Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@07:38:50 GMT

سونامی گرانی خوراکی‌ها/گرانی 70 درصدی سیب زمینی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۰۱۰۵

سونامی گرانی خوراکی‌ها/گرانی 70 درصدی سیب زمینی

تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران روایت جدیدی از تورم سالانه را ارائه کرده است. در این گزارش مقایسه نرخ تورم سال های اخیر در بین کالاهای خوراکی و غیر خوراکی نشان می دهد که خوراکی ها در سال گذشته نسبت به سال 99، با جهش قیمتی سالانه روبه رو شده اند و تبعات منفی این شوک دامن گیر دهک های کم درآمد شده است به طوری که نرخ تورم کم درآمدها در سال گذشته بیش از نرخ تورم پردرآمدها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خراسان، مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، تصویر روشن و جدیدتری نسبت به وضعیت قیمت ها و تورم ارائه کرده است. بر این اساس، ملاحظه می شود که نرخ تورم خوراکی ها یعنی (متوسط رشد قیمت خوراکی در یک سال نسبت به سال قبل) با جهش قابل توجهی روبه رو شده و از 39 درصد در سال 1399 به 51.5 درصد در سال گذشته رسیده است. با  این حال نرخ تورم کالاهای غیر خوراکی روندی معکوس داشته و از 35.2 درصد در سال 99 به 34.6 درصد کاهش یافته است. این داده ها نشان می دهد که قیمت کالاهای خوراکی در ماه های مرداد تا مهر سال قبل، با التهاب مواجه شده و به ترتیب تورم های ماهانه 4.6، 5 و 5 درصدی داشته است.

3 سونامی گرانی خوراکی ها در 4 سال

نمودار ارائه شده در گزارش اخیر مرکز آمار نشان می دهد که خوراکی ها در نیمه دوم دهه 90، با سه موج گرانی (از منظر نقطه ای یعنی متوسط قیمت ها در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) روبه رو شده اند که نسبت به کالاهای غیر خوراکی تفاوت زیادی را نشان می دهد. بر این اساس سه موج تورم (نقطه ای) در خوراکی ها مربوط به بازه های زمانی اواخر سال 97 و اوایل 98، اواخر سال 99 و اواخر تابستان و اوایل پاییز 1400 است. قیمت این کالاها در بازه های زمانی یاد شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب حدود 85، کمتر از 70 و نیز بیش از 60 درصد افزایش داشته است.

تورم دهک های کم برخوردار زیاد و تورم پردرآمدها کم شد

مرکز آمار در بخش دیگر به مقایسه نرخ تورم دهک ها در دو سال گذشته پرداخته است. این داده ها نشان می دهد در شرایطی که نرخ تورم دهک ها از دهک اول (کم برخوردار) تا دهم (ثروتمند) در سال 99 صعودی بوده، اما این روند در سال 1400 برعکس شده است. به عبارت دیگر سال گذشته برخلاف سال 99، دهک های کم برخوردار تورم به مراتب بیشتری را نسبت به دهک های بیشتر برخوردار در سبد هزینه ای خود مشاهده کرده اند. یک علت اصلی این موضوع به جهش تورم خوراکی ها در سال قبل و در عین حال سهم بالای این کالاها در سبد هزینه دهک های کم درآمد بر می گردد.

تصویری از گرانی خوراکی ها

مرکز آمار در بخش دیگر گزارش خود که به نظر می رسد برای نخستین بار منتشر می شود، نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی منتخب را با توجه به متوسط قیمت سالانه این کالاها در دو سال گذشته محاسبه کرده است. این داده ها نشان می دهد که به عنوان مثال سیب زمینی بیش از 70 درصد، برنج ایرانی درجه یک بیش از 60 درصد، روغن مایع و مرغ بیش از 50 درصد، تخم مرغ در حدود 50 درصد، برنج خارجی بیش از 40 درصد و گوشت گوسفند حدود 30 درصد در سال 1400 نسبت به سال 99 گران تر شده اند./ منبع: خراسان

منبع: فردا

کلیدواژه: مرکز آمار گرانی خوراکی ها نشان می دهد خوراکی ها درصد در سال دهک های کم سال گذشته مرکز آمار نرخ تورم سال قبل دهک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار در نخستین روز کاری هفته شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲,۳۳۸ (دو هزار و سیصد و سی و هشت) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۹۹,۷۰۰ (سه میلیون و چهارصد و نود و نه هزار و هفتصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۹۹ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۹۸ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۵,۱۶۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد و شصت هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۲۳۲ (چهل و هفت هزار و دویست و سی و دو ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۳.۳۲ درصدی، از ۸۰,۳۲۷ (هشتاد هزار و سیصد و بیست و هفت ) تومان به ۷۷,۷۵۰ (هفتاد و هفت هزار و هفتصد و پنجاه ) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله ای با افزایش ۰.۳۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۲,۰۳۴ (دوازده هزار و سی و چهار ) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۱.۵۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۴.۱۴ درصدی، از ۴۷,۳۸۵ (چهل و هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج ) تومان به ۴۵,۵۰۰ (چهل و پنج هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۱.۷۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۰,۶۵۰ (چهل هزار و ششصد و پنجاه ) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

همچنین دینار عراق با کاهش ۲.۱۲ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۷ (چهل و هفت ) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۱,۹۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و نهصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۴,۸۰۰,۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد هزار) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۷۰۰,۰۰۰ (شش میلیون و هفتصد هزار) تومان معامله شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • قیمت طلا و سکه امروز 8 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته