Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوهنورد حرفه‌ای و شناخته‌شده استان اصفهان طی یک سفر حرفه‌ای، به‌همراه یک تیم هفده نفره قتح قله‌های بلند کشور نپال را به آنان آموزش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان یکی از شاخص‌ترین کوهنوردان ایران و حتی آسیا را در اختیار دارد که توانسته با دستاوردهای بزرگ به پیشرفت رشته کوهنوردی کمک کند. آن شخص کسی نیست جز امین دهقان که چندی پیش قله اورست را نیز فتح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گفتگویی با امین دهقان در رابطه با برخی مسائل صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پس از صعودهای انفرادی موفقیت‌آمیز، گویا یک تجربه جدید گروهی برای فتح قله‌ها ایجاد کرده‌اید؟

یک تیم هجده نفره ششم فروردین به کشور نپال آوردیم و حالا پس از صعود به کوه برگشته‌ایم و به کاتماندو رسیدیم. خوشبختانه صعودمان با موفقیت انجام شد، بیس‌کمپ اورست، قله کالاپاتال و سپس قله ۶ هزار و ۲۰۰ متری آیلندپیک در هیمالیای نپال را طی کردیم.

هدفتان از انجام چنین تجربه‌ای به‌صورت گروهی با علاقه‌مندان به کوهنوردی چه بود؟

هدف از این صعود انتقال تجربیات بود، جزو آدم‌هایی نیستم که در زندگی بخواهم منحصر به فرد باشم که چون قله‌های چند هزار متری را پیموده‌ام دیگران موفق به انجام این کار نشوند.

منظورتان این است تمامی دانشتان را برای حرفه‌ای شدن در اختیار دیگران گذاشتید و اینکه آموزش افراد چقدر زمان برد؟

از آن دسته ورزشکاران و اساتیدی هستم که دلم می‌خواهد ورزش را در جامعه گسترش دهم و در رشته خودم می‌خواهم بدون حاشیه آن را انتشار دهم. یکی از راه‌هایش نیز اجرای صعودهای برون‌مرزی بود. البته پیش از آن چندین ماه اردوها و کلاس‌های رایگان آموزشی برگزار کردیم و مرتب از راه دور و نزدیک تجربه‌هایم را به علاقه‌مندان منتقل کردم.

وضعیتی مختصر از گروهتان را تشریح می‌کنید؟

من و هجده نفر دیگر در قالب یک تیم هفت نفره و یک تیم ۱۲ نفره به قله‌های مذکور صعود کردیم. در تیم‌مان پزشک و امدادگر وجود داشت، حتی عکاس نیز در جمع‌مان داشتیم و البته تمامی‌شان کوهنورد بودند.

این صعود به‌صورت دسته‌جمعی چه‌اندازه طول کشید؟

پروژه‌مان از ششم فروردین‌ماه آغاز شد و از فرودگاه اصفهان حرکت کردیم، هفتم فروردین‌ماه به نپال رسیدیم. قرنطینه و تست کرونا نیاز نبود و با ارائه واکسن کرونا به منطقه اعزام شدیم و هم‌اکنون در شهر کاتماندو پایتخت نپال قرار داریم.

از این سفر گروهی به‌عنوان سرپرست چه تجربه‌ای به‌دست آوردید؟

در سال‌های اخیر تجربه‌های زیادی کسب کرده‌ام البته ادعایی ندارم و باید تاکید کرد هیچ‌کس بدون عیب نیست. اما بچه‌ها واقعاً از شرایط برنامه راضی بودند و از من تشکر می‌کردند.

برای صعود به قله‌های بلند و کوهنوردی چه اقدامات و تجربیاتی لازم است؟

باید ابتدا دوره‌های آموزشی رسمی فدراسیون کوهنوردی از جمله کوه پیمایی، پزشکی کوهستان، سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی و البته هواشناسی که تمامی‌اش به‌صورت حضوری است را بگذرانند، هیچ‌کدام از دوره‌های کوهنوردی مجازی نیست. پس از کامل‌شدن آموزش‌ها صعود به کوه‌های ایران را در دستور کار قرار دهند و سپس به منطقه برون‌مرزی بیایند.

کد خبر 568083

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کوهنوردی کوهنورد فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی آموزش کوهنوردی کوهنورد اصفهانی قله اورست نپال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق یک تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند

ایسنا/مازندران رییس جمعیت هلال‌احمرشهرستان از نجات جان ۴ کوهنورد گمشده در مسیر صعود به قله دماوند توسط نیروهای عملیاتی این جمعیت با راهنمایی‌های تلفنی به یکی از اعضای این گروه خبر داد.

جمشید نیکزاد دراین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: گزارش مفقودی ۴ کوهنورد تهرانی در مسیر بازگشت از صعود به قله دماوند به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر اعلام شد و بلافاصله عوامل این جمعیت در پایگاه عملیات کوهستان شهر رینه با برقراری ارتباط تلفنی با اعضای گروه، شرایط راهنمایی مسیر بازگشت را برای آنها ایجاد کردند.

وی افزود: به علت شرایط جوی نامناسب، اعضای این گروه در ارتفاع بیش از ۳۶۰۰ متری مسیر بازگشت خود را گم کرده بودند و با راهنمایی که به صورت تلفنی با آنها ایجاد شده بود به پناهگاه سوم قله دماوند رسیدند.

رییس جمعیت هلال‌احمر آمل ادامه داد: پس از استقرار آنها در پناهگاه سوم و درشرایطی که آنها برای بازگشت به سمت پایین در روز بعد اقدام کرده بودند، شرایط ارتباطی با تلفن همراه هر چهارنفر از اعضای گروه قطع شده بود که درنهایت یک تیم سه نفره از پایگاه امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر مستقر در شهر رینه و یک گروه کوهنوردی داوطلب مردمی از استان البرز برای جستجو و پیدا کردن این کوهنوردان وارد مسیر صعود آنها در ارتفاعات قله دماوند شدند.

نیکزاده اضافه کرد: پس از چند ساعت جستجو در مسیرهای مختلف و اعلام شده اعضای گروه، در نهایت با اعلام قرارگاه فدراسیون کوهنوردی درشهر رینه، که اعضای گروه به این مکان رسیدند ،در نهایت اعضای گروه در سلامت کامل و بعد از حدود دو روز از صعود و گم شدن در مسیر بازگشت نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان آمل درعین حال به کوهنوردان و دیگرعلاقمندان به طبیعت گردی در فصل بهار توصیه کرد: افرادی که قصد صعود به قله دماوند را دارند، حتما با همراهی کوهنوردان خبره که تجربه صعود در شرایط‌های خاص را دارند، بهره ببرند.

وی همچنین اضافه کرد: در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتّی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه، با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

دماوند با ۵۶۰۰ متر بلندترین قله‌ ایران  است و بیشترین صعود به این قله نیز از نیمه اردیبهشت تا اوایل شهریور انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • نجات ۴ کوهنورد گمشده در قله دماوند
  • نجات جان کوهنوردان گمشده در قله دماوند
  • صعود تیم ایرانِ یک به جمع ۸ تیم برتر والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا
  • نجات جان ۴ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات قله دماوند
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • ورزشی‌های چهاردهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • والیبال ساحلی قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا؛ صعود ایران یک به مرحله بعد
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • گام پایانی کوهنورد بروجنی برای فتح قله لوتسه