Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:41:17 GMT

چاه‌های غیرمجاز همدان مسدود می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۲۳۵۹

چاه‌های غیرمجاز همدان مسدود می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر امروز در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان اظهار کرد: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیر‌زمینی اقدامات لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی و صنعت است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره‌اندیشی شود گفت: عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید برای برداشت‌های بی‌رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم تأکید کرد: در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیرزمینی بود.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه کشت محصولات پرآب‌بر باید حذف شود اظهار کرد: با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود ضمن اینکه اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب است و آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز را عامل ایجاد فروچاله و بروز خسارات جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست و زندگی مردم عنوان کرد و گفت: کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی تلاش کرد افزود: با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند.

وی با بیان اینکه کشت‌های غرق‌آبی آسیب‌های جبران‌ناپذیری دارد اظهار کرد: با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان‌های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش های مختلف تصمیم‌گیری شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما باید با فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند گفت: برنامه‌های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

انتهای پیام/3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: چاه های غیرمجاز همدان استاندار همدان تخلیه آب های زیرزمینی کشت گلخانه ای ایجاد فروچاله حوزه کشاورزی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۲۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علیرضا نوروزی با بیان اینکه در بخش کشاورزی دیم خسارات زیادی در اثر جاری شدن سیل از دره‌های فصلی به مزارع کشاورزی وارد شده است گفت: بسیاری از مزارع کشاورزی دیم جو و گندم مردم روستا‌های بخش دیشموک در اثر جاری شدن سیلاب از بین رفته است. وی به عنوان اینکه در اثر بارش‌های اخیر راه‌های روستا‌های رودریش، سرتنگ لیراب، شرنگرنگ، پای پره و سرگچ مسدود شده است گفت: با لودری که اداره راهداری شهرستان در بخش مستقر کرده است مشکل راه دستیابی بعضی از این روستا‌ها حل شده است، اما برای حل مشکل پل تنگ چویل نیاز به کمک فوری و عاجل راهداری داریم. علیرضا نوروزی با عنوان اینکه متاسفانه ۵ راس گوسفند در روستای دم رود ایک در اثر سیل طلب شده‌اند افزود: تلاش خواهیم کرد با کمک‌ها و حمایت‌های ستاد مدیریت بحران بخشی از مشکلات مردم حل شود. لازم به ذکر است بیشتر روستا‌های بخش دیشموک راه دستیابی مناسب ندارند و راه بعضی از این روستا‌ها در اثر کمترین بارش نیز مسدود می‌شود.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین