Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت محصولی سلولی شده که برای درمان بیماری پوستی ویتیلیگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 محمد حسین زیرک ساز مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که ریکالرسل یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است، گفت: محصول ریکالرسل به‌صورت سوسپانسیون سلولی است و روش استفاده آن تزریق داخل اپیدرمال در لکه‌های حاصل از بیماری ویتیلیگو یا لک‌وپیس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ویتیلیگو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه از بین بروند و یا تولید ملانین را متوقف کنند. ازآنجاکه مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، این محصول به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، کمک می‌کند. نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک‌وپیس کاملاً بی‌خطر و بسیار رضایت‌بخش بوده است.

زیرک ادامه داد: این محصول یک فرآورده‌ سلولی است که حاصل جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت در شرایط استریل بوده و ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد. این محصول حاوی سلول‌های زنده کراتینوسیت و ملانوسیت کشت نشده‌ مشتق از لایه اپیدرم پوست خود بیمار است. سلول‌های کراتینوسیت قابلیت تحریک رنگ‌دانه سازی داشته و سلول‌های ملانوسیت قادر به تولید ملانین هستند.

به گفته مدیر شرکت، برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست کم ضخامت از ناحیه نشیمن‌گاه بیمار گرفته شده و سپس جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با استفاده از روش‌های آنزیمی صورت می‌گیرد و سلول‌ها ۲۴ ساعت بعد از نمونه‌برداری در نواحی تعیین شده پیوند می‌شوند.

وی با بیان اینکه دانش فنی این محصول کاملاً بومی است و مشابه خارجی قابل قیاسی ندارد گفت: این محصول از سال ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسیده است و در حال حاضر در این شرکت ۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

زیرک خاطر نشان کرد: از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت می‌توان به مزستروسل که برای درمان آرتروز زانو است اشاره کرد. آرتروز شایع‌ترین بیماری التهاب مفاصل است که بیش از نیمی از جمعیت بالای ۶۰ سال را درگیر کرده است. سلول درمانی بی‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی محسوب می‌شود. رنیودرم سل برای چین‌وچروک صورت و بانک سلولی وارتو سل نیز از محصولات دیگر این شرکت هستند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه ساری در انگلیس تلاش کرده اند محتوای چربی (لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند. 

این فناوری نوین با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های «یوکوگاوا» «Yokogawa» و «سایکس» «Sciex» توسعه یافته است.

نظارت بر محتوای چربی

لیپید‌ها اجزای مهمی در سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

پژوهشگران از سامانه تک سلولی شرکت یوکوگاوا موسوم به SS۲۰۰۰ استفاده و سلول‌های سرطانی منفرد را از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه برداری کردند. این سامانه‌ی نوآورانه، سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان بررسی دقیق را فراهم می‌آورد.

عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در گام بعدی، محققان با رنگ آمیزی این سلول‌ها با رنگ فلورسنت، توانستند قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند. آنها سپس با سایکس برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف سنجی جرمی همکاری کرده و توانستند لیپید‌ها را شکسته و ساختار واقعی سلول را مشخص کنند.

کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

مجریان این مطالعه از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری می‌گویند مشکل سلول‌های سرطانی این است که «هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند» و همین موضوع طراحی یک درمان مطلوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی از سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

با این حال، همیشه ثابت شده مطالعه سلول‌های زنده با جزئیات کافی برای درک واقعی ساختارشان پس از خارج کردن آنها از محیط طبیعی، دشوار است.

به همین دلیل نمونه برداری سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ و بررسی یک به یک محتوای چربی آنها برای محققان همیشه جذاب و هیجان انگیز بوده است.

دانشمندان همچنین از این رویکرد جدید برای مطالعه مولکول‌های چربی لیپید‌ها در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب است که محققان تفاوت‌هایی را در ویژگی‌های لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

مجریان این پژوهش ادعا می‌کنند روش آنها راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا دیده نشده هموار می‌کند. یک روز، ممکن است بتوان نحوه تعامل تک سلول‌های سرطانی را با سلول‌های اطرافش مشاهده کرد؛ پیشرفتی که به ارائه درمان‌های جدید و هدفمندتر منجر خواهد شد.

این شیوه فناورانه می‌تواند شناخت ارزشمندی از چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه داده و به پزشکان در درک تاثیر پرتو درمانی سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند؛ مقاومتی که می‌تواند منجر به عود سرطان شود.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز