Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@16:17:55 GMT

نظام پذیرش دانشجوی دکتری امسال تغییر می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۴۳۰۹

نظام پذیرش دانشجوی دکتری امسال تغییر می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، قاسم عموعابدینی، معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات و فناوری با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجوی دکتری گفت: مدل فعلی اینگونه است که داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و در آزمون مربوطه شرکت می‌کنند و سرانجام مثلا از بین ۱۰ نفر ۳ نفر به دانشگاه معرفی می‌شود و در کمیته دانشگاه تایید یا رد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ما دو نوع دانشجو می‌توانیم داشته باشیم، دانشجویانی که حاکمیتی پذیرش می‌شوند، مثلا برای رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی که دولت برای آنها هزینه می‌کند تا این رشته توسعه یابد، دوم پذیرش دانشجو توسط استادی است که با صنعت قرارداد دارد. بیش از ۷۰ درصد از پذیرش‌ها به روش اول است. 

معاون آموزش وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در رشته‌های حاکمیتی پذیرش می‌شوند باید از روز اول پذیرش، بورسیه شوند، تعدادی از رشته‌ها مرتبط با فناوری های آینده ساز کشور هستند و این افراد باید خاص باشند و توجه ویژه ای به آنها شود.  این دانشجو بعد از تحصیل استاد می شود و فعالیت‌هایی در حوزه دانش بنیان خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه براساس طرح تحول دولت، نظام پذیرش دانشجوی دکتری امسال تغییر می کند، گفت: نظام پذیرش دانشجوی دکتری تا پایان سال باید با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع ذی‌صلاح تغییر کند اما اجرای آن ممکن است به سال بعد موکول شود. 

به گفته عموعابدینی چگونگی اجرای نظام پذیرش دانشجوی دکتری و اینکه کدامیک از رشته‌های تحصیلی را باید حاکمیتی در نظر بگیریم و کدامیک مربوط به صنعت و جامعه است و اینکه در این نظام چگونه باید دانشگاهها را حمایت کنیم، در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: برای نظام پذیرش دانشجوی دکتری همفکری با بخش‌های مختلف و مرتبط از جمله دانشگاه‌ها صورت خواهد پذیرفت، پس از همفکری و تصویب به صورت آئین نامه و دستور العمل ابلاغ می شود، براین اساس سال بعد سازمان سنجش آموزش کشور در بخشی از پذیرش براساس عناوین طرح های کلی اساتید پذیرش دانشجو خواهد داشت، یعنی پرونده دانشجوها مستقیم به استاد می‌رسد و مصاحبه پذیرش را هم استاد براساس طرحی که قرار است با دانشجو اجرایی کند، برگزار می‌کند. پس از پذیرش دانشجو با صنعت گرنت تعیین تکلیف می‌شود. دانشجوی دکتری همکار استاد است، حقوق دریافت می‌کند و بر اساس این نظام آسوده خاطرتر خواهد بود.

کد خبر 669517 برچسب‌ها آزمون دکترا خبر مهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آزمون دکترا خبر مهم رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج فرزندم‏ از ۱۰ مدرک دکتری بالاتر است

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه خبری قدس، پدر یکی از دانشجویانی که به علت شرکت در اعتراضات حمایت از فلسطین از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمریکا اخراج شده تاکید کرد این اخراج برای او از ۱۰ مدرک دکتری بالاتر است.

وی افزود: این اعتراضات، وجدان جهانی را در برابر جنایت نسل کشی صهیونیست‌ها که همواره در فلسطین ادامه دارد، بیدار کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • پذیرش ۵۳ درصدی دانشجو در مقطع دکتری به روش استادمحور
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • اخراج فرزندم‏ از ۱۰ مدرک دکتری بالاتر است
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • استقرار حاکمیت شرکتی برای پذیرش در فرابورس الزامی شد
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده