Web Analytics Made Easy - Statcounter

با کنکاش در اظهارات مسئولان یزد تاکنون نام ۳۰ شهر در دنیا در لیست خواهرخواندگی با یزد قرار گرفته اند که هنوز دستاوردهای آن مشخص نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، یک جامعه پویا را می توان در میزان روابط و تعاملاتش با سایر جوامع جستجو کرد و شکی نیست یک شهر وقتی روابط به تعاملات داخلی محدود باشد نمی تواند برای معرفی خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسیرهای روابط به جوامع مختلف جهان موضوع خواهرخواندگی شهرها است که اغلب، شهرهایی قرارداد خواهرخواندگی با یکدیگر می‌بندند که دارای منافع مشترک هستند و قصد دارند از این طریق، اتحاد بین شهروندان را، اغلب در زمینه فرهنگی، اقتصادی، تجاری و ورزشی افزایش دهند. بنابراین شهرهایی که دارای تشابهاتی به عنوان مثال از نظر تاریخی، فرهنگی، علمی و ورزشی باشند می‌توانند با یکدیگر توافقنامه‌ای را در راستای افزایش بیشتر روابط امضا کنند.

خواهر خواندگی برای اولین بار در دنیا پس از جنگ جهانی اول، در سال ۱۹۲۰ بین یک شهر انگلیسی و شهری از فرانسه ظهور پیدا کرد و پس از آن، در سایر نقاط دنیا ترویج یافت.

شهر یزد به عنوان دومین شهر میراث جهانی، همیشه مسئولان شهری آن در موضوع خواهر خواندگی ادعاهای زیادی را داشته اند اما متاسفانه قبل از اینک نتیجه ای از این قراردادها عایدی مردم و شهر شود فقط کارنامه ادعاهای مسئولان را سنگین و پر رنگ و لعاب کرده است.

اما نکته قابل تامل اینکه در هر برهه ای از دوره های شورای شهر یزد هر کسی برای خودش ادعایی در این خصوص دارد و هنوز هم کامل مشخص نیست این یزد با چه شهرهایی یه خواهرخواندگی رسیده و اصلا چه نتایجی به دنبال داشته است.

***یزد و خواهر خوانده‌هایی که فامیل نمی شوند!

بر اساس آنچه در سایت شهرداری یزد اعلام شده که البته مربوط به دوران خیلی قبل پیش است تنها ۵ شهر به عنوان خواهرخوانده های رسمی یزد معرفی شده اند که نام های اولگین در کوبا، یاسبرین در مجارستان، نروی در عمان و یئوسو در کره جنوبی و اورومچی در چین با تاریخ عقد مشخص به چشم می خورد.

اما سید حسین آزادی که روزگاری در دوره پنجم شورای شهر بر مسند ریاست کمیسیون گردشگری شورای شهر تکیه می زد در اردیبهشت ماه سال ۹۸ در خصوص خواهر خواندگی یزد اینگونه روایت می کند: «۱۰ شهر هدف انعقاد این پیمان انتخاب شده و در دستور کار قرار گرفته است، شهرهایی از ترکیه، عراق، کره جنوبی و هند در دست پیگیری است، اما تا زمانی که شهردار یزد منصوب نشود، امکان انعقاد هیچ پیمانی نیست، چراکه شهردار باید این تفاهم‌نامه را امضا کند.» که البته این ادعا حتی بعد از انتخاب شهردار هم به نتیجه خاصی نرسید و خبر از آن نشد.

حتی وی مدعی می شود «شورای شهر یزد خواستار خواهرخواندگی «یزد» و «کلمبو» پایتخت سریلانکا به عنوان هشتمین شهر خواهرخوانده یزد است ، شورای شهر یزد در نظر دارد که روابط خودش را با جهان بیش از پیش افزایش دهد. از این رو انعقاد پیمان خواهرخواندگی با بسیاری از شهرهای مطرح دنیا از جمله شهرهای کشور سریلانکا با جدیت دنبال می‌شود.» که این ادعا و جدیت هم سر از ناکجااباد بیرون آورد.

اما روایت یعدی از زیان محمدجواد عاشق ‌طوس مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد در همان موقع یعنی دوره پنجم شورای شهر یزد است که می گوید:  در حال حاضر، شهر یزد با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسو کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است. مقدمات خواهرخواندگی با لینز اتریش نیز انجام شده و درخواست خواهرخواندگی با دومین شهر کشور پرتغال هم به وزارت امور خارجه اعلام شده است. مذاکراتی قبلا با شهر لینز اتریش و ۲ شهر از کشور لهستان صورت گرفته بود، اما به دلیل مشخص نشدن وضعیت شهردار یزد مسکوت مانده است!عاشق طوس مدعی شد امسال_بخوانید سال ۹۸_ نیز کشورهای بلغارستان و اوکراین در دستور کار بررسی خواهرخواندگی هستند.

اما ماجرای خواهرخواندگی یزد زمانی جالب تر می شود که محسن عباسی هرفته به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران شورای پنجم شهر یزد در مرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی واپسین روزهای این شورا در خصوص این موضوع ادعاهای عجیب تری را مطرح می کند.

 

وی می گوید: «در سال ۹۶ یزد تنها یک خواهر خوانده رسمی داشت و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته و نظر به اهمیت دیپلماسی شهری برای شهر‌ها در چهار سال گذشته شهر یزد با شش شهر که هر یک از حیثی با یزد قرابت داشتند و یا دارای اهمیت بودند، این مهم صورت گرفت؛ این شهر‌ها شامل پوتی گرجستان، براگا پرتغال، خیوه ازبکستان، سویا اسپانیا، لینز اتریش، گیومری ارمنستان و پینگ یائو چین هستند.

وی همچنین مدعی می شود «انعقاد قرارداد خواهر خواندگی با شش شهر دیگر شامل لیون فرانسه، کربلای عراق، خجند تاجیکستان، بورسا و انطاکیه ترکیه و هایدلبرگ آلمان نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌نماید.»

***خواهر خواندگی چه دستاوردی برای یزد دارد؟

بی بی فاطمه حقیرالسادات رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه خواهر خواندگی چه دستاوردی برای شهر دارد گفت: خواهرخواندگی، اقدام و حرکتی نمادین برای نشان دادن توافق میان دو شهر جهت توسعه روابط در ابعاد مختلف شهری می باشد که طی تفاهم نامه‏ای مسئولان شهرها متعهد می‏شوند تا در چهارچوب ضوابطی خاص همکاری‏های فنی، عمرانی، فرهنگی، ترافیکی، گردشگری، علمی و آموزشی با یکدیگر داشته باشند.

 

وی افزود:  پیمان خواهر خواندگی رابطه ای دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می شود.

***یزد تنها ظرفیت برای خواهرخوانده ها؟!

حقیرالسادات ادامه داد: شهر یزد به دلایل گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، برخورداری از جاذبه های بی نظیر گردشگری و با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی و تمدنی و دارا بودن بزرگترین بافت خشتی زنده جهان و داشتن افتخارات بین المللی مانند یزد شهر میراث جهانی از طرف یونسکو و یزد پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار جهان از طرف بنیاد جهانی انرژی ظرفیت های فراوانی برای بستن پیمان خواهر خواندگی با شهرهای مختلف جهان به لحاظ شهرهای میراث جهانی، شبکه شهرهای پایدارجهان، شهرهای مذهبی از آنجا که یزد حسینیه ایران و جهان است، دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد اضافه کرد: توسعه روابط بین المللی و بخصوص تبادل گردشگر و اطلاعات علمی، شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی و محیط زیستی از مهمترین دستاوردهای خواهرخواندگی ها برای یزد است که با معرفی ظرفیت های فروان یزد در شهرهای خواهرخوانده خود و جذب گردشگران خارجی از این شهرها به یزد شاهد اثرات تکاثری اقتصادی و کارآفرینی اجتماعی ناشی از آن در سطح شهر و درآمد زائی بخش های خدمات شهری و تمام ارکان زنجیره تامین گردشگری خواهیم بود و همچنین تبادلات و اثرات مثبت اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و سیاسی از جمله دستاوردهای دیگر است.

حقیرالسادات تصریح کرد: خواهر خواندگی یزد در حال حاضر با شهرهای یاس برین مجارستان، پوتین گرجستان، گیومری ارمنستان، خیوه‌ ازبکستان، براگا پرتغال، لینز اتریش و تینگ یائو چین خواهرخوانده است و با شهرهای کیوتو ژاپن، یئوسو کره جنوبی، آلماتی قزاقستان، بخارا ازبکستان، خجند تاجیکستان، گنجه آذربایجان، پونا هند، لویو اکراین، بولونیا ایتالیا در حال خواهرخواندگی است.

***۲۰ شهر در صف پیمان خواهرخواندگی با یزد قرار دارند!

این اظهارات رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد در حالی است که علشق طوس مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد در آخرین اظهارات خود از ۲۰ شهر در صف خواهر خواندگی با یزد خبر داد و گفت: شهر یزد از قبل از سال ۱۳۹۸ تعداد محدودی پیمان خواهرخواندگی داشت که شاخص ترین آنها شهر یاسپرین مجارستان، شهری از عمان و شهری در کوبا بود که قدیمی ترین خواهرخوانده های یزد بودند.

عاشق طوس گفت: یکی از اهداف خواهرخواندگی با شهرهای کشورهای شاخص در قاره آسیا و اروپا بود و در کنار آن سراغ تمدنهای قدیمی رفتیم که با شهر یزد سنخیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: این کشورها، کشورهایی تاریخی گردشگرپذیر بودند و در بین شهرهایشان شهرهای دانشگاهی صنعتی که مشابهت بیشتری با یزد داشتند را در ۱۰ کشور اصلی و ۱۰ کشور فرعی شناسایی کردیم.

مسئول واحد بین الملل و دیپلماسی شهری از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیان کرد: در مرحله بعد از هر کدام این کشورها هم معمولاً شهرهای دوم تا نهایت چهارم را با این شرایط که شهر یزد نمی تواند با پایتخت ها خواهرخوانده شود و تنها پایتخت ها با پایتخت ها خواهرخوانده می شوند، کار را شروع کردیم.

عاشق طوس از روند پیشرفت خواهرخواندگی ابراز رضایت کرد و افزود: اولویت ما در کشورهای همسایه و هم کشورهایی که ما به نوعی با آنها اشتراکات فرهنگی تاریخی داریم، مدنظر قرار گرفت و بر این اساس ما عملاً امروز تقریباً درباره بیش از ۲۰ شهر دنیا صحبت می کنیم و هفت شهر بجز یاسبرین رسماً در دو سال اخیر به خواهرخواندگی یزد درآمده اند.

با نگاهی به همه اظهاراتی که باب خواهر خواندگی یزد شده انچه مشخص است اینکه برای خواهرخواندگی یزد بالغ بر ۳۰ شهر نام برده می شود که یا قرارداد رسمی امضا شده یا در حال پیگیری جدی بوده اند که از هر زاویه به این موضوع پرداخته شود نمی توان دریافت این خواهرهای ناخوانده چگونه قرار است برای یزد سومند باشند.

فارغ از اینکه این تعداد خواهر خواندگی اثر مثبت دارد یا اثر سو باید پرسید این خواهرخواندگی ها چه آورده ای برای یزد جهانی داشته است یا برعکس چه هزینه هایی را بر بدنه شهری یزد وارد اورده است؟!

اینکه صرفا با تشریفات دیپلماتیک یک تفاهم نامه ای امضا می شود و با الفاظ پر طمتراق در لیست کارنامه ای شهردار و اعضای شورای شهر نوشته می شود مطمئنا نمی تواند آورده ای جز ضرر برای مردم و شهر یزد داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کمیسیون گردشگری شورای خواهر خواندگی شورای شهر یزد رئیس کمیسیون خواندگی یزد پیمان خواهر لینز اتریش شهر یزد برای یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۱۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان

کوالالامپور، پایتخت زیبای کشور مالزی، خواهرخوانده محبوب اصفهان در جنوب آسیا است که نام آن در بین پیشرفته‌ترین شهرهای جهان به چشم می‌خورد. این دو خواهرخوانده که میزبان بسیاری از آثار معماری اسلامی هستند به‌خوبی توانسته‌اند در طول سال‌های توسعه شهری، توازن بین بافت سنتی و مدرن خود را حفظ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کوالالامپور، پایتخت مالزی در غرب این کشور و محل تلاقی رودخانه‌های کلانگ و گومبک قرار دارد و بزرگترین منطقه شهری این کشور و مرکز فرهنگی، تجاری و حمل‌ونقل آن است. پیدایش این شهر به سال ۱۸۵۷ برمی‌گردد و در سال ۱۸۸۰ کوالالامپور به‌عنوان پایتخت مالزی انتخاب شد و به‌لطف اقدامات فرانک سوتنهام در شهر به رشد سریعی دست یافت. او ساخت‌وساز راه آهن کلانگ-کوالالامپور را آغاز کرد و استفاده از آجر و کاشی در ساختمان‌ها را به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر آتش و به‌عنوان کمکی برای ارتقای وضعیت بهداشت و سلامت در شهر گسترش داد.

بافت شهری

بافت شهر کوالالامپور ترکیبی از معماری مدرن و سنتی است و آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای و بتنی، مساجد زیبا، مغازه‌های چینی، کلبه‌های روستایی کنار هم در مرکز این شهر شلوغ به چشم می‌آیند. در میان ساختمان‌های بلند شهر، دو مورد از بلندترین ساختمان‌های جهان یعنی برج‌های دوقلوی پتروناس با ارتفاع ۴۵۲ متر که توسط معمار آرژانتینی-آمریکایی طراحی شده است و یکی از بلندترین دکل‌های مخابراتی با ارتفاع ۴۲۱ متر قرار دارند. ساختمان‌های دولتی و ایستگاه راه‌آهن در کرانه غربی تپه‌ای رودخانه قرار دارند، منطقه‌ای که با فروشگاه‌های چوبی دوطبقه چینی و مناطق مسکونی مختلط از کامپونگ‌های مالایی، خانه‌های ییلاقی مدرن و آپارتمان‌های آجری احاطه شده است. بخش انحصاری بوکیت تونکو مرکز خانه‌های مجلل و ساختمان‌هایی است که سبک‌های معماری گوناگونی را با هم ترکیب می‌کنند. بزرگترین گروه قومی این شهر مالایی‌های مسلمان هستند و می‌توان با مشاهده وفور گنبدها و مناره‌های معماری اسلامی در شهر به این امر پی برد. اقلیت هندو نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند.

کوالالامپور مرکز بانکداری و مالی کشور است و فعالیت‌های مرتبط با این خدمات و همچنین خدمات گردشگری، اهمیت بسیاری در این شهر پیدا کرده است. به‌دلیل موقعیت مرکزی این شهر، بیشتر خطوط ریلی و جاده‌ای اصلی کشور از این شهر عبور می‌کنند و فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر مرکز عمده خدمات هوایی کشور است. همچنین شهر دارای شبکه گسترده‌ای از جاده‌های وسیع و بزرگراه‌های تندرو است و مسیر قطار سریع‌السیر آن که در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد، اکنون از سه خط به هم‌پیوسته تشکیل شده است و توانسته تا حدودی ازدحام ترافیک این شهر شلوغ را کاهش دهد.

جاذبه‌های کوالالامپور

باغ‌های دریاچه‌ای که در امتداد رودخانه کلانگ به سمت غرب امتداد یافته‌اند یک کمربند سبز وسیع شامل باغ‌های ارکیده‌، مناطق حیات وحش، مجلس، موزه ملی مالزی و موزه هنرهای اسلامی مالزی را در برگرفته است. تپه pineapple، یک فضای طبیعی کوچک‌تر شامل گونه‌های جنگلی است که در شمال غربی شهر قرار دارد و در نزدیکی آن گالری هنر ملی، کتابخانه ملی مالزی و تئاتر ملی قرار دارند. بناهای سنتی بسیاری در این شهر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ساختمان سلطان عبدالصمد (ساختمان دبیرخانه سابق)، مسجد ملی (مسجد نگارا) و مسجد سلطان (مسجد جامع) اشاره کرد. در جنوب شهر، مجموعه ورزشی ملی قرار دارد که برای بازی‌های مشترک‌المنافع سال ۱۹۹۸ ساخته شده بود و استادیوم ملی یکصدهزار نفری کوالالامپور در میان چندین سالن ورزشی این مجموعه واقع شده است. باغ وحش ملی و آکواریوم شهر نیز در فاصله کمی از شرق قرار دارد.

موزه هنرهای اسلامی مالزی

موزه هنرهای اسلامی در ساختمانی با گنبدهای پیچیده و کاشی‌کاری خیره‌کننده، هنرهای تزئینی اسلامی را از سراسر جهان به نمایش می‌گذارد. مدل ساختمان‌های مهم اسلامی در مقیاس کوچک، منسوجات قدیمی، فرش‌ها، جواهرات و سرامیک‌ها از جمله هنرهایی است که در این موزه وجود دارد. فضای داخلی اتاق دمشق که در قرن نوزدهم تغییر مکان داده شده است، با ورق‌های طلا تزئین شده است. یک رستوران خاورمیانه‌ای خوب و یکی از بهترین فروشگاه‌های هدیه موزه با هدایای دست‌ساز و کتاب‌های عالی در مورد هنر اسلامی وجود در مجاورت این موزه قرار دارد.

مسجد جامع سلطان عبدالصمد

این مسجد زیبا با گنبدی پیازی‌شکل، توسط یک معمار بریتانیایی طراحی شده است و با مناره‌های آجری و گچی و سه گنبد خوش‌فرم، سبک‌های مغول و موری را به عاریت گرفته است. مسجد جامع که در محل تلاقی رودخانه‌های گومبک و کلنگ قرار دارد، اولین مسجد خشتی در مالزی است که در سال ۱۹۰۹ تکمیل شد و تا زمان افتتاح مسجد ملی در سال ۱۹۶۵ مرکز عبادات اسلامی شهر باقی ماند.

برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلو در ورودی شهر، یک سازه مدرن بتنی-شیشه‌ای آبی‌رنگ است که مانند دروازه‌ای برای ورود به محله خانه‌های چوبی سنتی مالایی است. کافه‌ها و غرفه‌های خیابانی اطراف این سازه، غذاهای خوشمزه خانگی مالایی را ارائه می‌دهند. این منطقه در حال توسعه با ساختمان‌های بلندمرتبه و مدرنی است که در میان خانه‌های قدیمی رشد می‌کنند.

موزه ملی منسوجات

موزه ملی منسوجات، ساختمانی زیبا به سبک مغول است که در اصل برای بخش راه‌آهن ساخته شده بود. طبقات پایینی موزه تاریخ منسوجات، به‌ویژه پارچه‌های مالزیایی ابریشمی یا پنبه‌ای با نخ طلا و فرآیندهای سنتی و ماشین‌آلات مورد استفاده در تولید پارچه را به نمایش می‌گذارد. نمونه پارچه‌ها و لباس‌های پرزرق‌وبرق در این طبقه فراوان است. طبقات فوقانی پارچه‌های مالزیایی و نقوش طراحی را با جزئیات بیشتر و همچنین اقلامی برای تزئینات شخصی مانند جواهرات و روسری را پوشش می‌دهند.

مسجد جامع

این مسجد که در اواخر دهه ۱۸۸۰ تأسیس شد، مسجد اصلی کامپونگ بارو است و اکنون با دروازه‌ای مزین با کاشی‌های زیبا و الگوهای سنتی اسلامی تزئین شده است. ورود به این مسجد در خارج از اوقات نماز با شرط رعایت پوشش اسلامی مجاز است. غرفه‌های اطراف مسجد، لوازم مذهبی و پوشش سنتی مردان مسلمان مالایی را می‌فروشند.

ساختمان سلطان عبدالصمد

ساختمان سلطان عبدالصمد با برج ساعت ۴۱ متری، گنبدهای مسی و طاق‌های توری، اولین ساختمان عمومی در مالزی بود که به سبک مغول (یا هندو ساراسنیک) طراحی شد و اکنون توجه گردشگران بسیاری را به‌ویژه با نورپردازی زیبایش در شب به خود جلب می‌کند. طراحان متعددی در ساخت فرم پرزرق‌وبرق این ساختمان مشارکت داشتند که در نهایت در سال ۱۸۹۷ تکمیل شد و به‌عنوان دبیرخانه دولت استعماری مورد کاربری قرار گرفت.

۲۷۲ پله به سمت غارهای باتو - یک معبد معروف هندو در نزدیکی کوالالامپور - یک پوشش رنگین کمانی را برای کوالالامپور رقم زده است که گردشگران را به طور چشمگیری برای کاوش در غارهای آهکی بی‌نظیر و معابد تاریخی این منطقه جذب می‌کند. این راه‌پله رنگی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکس‌های اینستاگرام است و سالانه بسیاری از اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری برای معرفی آن به کوالالامپور سفر می‌کنند. این مکان مذهبی همچنین مقصدی زیارتی برای بسیاری از هندوها محسوب می‌شود.

میدان مردکا

مردکا، میدانی بزرگ در شهر است که استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ توسط یک میله پرچم ۹۵ متری آنجا اعلام شد. این میدان در دوران استعمار بریتانیا، به‌عنوان زمین کریکت استفاده می‌شد و به آن پادانگ می‌گفتند. این میدان توسط ساختمان‌های باستانی از جمله ساختمان باشکوه سلطان عبدالصمد و کلیسای جامع انگلیکن سنت مریم احاطه شده است.

خواهرخواندگی اصفهان و کوالالامپور

دو شهر اصفهان و کوالالامپور به واسطه قرابت‌های تاریخی و فرهنگی در تاریخ دوم تیر ۱۳۷۶ و به دنبال ایجاد ارتباطات فرهنگی، تجاری، اقتصادی و تاریخی به خواهرخواندگی یکدیگر درآمدند. این دو خواهرخوانده که میزبان بسیاری از آثار معماری اسلامی هستند به‌خوبی توانسته‌اند در طول سال‌های توسعه شهری، توازن بین بافت سنتی و مدرن خود را حفظ کنند.

کد خبر 748593

دیگر خبرها

  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • جمعه به یاد ماندنی با کوهنوردان دیار الوند
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد