Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا- روزنامه‌ نیویارک تایمز در گزارش تحقیقی‌اش دریافته است که طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌جویانه علیه کارمندان دولت سابق و اعضای نیروهای امنیتی پیشین زده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازشفقنا افغانستان، در گزارش آمده است که طالبان حدود 500 نفر از کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را در شش ماه حکومت‌داری خود کُشته‌ و یا ربوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیویارک تایمز در این گزارش افزوده است که تمام 490 مورد کُشته شدن و ناپدیدن شدن افغانان توسط طالبان را به‌گونه‌ی جداگانه بررسی کرده و در تهیه‌ی این گزارش با استفاده از انواع روش‌های راستی‌آزمایی به‌شمول انجام تحقیقات تصویری، طب قانونی، تأیید گزارش‌های خبری محلی، هم‌کاری با سازمان‌های حقوق بشری و مصاحبه با بازمانده‌گان و عضوهای خانواده قربانیان صورت گرفته است.
در این گزارش آمده است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان نظامیان پیشین را پس از بازداشت شکنجه می‌کردند و سپس آنان را با ضرب گلوله یا سربُریدن می‌کُشتند.
روزنامه‌ی نیویارک تایمز در این گزارش نیز علاوه کرده است که با وجودی‌که در ابتدا وقوع چنین قتل‌هایی انکار می‌شد؛ اما رهبری طالبان برخی از این روی‌دادها را تایید کرده؛ ولی آن‌را به عنصرها و فرمانده‌هان «سرکش» نسبت داده است.
طبق گزارش، تنها در ولایت بغلان 86 نظامی پیشین در شش ماه نخست اداره‌ی طالبان از سوی نیروهای این گروه کُشته شده‌اند‌ و بیش‌ترین ناپدیدها در ولایت کندهار ثبت شده است.
این گزارش اعلام اداره‌ی طالبان مبنی بر عفو عمومی را یک ادعای دروغ خوانده و گفته است که طالبان از اعلام عفو عمومی به‌حیث بهانه و به دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده می‌کنند.
هم‌چنان در گزارش نیویارک تایمز آمده است که حمله‌های انتقام‌جویانه‌ی طالبان بر نظامیان و کارمندان حکومت پیشین هدف‌مندانه و عمدی بوده است.
گزارش همچنین ادعا کرده است که طالبان به‌خاطر کسب کمک‌های مالی و حمایت کشورهای غربی در مورد عفو عمومی نظامیان و کارمندان حکومت پیشین دروغ گفته و تظاهر کردند که گویا آنان تغییر کرده‌اند.
طالبان پس از این‌که کابل را تصرف کردند، عفو عمومی اعلام کردند و تعهد سپردند که انتقام‌جویی نخواهند کرد.
مقام‌های نظامی طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله‌ی حکومت طالبان گفته بود که این عفو شرعی است و براساس آن هیچ‌کسی مجازات نخواهد شد و همه بخشیده شده‌اند.
پیش از این نیز ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد مبنی بر کُشته شدن 100 تَن از عضوهای حکومت پیشین پس از روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، ادعا کرده بود که چنین گزارش نادرست است.

انتقال نزدیک به 700 میلیون دلار پول به افغانستان
 بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در ادامه‌ی کمک‌های نقدی بشردوستانه به افغانستان، بیست‌وچهارمین محموله پول نقد شامل 32 میلیون دلار  به کابل رسیده است.
 دیروز نیز یک بسته 32 میلیون دالری به کابل رسیده بود.
با این حساب براساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، تاکنون بیش از 697 میلیون دالر پول نقد به کابل انتقال داده شده است. این بانک با ورود بیستمین بسته 32 میلیون دالری، اعلام کرده بود که میزان کمک نقدی به افغانستان به 569 میلیون و ششصد هزار دالر رسیده است. طی روزهای اخیر با رسیدن چهار بسته 32 میلیون دالری، 128 میلیون دیگر اضافه شده است.
این مقدار پول نقد، به بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) سپرده شده است.
بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان با قدردانی از کشورهای کمک‌کننده، خواستار تسهیل مراودات بانکی با افغانستان شده است تا زمینه‌ی تعامل موثر با کشورهای منطقه و جهان فراهم شود.
پس از روی‌کارآمدن طالبان، دارایی خارجی افغانستان منجمد و دسترسی این کشور به بانک‌های بین‌المللی مسدود شد. این محدودیت بحران نقدیندگی را در پی داشته و منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی افغانستان شد.
اخیرا با ورود کمک‌های نقدی، بانک مرکزی توانسته برای ثبات ارزش افغانی روند تزریق دالر را به بازار را از سر گیرد.

  برای حمایت از خبرنگاران در افغانستان اقدام فوری شود
  سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای به ریچارد بنت، گزارشگر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، خواستار اقدام فوری برای دفاع از خبرنگاران و آزادی بیان در این کشور شده است.
 سازمان گزارشگران بدون مرز در این نامه گفته است که در افغانستان بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران در حال افزایش است و این امر سبب به میان آمدن فضای ترس و وحشت در تمام رسانه‌های این کشور شده است.
این سازمان تأکید است که با وجود گفته‌های ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مبنی بر نافذشدن قانون رسانه‌های همگانی و احیای کمیسیون رسیده‌گی به تخلفات رسانه‌ای، وضعیت رسانه‌های افغانستان به گونه چشم‌گیر بدتر شده است، از جمله بازداشت‌های خودسر و اعمال محدودیت‌های تازه بر رسانه‌ها.
در این نامه گفته شده است که وضع محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران از آغاز سال 2022 بیشتر شده و مسوولان استخبارات طالبان به گونه یک‌جانبه اقدام به قطع نشر برنامه‌ها می‌کنند و به گونه مستقیم به بازداشت خبرنگاران دست می‌زنند.
ریچارد بنت که تابعیت دوگانه بریتانیایی و نیوزیلندی دارد، در 27 مارچ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان گزارشگر این شورا در مورد حقوق بشر در افغانستان، گماشته شد.

 طرح 250 میلیون دلاری انگلیس برای ناامنی شمال افغانستان
یک تحلیلگر ارشد آمریکایی فاش کرد که سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI6) با همکاری مارشال دوستم برای ناامن سازی شمال افغانستان تلاش می‌کند.
طرح 250 میلیون دلاری انگلیس برای ناامنی شمال افغانستان
«آنتونی کردزمن» تحلیلگر ارشد آمریکایی به «ایندیپندنت» گفت که سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI6)  حدود 250 میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار مارشال «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان قرار داده است.
کردزمن افزود که با توجه به نفوذ مارشال دوستم در مناطق شمالی افغانستان، قرار است تا از این طریق ناامنی‌ها در این کشور کلید زده شود.
وی افزود که با این حال بعید به نظر می‌رسد که دولت طالبان از این طریق سقوط کند اما در ناکارآمدی این دولت و یا تغییر الگوی دلخواه، اجرای چنین طرحی از سوی انگلیس تاثیرگذار است.

پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین ناشناس بر فراز افغانستان
به گفته برخی از مردم، پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین ناشناس بر فراز افغانستان افزایش یافته است.
  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، تعدادی از ساکنان ولایات کابل، خوست و قندهار از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس در آسمان این ولایات خبر می دهند.
این افراد می گویند مشخص نیست که این هواپیماها متعلق به کدام کشور است و با چه هدفی در حریم هوایی افغانستان به پرواز در می آید.
ساکنان ولایت خوست افغانستان می گویند پرواز و گشت زنی این هواپیماها باعث تشویش و نگرانی مردم شده است.
بلال کریم جانشین سخنگوی طالبان با ابراز بی اطلاعی از مالکیت و علت پرواز این هواپیماها گفت : در حال حاضر افغانستان تهدیدی برای هیچ کشور نیست به هین دلیل نباید حریم هوایی این کشور نقض شود.
اسدالله ندیم کارشناس مسائل نظامی افغانستان با تایید افزایش پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ناشناس بر فراز آسمان افغانستان می گوید: ممکن است این هواپیماها متعلق به کشروهای همسایه و یا اشغالگران سابق باشد اما پرواز این هواپیماها نشان از بی صاحب بودن قلمرو هوایی افغانستان است. 

امریکا و هند از طالبان خواست افغانستان نباید پناه‌گاه امن برای تروریست‌ها باشد
 وزرای دفاع امریکا و هند از طالبان خواسته‌اند که با رعایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اطمینان بدهند که خاک افغانستان برای حمله بر هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شود.
 وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده امریکا و هند روز گذشته در واشنگتن با هم دیدار کرده از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال حقوق بشر و حقوق زنان عمل کند.
طرفین با نشر اعلامیه‌ای مشترک با اشاره به قطعنامه شورای امنیت که در سال 2021 صادر شد، تاکید کردند که خاک افغانستان نباید هرگز برای تهدید و حمله به هیچ کشوری مورد استفاده قرار بگیرد یا تبدیل به پناه‌گاه امن تروریست‌ها و مکانی برای برنامه‌ریزی و تامین مالی حملات تروریستی شود.
امریکا و هند همچنین از طالبان خواستند که به تعهدات خویش مبنی بر تامین حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان، کودکان و اقلیت در افغانستان احترام بگذارند.
دو طرف بر اهمیت تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده گفته‌اند که باید موانع از مقابل سازمان ملل برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برداشته شود.

پاسپورت افغانستان بی اعتبارترین پاسپورت جهان
 شاخص پاسپورت هنلی که همه ساله فهرست اعتبار پاسپورت کشور‌های جهان را با بررسی‌های کاربرد آن‌ها رده بندی می کند، اعتبار پاسپورت افغانستان در رده‌ی آخر این نهاد قرار گرفته است.
بر عکس در این رده بندی پاسپورت کشور‌های جاپان و سینگاپور براساس رده‌بندی سال 2022 شاخص پاسپورت هنلی جایگاه با اعتبارترین پاسپورت‌های جهان امسال را از آن خود کرده‌اند.
در گزارش شاخص پاسپورت هنلی آمده که در حال حاضر افراد با پاسپورت افغانستان تنها میتوانند به 26 کشور جهان بدون ویزه سفر کنند. افزون بر این پس از افغانستان پاسپورت‌های عراق، سوریه و پاکستان در جمع بی‌اعتبارترین پاسپورت‌های 2022 شامل شده اند.
این در حالی است که اعتبار پاسپورت افغانستان در سال 2020 میلادی با اعتبارتر از پاسپورت کشور های عراق، سوریه و پاکستان بود؛ اما اکنون پاسپورت افغانستان بی اعتبارتر از آن‌ها شده است.
شاخص پاسپورت هنلی، بر اساس اعتبار سفر بدون ویزه، پاسپورت کشورهای جهان را رده بندی می‌کند و بر این اساس گزارش افرادی که پاسپورت جاپان را دارند می‌توانند به 192 کشور و قلمرو جهان بدون ویزه سفر کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمریکا ایران پاسپورت افغانستان شمال افغانستان پاسپورت کشور امریکا و هند حکومت پیشین بانک مرکزی سازمان ملل عفو عمومی ی طالبان حقوق بشر رسانه ها رده بندی ی حکومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، نتیجه‌ای عینی از شکست راهبرد نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر بوده است.

آمریکا نه‌تنها هزینه بسیار زیادی را برای سقوط حکومت طالبان و استقرار یک دولت دست‌نشانده در کابل صرف نمود، بلکه در نهایت نیز بی آنکه توان حفظ و بقای آن را داشته باشد، وادار به مذاکره با همان دشمنی شد که به قصد نابودی‌اش به افغانستان لشگر کشیده بود و این سرزمین را در اختیار طالبان رها نمود.

گزارش‌های متعددی از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به پیامدهای خسارت‌بار حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره داشته‌اند. به گزارش «اندیشکده آمریکایی صلح»[1] نتیجه 20 سال اشغال‌گری آمریکا این بود که علاوه بر 2324 نظامی و 3917 پیمان‌کار آمریکایی، به قتل بیش از 70 هزار نظامی افغانستانی و 46319 غیرنظامی این کشور منجر شد. هم‌چنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند. در این خصوص می‌توان به گزارش تارنمای آمریکایی «ریلایف‌وب»[2] اشاره داشت که اذعان کرده طی سال‌های 2016 تا 2020، حداقل 2122 غیرنظامی از جمله 785 کودک در حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند. در واقع اگر آمار اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در نظر بگیریم، حضور بیش از 100 هزار نظامی آمریکایی و هم‌چنین 130 هزار سرباز از 50 کشور عضو ناتو در افغانستان، جز مرگ و ویرانی برای افغانستان، ثمری نداشته است[3].

علاوه بر این، به گزارش «اندیشکده واتسون»[4] 20 سال پس از اشغال افغانستان، نه‌تنها رفاه و آبادی به این سرزمین بازنگشت بلکه 92 درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند و 3 میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه حاد قرار دارند. آژانس‌های رسمی حاکمیتی در آمریکا نیز به پیامدهای ویران‌گر حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرده‌اند. در این زمینه، «دفتر ویژه برای بازسازی افغانستان»[5] وابسته به کنگره آمریکا، بیان داشته که واشنگتن در ایجاد امنیت پس از اشغال، ناکام ماند و هرج‌ومرج ناشی از اشغال افغانستان توسط آمریکا موجب افول دمکراسی، عقب‌ماندگی اقتصادی و فرار سرمایه از این کشور شد.

مؤسسه «موزه جنگ» طی یادداشتی با اشاره به ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم طی اشغال افغانستان، بیان می‌کند که «پس از 20 سال درگیری، طالبان دوباره کنترل افغانستان را در دست دارد»[6]. «اندیشکده ویلسون» نیز طی گزارشی بیان کرده که افغانستان، پس از دو دهه، بیش از گذشته مستعد بروز تروریسم شده است. زیرا علاوه بر گروه‌های قدیمی‌تر مانند القاعده؛ شاخه خراسان داعش نیز طی این سال‌ها در افغانستان رشد کرده است[7].

در زمینه اقتصادی نیز «اندیشکده چتم‌هاوس» اقرار کرده که «طالبان یک دولت ورشکسته را به ارث برده است». در واقع دولت‌های وابسته به آمریکا از کارآمدی و کفایت لازم برای اداره کشور برخوردار نبوده‌اند. به گزارش این اندیشکده، افغانستان حتی در دوران اشغال آمریکا نیز «افغانستان در چند شاخص اجتماعی و اقتصادی، مانند شاخص توسعه انسانی، در پایین‌ترین رتبه در جهان قرار داشت، به دلیل جنگ ویران شده بود و دولت وابسته به کمک‌های مالی خارجی و گرفتار نهادهایی ضعیف و فاسد بود».

 

 

 

 

[1] https://www.usip.org/publications/2022/11/afghanistan-was-loss-better-peace

[2] https://reliefweb.int/report/afghanistan/40-all-civilian-casualties-airstrikes-afghanistan-almost-1600-last-five-years

[3] https://www.cfr.org/backgrounder/taliban-afghanistan#chapter-title-0-4

[4] https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

[5] https://www.sigar.mil/interactive-reports/what-we-need-to-learn/

[6] https://www.iwm.org.uk/history/afghanistan-war-how-did-911-lead-to-a-20-year-war

[7] https://www.wilsoncenter.org/blog-post/threat-terrorism-afghanistan-post-2021

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077620 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود