Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، آینده را متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: صندوق توسعه ملی نیز باید از روش‌های سنتی گذشته خود فاصله گرفته و با توجه به سهام ارزشمند بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، هفدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی همایش علمی "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی" با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت مجازی با موضوع "نقش صندوق توسعه ملی در تحقق شعار سال 1401 (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌)" به صورت برخط برگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست مجازی، مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و حسین اسفندیاری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان سخنران اصلی حضور داشتند.
مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از علم و دانش‌بنیان‌ها در فرایند تولید کشور، اظهار داشت: ورود صندوق به حوزه‌ی شرکت‌های دانش بنیان رمز ماندگاری سرمایه صندوق توسعه ملی برای آیندگان است و  صندوق توسعه ملی همانند گذشته نه تنها حامی شرکت‌های دانش بنیان است بلکه به دنبال ورود به بخش سرمایه گذاری در این بخش برای کمک به رشد عرصه دانش و فناوری،شرکت های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری می باشد.
غضنفری با تأکید بر ایجاد دفتری در صندوق توسعه ملی و استفاده از مشاوران خبره برای ورود به بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان کم ریسک، اظهار داشت: در صورت تحقق این امر درآمد بزرگی نصیب صندوق توسعه ملی می شود، صندوقی که برای آیندگان این سرزمین است.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی مانعی برای سپرده‌گذاری ریالی در صندوق نوآوری و شکوفایی ندارد، گفت: خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار قوی عمل کرده است و قطعا" در کنار یکدیگر می توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
مهدی غضنفری، آینده را متعلق به شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: صندوق توسعه ملی نیز باید از روشهای سنتی گذشته خود فاصله گرفته و با توجه به سهام ارزشمند بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در این بخش اقدام به سرمایه گذاری کند.
همچنین، حسین اسفندیاری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات دکتر غضنفری و دکتر میرمحمد صادقی در سال گذشته و انعقاد تفاهم نامه مشترک با این بخش اظهار داشت: طی تفاهم نامه اخیر، منابع قابل توجهی در سال 1400 به این بخش تخصیص یافت که به تدریج در حال جذب است.
وی با اشاره به نقش مؤثر صندوق درایجاد نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تأمین سرمایه آن، افزود: به دنبال تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال 89 فعالیت این بخش به طور رسمی آغاز و هم اکنون بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان، 350 مرکز نوآوری و 6 هزار استارتاپ جدید شکل گرفته که میزان فروش این شرکت ها بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان در سال با اشتغالزایی مستقیم 300 هزار نفر است.
تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در راستای شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌"
وی به نامگذاری شعار امسال مبنی بر "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین‌" اشاره کرد و گفت: همزمان با تصویب این شعار از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون جهش تولید دانش بنیان نیز در این معاونت به تصویب رسید که به موجب آن از تمامی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، نیرو، نفت، کشاورزی، کار و رفاه، بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست شده است که برنامه‌های خود را در این خصوص ارایه دهند.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: تاکنون چندین برنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت مصوب و برنامه‌های وزارت بهداشت ، نیرو وحوزه فناوری اطلاعات نیز به زودی به تصویب می رسد که همه در جهت تحقق شعار دانش بنیان است.
وی اضافه کرد: در ستاد رفع موانع تولید و تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیزبرنامه هایی با وزارتخانه‌های مربوطه برای حمایت هر چه بیشتر از شرکت‌های فعال دانش بنیان تدوین شده است.
لزوم اجرای چند پروژه پیشران در بخش دانش بنیان
اسفندیاری با ذکر اینکه امسال نیازمند اجرای چند پروژه پیشران در بخشهای اولویت دار هستیم، گفت: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی خود را برای تدوین برنامه عملیاتی با صندوق توسعه ملی و پیگیری آن برای اجرا دارد که در صورت تمایل هیأت عامل صندوق این برنامه در دولت مصوب و اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه میزان رکود شرکت های دانش بنیان نزد بانک های عامل پایین است، افزود: در راستای تحقق شعار امسال دبیرخانه ستاد رفع موانع تولید و تقویت شرکت‌های دانش بنیان تشکیل و در حال تدوین برنامه اجرایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد تحول اساسی در اقتصاد هستیم.
تولید 65 داروی پیشرفته وارداتی توسط شرکت های دانش بنیان
 معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تولید و رونمایی از 65 داروی وارداتی در این بخش خبرداد و گفت: با هدف تأمین سلامت و تحول در این بخش فراخوانی جهت تولید بیشترین اقلام داروهای وارداتی به کشورصادر شد که به تبع آن هم اکنون شاهد تولید 65 قلم داروی پیشرفته توسط شرکت دانش بنیان هستیم.
همچنین محمدمهدی بخشی سرپرست مدیریت آمار و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی نیز ضمن ارایه گزارشی در خصوص میزان حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: صندوق همواره حمایت ویژه ای از این بخش داشته و قبل از نامگذاری شعار امسال، طی تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1400 مقرر شد؛ 2 هزار میلیارد تومان با نرخ سود 12درصد در بانکهای عامل جهت تخصیص به شرکت های دانش بنیان سپرده گذاری شود.
وی اضافه کرد: از سال 89 تاکنون 49 قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده که طی آن 3 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار منابع در اختیار بانک ها قرار گرفته و از این میزان 2 هزار و 200 میلیارد تومان به صورت سرمایه در گردش و هزار میلیارد تومان نیز برای طرحهای ایجادی در اختیار متقاضیان این بخش قرار گرفته است.
بخشی تصریح کرد: از 3200 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی به بخش دانش بنیان 1220 میلیارد تومان در سال 1400 عقد قرارداد انجام شده که نشان از عظم بالای صندوق در حمایت از صنایع دانش بنیان دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دانش بنیان معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت های دانش بنیان عامل صندوق توسعه ملی هیأت عامل صندوق میلیارد تومان دانش بنیان سرمایه گذاری دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۲۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید