Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دژاکام بازیگر و کارگردان تئاتر، هم‌زمان با برپایی «هفته هنر انقلاب» درباره نقش و اهمیت تولیدات نمایشی با موضوعاتی همچون انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: عدالت، مرکزی‌ترین و اصلی‌ترین خواسته ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی ایران بود و از همان سال‌های آغازین حرکت به سمت انقلاب بنا بر این بود که انسان‌های اندیشمند و متخصص هرکدام در جایگاه خود قرار گیرند و مردم به حقوق به‌حق خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هنر انقلاب نیز همین مسیر را دنبال کرد هرچند که در مواردی دچار حرکت به سمت شعارگویی و پروپاگاندا شدیم اما واقعیت آن است که اگر بخواهیم به‌گونه‌ای ریشه‌ای به تعریفی از هنر انقلاب دست یابیم باید بیش از هر چیز دیگری، عدالت را مبنای پرداختن به هنرهای نمایشی در حوزه انقلاب قرار دهیم که به دنبال آن، آزادی، امنیت و پیشرفت در مسیر خیر و تعالی محقق خواهد شد.

دژاکام با تأکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران، جمعیت قابل‌توجهی از بازیگران، نویسندگان و کارگردانان کار بلد، خوش‌ذوق و مستعد به عرصه تئاتر معرفی شدند، یادآور شد: در این راستا اگر بخواهیم مروری بر ادوار برگزاری جشنواره‌های فجر داشته باشیم، درخواهیم یافت که هرچند در یکی دو سال نخست برگزاری این رویداد، تعداد آثار به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید اما در گذر زمان، روز به روز بر کمیت و کیفیت این آثار افزود شد و خاطرم است در سالی که مشاور دبیر جشنواره تئاتر فجر بودم، تنها در یک بخش بیش از ۴۰۰ اثر از سوی ۴۰۰ گروه نمایشی به دبیرخانه واصل شده بود.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید در این مقطع زمانی مورد توجه هنرمندان قرار گیرد، لزوم نگارش و تولید آثار روایی مستند از دوران انقلاب است که از جهات و زوایای گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند و به ویژه برای نسلی که تصویری روشن از آن دوران ندارند، نمایشگر تفکرات، باورها، اعتقادات و غرور ملی و میهنی مبارزان باشد.

دژاکام در پایان با انتقاد از کم‌توجهی سال‌های اخیر فعالان عرصه تئاتر به‌ویژه مسئولان به آثاری که شاید فروش قابل‌توجهی نداشته باشند اما به لحاظ مضمون سراسر درس اخلاق و انسانیت هستند، اذعان کرد: ادبیات فارسی از دیرباز تاکنون سرشار از مفاهیم و مضامین ارزشمند انسانی و اخلاقی بوده و به‌زعم من در دوره کنونی و با تکیه بر مفاهیم و اهداف هنر انقلاب، حتی اگر امیدی به فروش بالای این آثار هم نباشد اما باید آنها را مورد حمایت و توجه قرار داد چراکه تئاتر نه فقط سرگرمی که هنر اندیشه است و می‌تواند در حکم غذای روح مخاطبان خود باشد.

کد خبر 5465336 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: امیر دژاکام هفته هنر انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی هنر تئاتر ایران هنرمندان تئاتر هفته هنر انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی هنر تئاتر ایران فیلم سینمایی حوزه هنری موسیقی ایرانی ماه رمضان 1401 فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر محمد خزاعی شبکه دو سیما تئاتر شهر حضور هنر ایران در جهان هنر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۹۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، گفت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی شروع کردیم که واقعاً نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیده‌ایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسراییل شروع کرده‌ایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.

وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخ‌نگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کرده‌ایم و تاریخ‌نگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باخته‌ایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخ‌نگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.

سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و افزود: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاه‌های سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقه‌ای عمل می کنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مساله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطره‌گویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را می‌گویند و همین باعث می‌شود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.

وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، گفت: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشته‌ایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

در ادامه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر می‌خواهد، گفت: مجموعه مصاحبه‌ها و تصاویر جمع‌آوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان می‌دهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که می‌تواند نیازهای نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشورها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.

وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و افزود: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا می‌کند و طبیعی است که تلاقی نگاه‌ها در این میدان وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیده‌ای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکم‌تر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که به‌نظرم مهم می‌آید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگوهایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد.باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.

او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که می‌توانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگی‌هایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایت‌ها معمولاً از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.

حکمت علاوه‌بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیت (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.

در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواری‌های فعالیت در آن را تشریح کرد.در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی‌سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد

کد خبر 6092400 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود