Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه عراق در نشست خبری با امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه ایران و عربستان به گفت‌وگوهای علنی برسیم.

به گزارش مشرق، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق عصر امروز (چهارشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی حضور یافت و ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و قدردانی از وزیر خارجه ایران گفت: مباحث دوجانبه را مورد گفت وگو قرار دادیم و زمانی درباره روابط دوجانبه صحبت می‌کنیم منظور ما روابط تجاری و اقتصادی است. همچنان که در همه نشست‌ها با هیأت ایرانی موضوع ثابت داریم و آن بحث زیارت عتبات مقدسه توسط ایرانی‌ها و چگونگی تسهیل این سفرهاست.

فؤاد حسین افزود: سفر زیارتی بخشی از گفت‌وگوها بود که بتوانیم تسهیلات بهتری را به زائران ایرانی ارائه کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه عراقی بیان کرد: امنیت ایران و عراق مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو را برای حل آن در پیش بگیریم. درها برای گفت‌وگو باز است چه در بغداد و امیدواریم که این درها در تهران باز باشد تا بتوانیم گفت‌وگوهای فشرده‌ای را درباره مسائل امنیتی آغاز کنیم.

وی گفت: برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و در گفت‌وگوها صریح صحبت کردیم و باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل  را از راه‌های دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو حل کنیم. ما این مسائل را حل خواهیم کرد. همانطور که آقای وزیر اشاره کرد درباره مسائل منطقه ای و روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و نقش عراق در این زمینه و همچنین درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان بحث و گفت‌وگو کردیم.

فؤاد حسین ادامه داد: وزیر خارجه ایران درباره افغانستان صحبت و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه بیان کرد. ما درباره افغانستان با ایران هم‌نظر هستیم که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود و این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد. افغانستان نیازمند ثبات است.

وزیر خارجه عراق همچنین خاطرنشان کرد: عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده و از همه طرف هایی که در تحقق آتش بس نقش داشتند، قدردانی می‌کند. امیدواریم گفت‌وگوها ادامه یابد تا راهکار مسالمت آمیز برای وضعیت یمن ایجاد شود و ملت یمن و منطقه که رنج زیادی متحمل شدند، رنجشان پایان یابد.

* نیازمند ثبات در سوریه هستیم

وی گفت: نیازمند ثبات در سوریه هستیم. ثبات در سوریه مستقیما بر ثبات در عراق تاثیرگذار است و عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر وضعیت امنیتی در عراق خواهد داشت. با طرف ایرانی هم نظر هستیم که باید به سوریه کمک کرد تا بتواند امنیت، استقرار و ثبات را در کشورش برقرار کند و از همه تلاش‌ها در این راستا حمایت می‌کنیم.

فؤاد حسین همچنین اعلام کرد که چند ساعت دیگر به گفت‌وگوها بعد از افطار ادامه خواهیم داد.

* امیدواری نسبت به برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و عربستان

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز بیان کرد: این گفت‌وگوها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد. امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت‌وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است و از سمت ایران نمایندگانی از وزارت خارجه بوده‌اند ولی چارچوب گفت‌وگوها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. برخی مسائل وجود دارد که باید مطرح شود. امیدوارم بزودی نشست بعدی برگزار شود.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: گمانه زنی‌هایی درباره زمان آن مطرح شده است ولی به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست بعدی صحبت کنم، ولی طرفین این تمایل را دارند نشست‌های خود را ادامه دهند.

*  از گفت‌وگوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم

وی گفت: امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگوها برسیم و از گفت‌وگوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم. وضعیت بعد از برقراری آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که می‌تواند زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم کند تا به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه برسیم.

وزیر خارجه عراق خاطرنشان کرد: بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه چه در سطح امنیتی و دیپلماسی داشته است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت عربستان سعودی حسین امیرعبداللهیان فؤاد حسین وزیر خارجه عراق خلیج فارس وزارت امور خارجه بغداد عراق خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت ایران و عربستان وزیر خارجه عراق ثبات در سوریه گفت وگوها گفت وگوها گفت وگو فؤاد حسین آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قاسم الهاشمی عضو مرکز مطالعات عراق درباره حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مرکز مطالعات عراق با هدف معرفی آثار و عرضه تولیدات جدید خود با محوریت تثبیت فرهنگ مقاومت، امسال نیز با ۴۰ عنوان کتاب تازه انتشار یافته در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می‌کند و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب نیز برنامه‌های متعددی را تدارک دیده است.

وی افزود: مرکز مطالعات عراق تاکنون ۱۹۵ عنوان کتاب منتشر کرده است، از میان کتاب‌هایی که منتشر کردیم امسال با ۱۰۰ عنوان کتاب شرکت می‌کنیم که از این تعداد ۴۰ عنوان کتاب جدید و چاپ اولی در غرفه مرکز مطالعات عراق در بخش بین الملل نمایشگاه عرضه خواهد شد. این کتاب‌ها به موضوعات مختلفی از جمله گفتمان مقاومت می‌پردازد و هدف آنها تثبیت فرهنگ مقاومت در میان ملت عراق و انتقال دقیق تفکر و آرمان‌های مکتب امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (دام ظله) به ملت عراق است. به خصوص اینکه شهید سلیمانی نیز شاگرد همین مکتب آسمانی بود.

الهاشمی در ادامه سخنان خود گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب نقش مهمی در برملا کردن دروغ‌ها و ادعاهای بی اساس رسانه‌های غربی دارد و بر این اساس می‌توان این رویداد مهم فرهنگی را یکی از مصادیق مهم جهاد تبیین که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری (دام ظله) بوده، تلقی کرد. نمایشگاه بین المللی کتاب به تمام ملت‌های جهان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تمام موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر خود، در زمینه‌های علمی و فکری نیز پیشتاز است بر همین اساس این نمایشگاه می‌تواند بر اساس دیپلماسی فرهنگی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق با سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و مسلمان را بر اساس ارزش‌های فکری و انسانی مشترک بنا نهد.

عضو مرکز مطالعات عراق با اشاره به «بخوانیم و بسازیم» شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: این شعار از منظر فلسفه علم و دانش، یک شعار اساسی و بنیادی است، چرا که بدون خواندن که گام اول علم آموزی است، نمی‌توان چیزی را ساخت از سوی دیگر پر واضح است که ساختن بدون علم نتیجه‌ای به جز نابودی و ویرانی نخواهد داشت. نمایشگاه کتاب سنگ بنای ترویج فرهنگ کتابخوانی به شمار می‌رود. به خصوص اگر تنوع گروه‌های مخاطب از نظر علمی و سنی و زبانی و تخصصی مد نظر قرار گیرد که این امر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کاملاً مشهود بوده است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب در یک برهه ۱۰ روزه نمی‌تواند به یک پاتوق فرهنگی به معنای کامل آن تبدیل شود. اما پاتوق‌ها و مراکز دائمی فرهنگی و فکری در ایران می‌توانند از این نمایشگاه برای معرفی خود به اقشاری که جذب چنین فضاهایی می‌شوند استفاده کنند. در مورد صنعت نشر نیز عوامل متعددی دخیل است که باید همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد، به نظر می‌رسد استفاده از فضای مجازی در زمینه‌های مختلف ادبی و تحقیقاتی و تفریحی و حتی علم آموزی، یک چالش بزرگ پیش روی صنعت نشر است که باید توسط کارگروه‌های تخصصی مطالعه و بررسی شود.

الهاشمی ادامه داد: بی شک مسؤولان فرهنگی ایران با برگزاری نمایشگاه کتاب وظیفه خطیری در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه دارند تا نمایندگان این کشورها با حضور در نمایشگاه کتاب بتوانند محصولات فرهنگی خود را با ایران مبادله کنند. در این زمینه اولین مشکلی که در مسیر تبادل فرهنگی خودنمایی می‌کند، تفاوت زبانی است. به خصوص اینکه نیمی از همسایگان ایران از نظر مسافتی مرزهای طولانی با سایر کشورهای عربی دارند، لذا می‌توان به عنوان گام نخست برای بهبود تبادل فرهنگی، توجه به تفاوت‌های زبانی و ادبی و فرهنگی را مد نظر قرار داد تا با مدیریت صحیح این چالش، مسیر تبادل محصولات فرهنگی هموار شود.

وی گفت: انتخاب کشور یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب بسیار انتخاب به موقع و به جایی بود که مسؤولان برگزاری نمایشگاه کتاب انجام دادند، زیرا در این برهه از زمان برادران مسلمان یمنی به حمایت از مردم مظلوم غزه به پا خواستند. همانطور که همه می‌دانند، جمهوری اسلامی ایران از زمان شکل‌گیری خود منادی آزادی ملت‌های تحت ستم از ظلم و اشغالگری بوده و امام خمینی (ره) بارها این موضوع را در سخنرانی‌های متعددی خود بیان کرده‌اند، لذا طبیعی است که در این نمایشگاه موضوع فلسطین و غزه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، به خصوص اینکه در سال گذشته شاهد یکی از بزرگترین عملیات‌های موفقیت آمیز مردم مظلوم فلسطین و غزه بر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بودیم.

عضو مرکز مطالعات عراق افزود: این تصمیم مقامات باعث توجه بیشتر ملت‌های جهان، به خصوص ملت‌های مسلمان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، و در پی آن توجه به آرمان‌ها و ارزش‌های رسمی و اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود تا مردم دنیا بدانند که تنها مدافع واقعی ملت‌های مظلوم در برابر استکبار و استثمار و استعمار، ایران است که شجاعانه و با تمام توان، به این مسیر ادامه می‌دهد.

کد خبر 6095478 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • تهدید علنی حزب‌الله توسط اسرائیل: لبنان را اشغال می‌کنیم!
  • رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد!
  • استقبال سخنگوی جنبش فتح از طرح گفت‌وگو با حماس به میزبانی چین