Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:17:34 GMT

تغییر در سهمیه سوخت ایجاد نشده است

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۴۳۷۰

تغییر در سهمیه سوخت ایجاد نشده است

همزمان با آغاز فصل برداشت میوه و صیفی جات در استان‌های جنوبی و نیاز به انتقال این محصولات به مبادی مصرف در مناطق مختلف کشور، مشکل کمبود گازوئیل در برخی مناطق ایجاد شد، اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد با اختصاص سوخت بیشتر، مشکل را حل خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، در روزهای اخیر فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از توقف کامیونداران و کمبود سوخت در برخی استان‌های کشور منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمبود که بیشتر در استان‌های جنوبی کشور گزارش شده، باعث شده تا برخی آن را اعتصاب کامیونداران عنوان کنند و برخی دیگر نیز کاهش سهمیه گازوئیل را علت آن می‌دانند.

بررسی‌های ایران اکونومیست اما نشان می‌دهد که نه اعتصابی در کار است و نه تغییری در سهمیه‌بندی گازوئیل اتفاق افتاده است، بلکه با توجه به فصل میوه و صیفی‌جات در مناطق جنوبی کشور، تردد کامیون‌ها به استان‌های جنوبی و حرکت به سمت شمال کشور بیشتر شده و همین موضوع کمبود سوخت در برخی مناطق و به ویژه استان کرمان که شاهراه ترانزیت از جنوب به شمال کشور است، را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر، در خصوص سهمیه‌بندی نیز از آنجا که سهمیه گازوئیل مانند بنزین ثابت نیست، تغییری در سهمیه‌بندی اتفاق نیفتاده است.

مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان حمل‌ونقل و جایگاه‌های عرضه سوخت، بر اساس پیمایش و حجم تردد مشخص می‌شود. در واقع سهمیه نفت‌گاز ناوگان حمل‌ونقل، باری و مسافری، بر مبنای پیمایش تخصیص می‌یابد، یعنی هر خودرو دیزلی بر مبنای عملکرد و مسافتی طی شده، سهمیه سوخت دریافت می‌کند.

مشکل اما اینجا است که سهمیه هر ماه با توجه به پیمایش ماه قبل در کارت‌های سوخت رانندگان واریز می‌شود و از آنجا که در فروردین ماه به نسبت اسفند ماه کامیونداران برای جابه جایی محصولات کشاورزی از جنوب کشور، مسافت بیشتری طی می‌کنند، سهمیه اسفند برای پیمایش فروردین کافی نخواهد بود.

حتی در مواردی کامیونداران تقاضای سوخت به نرخ آزاد ۶۲۰۰ تومان را کرده‌اند که به دلیل کمبود گازوئیل حتی سوخت به قیمت آزاد نیز در دسترس نبود.

برای حل مشکل کمبود سوخت در برخی جایگاه‌ها، «کرامت ویس‌کرمی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است که کنترل و نظارت بر جایگاه‌های سوخت سراسر کشور تشدید می‌شود.

ویس‌کرمی درباره کمبود سوخت گازوییل در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت در روزهای اخیر گفت: در مناطق عملیاتی سی‌وهفت‌گانه نظارت و کنترل بر جایگاه‌های سوخت تشدید می‌شود و در محورهایی که تردد زیاد است، کنترل میدانی و افزایش سهمیه خواهیم داشت تا جایگاه‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز سوخت گازوییل داشته باشند و ناوگان حمل‌ونقل بتواند بدون هیچ مشکلی سوخت مورد نیاز را تأمین کند.

وی افزود: رانندگان و کامیون‌داران در رویارویی با کمبود گازوئیل در جایگاه‌های عرضه سوخت می‌توانند با تلفن‌های مناطق عملیاتی که در جایگاها نصب شده‌اند، تماس بگیرند، یا مسئله را به شماره ۰۹۶۲۷ اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، روزانه ۵۲ میلیون لیتر گازوئیل بر همین اساس به مناطق عملیاتی تحویل می‌شود که برای هر استان بر اساس حجم تردد، متفاوت است و با توجه به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ جایگاه سوخت از مجموع ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه کشور، توزیع‌کننده گازوئیل هستند، اگر مردم به جایگاه بعد یا پیش از آن مراجعه کنند، بی‌شک گازوئیل وجود دارد.

با این حال، کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌های سوخت کشور سبب شده تا رانندگان کامیون از طولانی شدن زمان سوختگیری و رسیدن به مقصد گلایه‌مند شوند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: استان کرمان ، نفت ، گازوئیل

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: استان کرمان نفت گازوئیل کمبود گازوئیل کمبود سوخت جایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود

به گزارش پارس نیوز، خاندوزی وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم‌ تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.

در این نامه به بذرپاش نوشته شده است:

ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودروهای گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

دیگر خبرها

  • با برد دورتموند: سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید
  • ◄ رفع مسدودی ۶۰۰۰ کارت سوخت کامیون و اتوبوس
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • آتش سوزی خودروی پراید در جایگاه سوخت آستارا
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش سوزی در جایگاه سوخت سی ان جی آستارا
  • کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود
  • اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود