، برداشت از این کوه در چارچوب ضوابط زیست‌محیطی قید شده در مجوز فعالیت این معدن بوده است.  

وی با اشاره به وظیفه اداره صنعت و معدن برای ثبت و پایش فعالیت‌های کارخانه سیمان و برداشت آن از کوه بی بی شهربانو اظهار می‌کند: استحصال و بهره‌برداری از معادن از منابع روندی دارد که یکی از آن‌ها اخذ مجوز محیط زیست است. اداره صنعت و معدن در زمان صدور مجوز میزان برداشت، استحصال و استفاده از منابع را در پروانه ذکر می‌کند و این برداشت به‌طور مداوم چک می‌شود. چک کردن منظم میزان برداشت، جزو وظایف اداره صنعت و معدن است و محیط زیست تنها در زمان صدور پروانه استقرار باید نقش خود را ایفا کند.  

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری خاطرنشان می‌کند: مرجع نظارت بر فعالیت معادن اداره صنعت و معدن است. در واقع بیشتر فعالیت‌های انسانی از جمله احداث معدن به منزله آسیب به محیط زیست است. با این حال این موضوع نمی‌تواند دلیلی کافی برای جلوگیری از فعالیت معادن باشد و ما در محیط زیست وظیفه داریم ضابطه‌ای برای به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی تدوین کنیم.  

فاضلی در ادامه می‌گوید: طبق گزارشات دریافتی، برداشت این معدن از منابع کوه بی بی شهربانو از چارچوب ضوابط ما خارج نشده است. مجوز این معدن دو سه دهه پیش صادر شده است. در صورتی که این برداشت بیش از حد شود، اداره صنعت و معدن می‌تواند اعلام جرم کند تا محیط زیست وارد عمل شود. بدیهی است که اداره صنعت و معدن نیز چنین کاری نمی‌کند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در پایان اظهار می‌کند: معادن سیمان در جریان فعالیت روزانه خود و برداشت سنگ از انفجار استفاده می‌کنند. این انفجار می‌تواند برای محیط زیست آلاینده باشد لذا سعی می‌کنیم روزانه یا ماهانه این انفجارها را چک یا رصد کنیم تا قدرت تخریبی آن‌ها حداقلی باشد و شعاع کمتری را آلوده کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: معدن کاوی ، کارخانه سیمان تهران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: معدن کاوی کارخانه سیمان تهران اداره صنعت و معدن کارخانه سیمان بی بی شهربانو رییس اداره شهرستان ری محیط زیست بی بی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، در نشست میان رشته‌ای به مناسبت هفته هنر انقلاب با حضور اقشار مختلف هنرمندان ازجمله خبرنگاران، نویسندگان، شاعران، عکاسان و همچنین کارشناسان محیط زیست استان بوشهر، ضمن اکران خصوصی مستند رشاد بالف، معضلات محیط زیستی استان بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی شد.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در این نشست با تاکید بر لزوم شراکت همه مردم برای داشتن محیط زیستی سالم گفت: هرگونه دستکاری سواحل، ورود فاضلاب و همچنین مواد آلاینده از جمله آلودگی‌های نفتی به دریا باعث برهم خوردن تعادل زیست‌بوم خلیج‌فارس و در نتیجه از بین رفتن مرجان‌ها می‌شود.

سعید نوذری با اشاره به صید و فروش باله کوسه به‌عنوان یک معضل محیط زیستی گفت: به‌تازگی یک صیاد در بوشهر اقدام به صید افزون بر یک تن کوسه تنها برای فروش باله آنها کرده که این ظلم مسلم به محیط زیست است.

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن صید به روش ترال، افزود: استفاده از تور ترال، به زیست‌بوم کف دریا و اقیانوس آسیب زده و تمام موجودات کف زی را از بین خواهد برد.

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: نخبگان استان اختراع‌هایی انجام دادند که جایگزین صید با تور ترال است، اما حمایت‌های لازم از طرح آن‌ها نشده و گره این مشکل نه به دست سیاستمداران و مسئولان بلکه به دست هنرمندان باز می‌شود.

نوذری با بیان این‌که پویش‌های مردمی از اثرگذارترین روش‌های حفاظت از ظرفیت‌های محیط زیستی است، افزود: مجموعه محیط‌زیست هنرمندان را برای چاپ کتاب، برپایی نمایشگاه یا هر اثر هنری مربوط به محیط‌زیست همراهی می‌کند.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر نیز در این آیین با تاکید بر برگزاری نشست‌های هنری با حضور اقشار مختلف هنرمندان به‌جای نشست‌های رایج خبری مسئولان، گفت: به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، این مجموعه اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی را در دستور کار قرار داد.

مسعود عرب‌زاده عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در ششمین دوره هفته هنر انقلاب مصوب شد، نشست هنرمندان با فعالان محیط‌زیست بود که هنرمندان دغدغه‌مند استان از این برنامه استقبال کردند.

وی اظهار کرد: هنرمندان قدرت زیادی دارند و از این رو یکی از سیاست‌های حوزه هنری استان بوشهر این بود که هنرمندان پای کار حل مسائل محیط زیست بیایند و نه مسئولان و سیاست‌مداران.

نوذری با اشاره به ثبت نام افزون‌بر ۳۰۰ هنرمند استان بوشهر در سامانه راه‌اندازی شده از سوی حوزه هنری در هفته هنر انقلاب، افزود: امید می‌رود با برگزاری موفق این نشست، در ماه‌های آینده نیز اداره‌های و نهاد‌های دیگری همچون جهاد کشاورزی، دامپزشکی و... در برگزاری این گونه نشست‌ها با هنرمندان برای حل مشکلات حوزه خود فعال شوند.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی، حوزه هنری استان بوشهر هر ماه نشستی با هنرمندان در هر یک از این اداره‌ها برای رسیدگی به دغدغه‌های محیط زیستی برگزار خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به اکران خصوصی مستند ساخته شده توسط هنرمند مستند ساز رشاد بالف در این نشست، گفت: آثار فاخری از این جنس میتواند تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ‌سازی جامعه داشته باشد و اکران این فیلم در جمع هنرمندان و توضیحات تکمیلی کارگردان اثر باعث دغدغه‌مند شدن هنرمندان و تولید آثار بیشتر در این حوزه خواهد شد.

ریختن فاضلاب به دریا، قطع درختان شهری به بهانه‌های مختلف، صید بی‌رویه آبزیان، آلودگی‌های نفتی، شکار در محیط‌های ممنوع و بازار فروش گسترده حیوانات بومی استان بوشهر ازجمله مواردی بود که هنرمندان و کارشناسان محیط‌زیست به آن پرداختند.

دیگر خبرها

  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک