Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی از این اراضی برداشت شود.

احمد شهریار روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز کشت محصول سیب زمینی در این استان از حدود یک ماه پیش به صورت انتظاری و محدود بیان کرد: کشت انبوه این محصول با مساعدتر شدن وضعیت جوی از چند روز پیش آغاز شده و تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با پیش‌بینی افزایش هزار هکتاری سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته محصول سیب زمینی در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان کشت شده بود که حدود ۷۰۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در این استان را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد.

وی افزود: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان تمام نهاده‌های مورد نیاز از جمله ۶۵ تا ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب تامین شده است.

شهریار، میزان بذر سیب زمینی تولید شده در استان را حدود ۱۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون چهار شرکت تولید بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل فعال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با تولید ۲.۵ میلیون غده بذر مینی تیوبر سیب زمینی، از استان‌های پیشتاز در تولید پایه بذری سیب زمینی به شمار می‌رود.

وی میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان را ۳۷ تن اعلام و اضافه کرد: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با ۲ نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

وی ادامه‌داد: برای کاشت محصول زمینی تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود در استان آغاز شده و تاکنون ۳۳ هزار تن کود فسفات، ۲ هزار تن کود پتاس و ۸۸ هزار تن کود ازت تامین و جذب شده است.

به گزارش ایرنا، نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

برچسب‌ها نمین استان اردبیل کشاورزی محصولات داخلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمین استان اردبیل کشاورزی نمین استان اردبیل کشاورزی محصولات داخلی محصول سیب زمینی سیب زمینی تولید استان اردبیل سیب زمینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد

رئیس جهاد کشاورزی مازندران از اجرای تجهیز و نوسازی ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان بین ۲۱۰ هزار هکتار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی عصر امروز_یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در برنامه زنده رادیویی «رادیو سراسری گفت‌وگو» با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری این استان اظهار کرد: بزرگترین طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مازندران در شهرستان آمل در حال اجراست.

وی با بیان اینکه تجهیز اراضی با محوریت اراضی شالیزاری در حال اجراست و متوسط مالکیت اراضی شالیزاری ۰.۷ هکتار است، تاکید کرد: تجهیزات و امکانات در اختیار این مزارع قرار ندارد و ابعاد قطعات مهندسی شده و هندسی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به حرکت کشاورزی به سمت اقتصادی و هوشمندانه، باید اراضی کشاورزی ما اقتصادی و مهندسی شده باشد، اظهار داشت: این طرح با الگوگیری از کشور ژاپن در ایران اجرا شد و یک نظام تحویل و مدیریت آب با محوریت آب و آبیاری و زهکشی اراضی در هر یک از قطعات اجرایی شد که مصرف نهاده‌ها را مدیریت بهینه می‌کند و انقلابی در مدیریت مزارع به‌وجود می‌آورد.

مؤمنی این طرح را زیرساختی و مهم دانست و گفت: از ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان ۶۰ هزار هکتار تاکنون تجهیز و نوسازی شد و سرعت اجرای این پروژه با توجه به محدودیت منابع کند است و باید با جدیت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه و ارتقا این طرح هستیم که بتوانیم سامانه‌های کم فشار آبیاری و انتقال آب با لوله را هم در این طرح اجرا کنیم، تصریح کرد: آب‌بندان را در بالادست مزارع و در پایین دست مزارع نیز بازچرخانی آب را داریم تا منجر به کاهش تلفات آب را داشته باشیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه با توجه به اینکه انتقال آب و زهکشی اراضی در مزارع سنتی اراضی شالیزاری وجود نداشت طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به صورت کامل و با همه ملحقات طرح در روستای نوایی محله فریدون‌کنار اجرایی شد، خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان یک پایلوت ملی است تا در جایگاه یک کار ترویجی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 750896

دیگر خبرها

  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل