Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران گفت: در صورت عدم اجرای طرح توسعه تصفیه‌خانه متناسب با میزان فاضلاب ورودی مشکلات زیست‌محیطی در منطقه ایجاد خواهد شد.

هادی موسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به استقرار و بهره‌برداری اکثریت واحدهای صنعتی مستقر در فاز ۲ شهرک صنعتی علاوه بر واحدهای فعال فاز یک ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی متناسب با حجم فاضلاب ورودی واحدهای صنعتی متناسب نیست و در صورت عدم اجرای طرح توسعه تصفیه‌خانه متناسب با میزان فاضلاب ورودی این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی در منطقه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هرچند مطالعات ارزیابی و طرح توسعه شهرک با توجه به منطقه‌بندی انجام شده و استقرار واحدها در زون‌های متناسب با نوع تولید مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی است ولی ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی متناسب با استقرار واحدهای صنعتی نیست.

موسی‌پور در ادامه به وضعیت واحدهای آلاینده در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به پایش مستمر واحدهای صنعتی در راستای رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی و جلوگیری از آلایندگی توسط کارشناسان اداره و همچنین صدور اخطاریه برای رفع نواقص زیست‌محیطی و الزام کلیه واحدهای صنعتی نسبت به انعقاد قرارداد خوداظهاری هوا با آزمایشگاه‌های معتمد به استناد تبصره چهار ماده ۱۱ قانون هوای پاک در سال ۱۴۰۰ به استناد تبصره یک ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجموع ۲۴ واحد صنعتی، کشاورزی و معدنی حین پایش کارشناسان به دلیل عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی و کنترل آلایندگی به عنوان صنایع آلاینده شناسایی و به مراجع ذی‌ربط معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در فصل بهار پنج واحد، فصل تابستان هفت واحد، فصل پاییز هشت واحد و در زمستان چهار واحد آلاینده در شهرستان شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: در مجموع سال گذشته تعداد ۱۷۲ مورد پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران برای جلوگیری از انتشار آلودگی انجام و تعداد ۱۳۲ اخطاریه زیست‌محیطی به واحدهای آلاینده در راستای رفع نواقص صادر شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست چناران خاطرنشان کرد: با توجه به رفع مشکلات زیست‌محیطی طبق اخطاریه‌های صادره هیچ واحدی در سال گذشته پلمب نشده است.

وی همچنین مدیریت پسماندهای سرباره کوره‌های ذوب واحد فولاد مستقر در شهرک صنعتی را یکی از مشکلات واحدهای مذکور دانست و افزود: با توجه به بارگذاری اطلاعات پسماندهای واحدها در سامانه جامع محیط‌زیست انسانی برای نقل و انتقال و دفن پسماندها بر اساس ضوابط و مقررات قوانین مدیریت پسماند تاکنون هیچکدام از شرکت‌های بازیافت کننده مورد تأیید سازمان محیط‌ زیست اعلام آمادگی نکرده‌اند.

سایت دفع پسماندهای صنعتی نداریم

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران گفت: متأسفانه هنوز سایت مخصوص دفع پسماند صنعتی در شهرستان وجود ندارد و فقط سایت پسماندهای عادی در شهرستان فعال است که کلیه زباله‌های عادی شهرستان چناران و گلبهار به صورت تجمیعی در محل دفع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد صنایع چناران بدون آلایندگی و پاک است، افزود: با توجه به قانون هوای پاک و الزام کلیه واحدهای صنعتی نسبت به ارائه قرارداد خوداظهاری هوا پساب و پایش مستمر واحدها توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط‌ زیست اکثر واحدها نسبت به رعایت ضوابط زیست‌محیطی متعهد هستند.

موسی‌پور با اشاره به اینکه صنایع آلاینده به تعداد ۲۴ واحد به میزان پنج درصد مجموع صنایع شهرستان است، عنوان کرد: همان‌گونه که برای یک خط تولید واحد صنعتی ممکن است چندین روش، دستگاه و ماشین صنعتی وجود داشته باشد، برای کنترل آلودگی واحدهای صنعتی نیز روش‌های متنوعی وجود دارد که بر اساس نوع و میزان آلودگی باید توسط افراد خبره طرحی شود؛ بنابراین کنترل آلودگی خیلی ارتباطی به نوسازی خطوط تولید ندارد؛ هر چند خطوط جدیدتر قطعا آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

پایش ۱۷۲ واحد در چناران

وی در ادامه ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چناران را ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: کلیه واحدهای صنعتی مستقر در فاز یک شهرک صنعتی به تصفیه‌خانه شهرک متصل و واحدهای صنعتی مستقر در فاز ۲ دارای سپتیک تانک است که فاضلاب واحد به صورت تانکری تحویل تصفیه‌خانه می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران یادآور شد: کلیه واحدهای صنعتی خارج از شهرک صنعتی متناسب با حجم و نوع فاضلاب و با نظریه کارشناسان محیط‌ زیست دارای سیستم تصفیه فاضلاب جهت مدیریت پساب واحد است.

وی عنوان کرد: با توجه به نتایج خوداظهاری نتایج آزمایشگاه‌های معتمد و نمونه‌برداری تصادفی توسط کارشناسان محیط‌ زیست برای بررسی نتایج فیزیکی و شیمیایی و میکروبی پساب اکثر واحدها مطابق با استاندارد سازمان محیط‌ زیست است و برای واحدهای دارای فاضلاب غیراستاندارد جهت رساندن فاضلاب واحد به استانداردهای زیست‌ محیطی اخطاریه صادر می‌شود.

موسی‌پور تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۲ مورد پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی توسط کارشناسان اداره در راستای جلوگیری از انتشار آلودگی زیست‌محیطی انجام و تعداد ۱۳۲ اخطاریه زیست‌محیطی برای واحدهای آلاینده در راستای رفع نواقص زیست‌محیطی صادر شده است.

مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیشترین مشکل واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی چناران را عدم توسعه تصفیه‌خانه شهرک متناسب با فاضلاب تولیدی و عدم اتصال واحدهای مستقر در فاز ۲ به تصفیه‌خانه دانست.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران بیان کرد: با توجه به پایش‌های مستمر کارشناسان و اخطاریه‌های صادره نسبت به مدیریت پساب، پسماند و کنترل آلایندگی کلیه واحدهای صنعتی شهرستان نسبت به نصب غبارگیر و سیکلون اقدام نموده‌اند. اگر واحدی هم به ‌صورت سنتی فعالیت داشته باشد، این موضوع منافاتی با کنترل آلودگی نداشته و ملزم به تعبیه سیستم کنترل آلودگی متناسب با سیستم خود است.

وی اظهار کرد: به استناد ماده ۱۱ قانون هوای پاک صدور هرگونه مجوز استقرار و بهره‌برداری برای کلیه واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی و معدنی نیاز به اخذ مجوز از محیط‌ زیست دارد و با توجه به وجود مراکز حساس جمعیتی، منابع آبی و... کنترل محل استقرار واحدهای صنعتی در کاهش تبعات آلودگی حاصل از این نوع فعالیت‌ها ضروری است.

ضرورت ایجاد کمربند سبز برای کاهش آلایندگی هوا

موسی‌پور تصریح کرد: هرچند با توجه به توسعه شهرک صنعتی و افزایش آلایندگی همزمان با توسعه و استقرار واحدهای صنعتی به نظر می‌رسد که ایجاد کمربند سبز برای کاهش آلایندگی و تلطیف هوا ضروری است ولی تأمین آب آن هم مساله مهمی بوده که می‌طلبد در ایجاد کمربند سبز حتما استفاده از گونه‌های کم‌آب‌ طلب مدنظر مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: تعداد نیروهای کارشناسی اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران با چارت سازمانی اداره مطابقت ندارد و پایش مستمر صنایع صنعتی، خدماتی و کشاورزی شهرستان و همچنین پاسخگویی به کلیه استعلام‌های شهرستان‌های چناران و گلبهار تنها با ۲ کارشناس پایش و آزمایشگاه محیط‌ زیست انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها فاضلاب صنعتی محیط زیست چناران واحدهای صنعتی مستقر رئیس اداره حفاظت محیط توسط کارشناسان اداره کلیه واحدهای صنعتی مشکلات زیست محیطی تصفیه خانه شهرک استقرار واحدها صنعتی متناسب کنترل آلودگی مستقر در فاز زیست چناران شهرک صنعتی موسی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۲۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فاروق سلیمانی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس شهر و روستای این شهرستان برگزار می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هدف از این آموزشها را آگاهی بخشیدن و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در کودکان عنوان کرد و گفت: این آموزشها با موضوعات زیست محیطی در خصوص مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه