Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@04:50:25 GMT

ایران می‌تواند به قطب غلات منطقه تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۴۳۷۶

ایران می‌تواند به قطب غلات منطقه تبدیل شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحولات بین‌المللی با وجود بسترهای تأمین و تولید آرد در کشور، فرصتی است تا در زمینه‌ غلات، ایران به قطب غلات منطقه تبدیل شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی‌نژاد» در بازدید سرزده از شرکت بازرگانی دولتی ایران، ضمن تشکر از اقدامات این شرکت در بحث خرید تضمینی گندم، تغییر تفکر و نگاه نو به مقوله کشاورزی را یکی از ضرورت‌های کشاورزی کشور دانست و افزود: اگر این کار در سال‌های قبل انجام می‌شد به بهره‌وری مطلوب در تولید این محصول دست پیدا می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر مقوله مشتری مداری اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران باید علاوه بر خرید تضمینی گندم مقوله مشتری‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد و برای این کار ضرورت دارد تمام داده‌ها از تولیدکنندگان و کشاورزان در دسترس باشد که برای عملی شدن این کار باید منشوری تهیه و تمام کارها با برنامه انجام شود.

وی، تحولات بین‌المللی با وجود بسترهای تأمین و تولید آرد در کشور، را فرصتی دانست که در زمینه غلات، ایران را به هاب غلات منطقه تبدیل خواهد کرد و در زمینه تأمین آرد می‌توانیم وارد بازار منطقه و بین‌المللی شویم.

به گفته ساداتی نژاد، شرکت بازرگانی دولتی ایران و ادارات کل غله استان‌ها در کنار مأموریت خرید و انجام کشاورزی قراردادی وظیفه مهم تنظیم بازار را بر عهده دارند که در این زمینه باید با نظارت کامل بر بازار با همکاری واحدهای مربوطه و کنترل بر آن، نه تنها در زمینه توزیع، بلکه در زمینه تنظیم‌ بازار نیز کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر پایش به موقع بازار افزود: در مناسبت‌های سالانه باید مراقب بود که برای این کار ضروری است با پایش به ‌موقع بازار، نیازها را پیش‌بینی و نسبت به توزیع کالاها بدون این که منتظر دستورات بالادستی باشند، اقدام کرد تا اتفاقی در زمینه توزیع کالاهای ضروری ایجاد نشود زیرا برگرداندن اتفاق به حالت قبل بسیار مشکل است.

ساداتی نژاد اظهار کرد: هماهنگی با سایر بخش‌ها برای توزیع مناسب کالاهای تنظیم بازاری در سطح استان‌ها باید انجام شود و انتظار می‌رود با ظرفیتی که این شرکت‌ها دارند، بهتر بتوانند نقش خود را در سفره مردم انجام دهند.

وی تأمین، توزیع و تنظیم مناسب بازار را نیازمند پایش و برنامه‌ریزی مناسب دانست که این کار باید با آموزش نیروها انجام شود و در این زمینه اظهار کرد: معتقدم با توجه به نیروهای متخصصی که شرکت بازرگانی دولتی ایران در واحد ستادی و استانی دارد این کار به درستی انجام خواهد شد.

پول کشاورزان و به ویژه گندمکاران به‌موقع پرداخت شود

وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند در شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد تا به داده‌های واقعی از موجودی کالاها دست یابیم.

ساداتی نژاد خواستار پرداخت به‌موقع پول کشاورزان و به ویژه گندمکاران شد و گفت: پرداخت به‌موقع پول گندمکاران با توجه به افزایش خوب قیمت خرید تضمینی در سالِ‌ جاری حلاوت و شیرینی را برای کشاورزان دوچندان خواهد کرد.

وی  افزود: با توجه به تأمین منابع خرید رسالت شما باید پرداخت پول گندمکاران در کمترین زمان ممکن باشد که با این کار اتفاق خوبی برای کشاورزان رقم خواهد خورد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، سید جواد ساداتی نژاد ، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران شرکت بازرگانی دولتی ایران ساداتی نژاد وزیر جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۴۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در استان به صورت استانی انجام می‌شود و نیاز به سیر مراحل صدور مجوز از مرکز نیست، گفت: این مجوز را می‌توان در استان سریع، شفاف و روشن صادر کرد به این دلیل که با بروکراسی اداری کارها پیچیده و با حذف آن، زمان گرفتن مجوز کمتر می‌شود.

محمد کرمی روز پنجشنبه در جریان دومین روز از سفر خود به منطقه سیستان در جلسه با جمعی از مدیران استانی و شهرستانی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان همه شرایط فراهم است و تمامی دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند تا از ذخایر بی‌نظیر استان استفاده شود.

وی بیان کرد: مجموعه صنعت و معدن باید پای کار باشد تا کارخانه‌های فرآوری به سرعت شکل گیرد همچنین در مورد کارخانه سیمان اکنون نیاز داخلی نداریم بلکه باید تلاش خود را برای صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی و پاکستان که مواد اولیه برای سیمان ندارند و از ایران درخواست داشته‌اند، انجام دهیم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید تعامل با کشورها انجام شود ،تصریح کرد: می‌توان در مقابل از این کشورها آلومینیوم گرفت و در استان فرآوری کرد، با توجه به اینکه مردم استان سرمایه زیادی دارند می‌توان از ظرفیت خود مردم برای کمک به اقتصاد منطقه استفاده کرد.

وی گفت: همکاری ایران با کشورهای همسایه و برعکس باید در یک چرخه مثبت باشد تا موفقیت متقابل را ممکن سازد چون همه این کشورها مکمل یکدیگر هستند و باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

کرمی به ارتباط ایران با افغانستان اشاره کرد و افزود: افغانستان درخواست کرده با کارخانه‌های فرآوری ایران به صورت مشترک سرمایه گذاری کند و از آن طرف بخشی از استخراج معادنشان را به این طرف بیاورند و از این طریق می‌توانند از معادنشان استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر اقتصاد افغانستان را درست کنیم قطعا اقتصاد ایران نیز بهره می‌برد از آن طرف نیاز نیست افغانستانی ها را از ایران خارج کنیم.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اقتصاد دریا را مهم دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت دریا می‌توان تولید ثروت کرد چرا که اکنون در سواحل انواع و اقسام موجوداتی وجود دارد که در صنعت، داروسازی و خوراک می‌توان از آن‌ها بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: چند هزار نفر در باغ‌های موزی که در سیستان و بلوچستان شروع بکار کرده مشغول شدند چرا که اکنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار موز وارد می‌کنیم که با توجه به ظرفیت استان می‌توانیم صادر کننده باشیم، در گذشته ۲۰ تا ۳۰ تن موز برداشت می‌کردیم که اکنون این رقم به ۷۰ تن رسیده است.

کرمی ادامه داد: نخلستان‌هایی که در حال حاضر در سیستان و بلوچستان ساخته شده باید توسعه یابد همچنین در حوزه ساخت طلا نیز می‌توان اقداماتی انجام داد تا این استان مرکز بین المللی آب طلای منطقه شرق شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کارگاه‌های ساخت طلا در سیستان و بلوچستان داشته‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم افغانستان و پاکستان به طلا علاقه دارند، می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر اقتصاد منطقه ای درست شود قطعا در آنجا شهر شکل خواهد گرفت بنابراین نباید به دنبال ساخت شهر باشیم چرا که پس از آبادانی یک منطقه و شکل گرفتن اقتصاد در آنجا مردم به این مناطق خواهند رفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود