Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:08:22 GMT

عطار پرچم‌دار اندیشه‌های متعالی عرفانی است

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۶۵۶۰

عطار پرچم‌دار اندیشه‌های متعالی عرفانی است

به گزارش ایرنا، مجتبی موحدی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی روز ملی عطار نیشابوری در دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: بسیاری از بزرگان عرصه ادب و عرفان همچون مولانا به این موضوع اذعان کرده‌اند که هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.
وی افزود: بزرگداشت این عارف بزرگ در نخستین روزهای بهار نشانه‌ای است از رویش اندیشه‌های نوین در عرصه‌ ادب و عرفان است و این برنامه ها در راستای شناخت این بزرگان باعث هویت‌بخشی هرچه بیشتر به فرهنگ و ادبیات این دیار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در حاشیه این‌مراسم یادآور شد: ۲۴ و ۲۵  فروردین امسال به مناسبت سالروز ملی عطار نیشابور آئین بزرگداشت این عارف بزرگ با اجرای مجموعه برنامه‌های متنوع علمی، فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.
ابوطالب جوان اظهار کرد: با برنامه ریزی به عمل آمده توسط ستاد بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری برپایی نشست‌های علمی پژوهشی و مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری برای نشان دادن ابعاد مختلف این شخصیت فرهنگی و هنری از جمله برنامه های روز ملی عطار است.
رئیس ستاد بزرگداشت روزملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری خاطرنشان کرد: برنامه های روزملی عطار نیشابوری  چهارشنبه  ۲۴ فروردین ماه امسال ساعت ۲۰ بعداز ظهر با نشست علمی و پژوهشی روزملی  عطار با حضور جمعی از عطار شناسان و محققان در محل سالن عطار دانشگاه آزاداسلامی واحد نیشابور  برگزار شد.
جوان گفت: در این روز برگزاری مسابقه ادبی استانی تا سیمرغ ویژه دانش‌آموزان متوسطه در دبیرستان دخترانه نمونه محبی، دبیرستان مالک اشتر و دبیرستان نمونه عطار نیشابور  و همچنین اختتامیه این مسابقه ادبی استانی تا سیمرغ همراه با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در دبیرستان فرزانگان نیشابور برگزار شد.
وی اظهار کرد: پنجشنبه ۲۵ فروردین نیز ساعت هشت صبح مراسم زنگ عطار با عنوان « آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان نمونه عطار و جشنواره بر بال سیمرغ ساعت  ۹ صبح  در باغ و آرامگاه مصفای شیخ فرید الدین عطار نیشابوری برگزار می‌شود؛ همچنین بعد از ظهر این روز ویژه برنامه فرهنگی وهنری ویژه عموم مردم فرهنگ دوست نیشابوری در محل باغ و آرامگاه شیخ فرید الدین عطار نیشابوری برگزار خواهد شد.
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: پنجشنبه ۲۵ فروردین سال‌روز ملی عطار نیشابوری ساعت ۲۲:۳۰ آرامگاه عطار نیشابوری با حضور مسئولین و مردم  گلباران می‌شود و در حاشیه برنامه‌های روزملی عطار نیشابوری کارگاه‌های خوشنویسی، کارگاه سفال ویژه کودکان و نوجوانان، کارگاه نقاشی و پویش خانواده کتابخوان با محوریت کتابهای شیخ فرید الدین عطار نیشابوری برگزار می‌شود.
فرید الدین محمد عطار نیشابوری فرزند ابراهیم از شاعران و نویسندگان سده ششم وهفتم هجری قمری است و تاریخ به دنیا آمدنش را از سال ۵۱۳  تا ۵۴۰ هجری قمری دانسته اند.
بیست و پنجم فروردین ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران 'روز ملی عطار' نامگذاری شده است.
'فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری' مشهور به شیخ عطار نیشابوری از عارفان و شاعران پرآوازه ادبیات فارسی است که سال ۵۴۰ هجری برابر با 1146 میلادی در قریه کدکن نیشابور به دنیا آمد.
از دوران کودکی شیخ عطار اطلاعات چندانی در دست نیست و در میان بزرگان شعر عرفانی فارسی زندگی عطار بیش از همه به دلیل فقدان اطلاعات تاریخی در پرده ابهام قرار گرفته است.
ظاهرا داروسازی و داروشناسی که در آن زمان عطاری نامیده می شد را از پدرش می آموزد و در عرفان مرید شیخ یا سلسله خاصی از مشایخ تصوف نبوده است.
از این عارف و شاعر بزرگ آثار و میراثی گرانقدر در دو بخش نظم و نثر از جمله 'منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، اسرارنامه، مختارنامه، تذکره الاولیا و خسرونامه' بر جای مانده است.
عطار در سال ۶۱۸ هجری هنگام ایلغار مغولان به ایران توسط مهاجمان مغول در نیشابور به قتل رسید. مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان خراب شد، به فرمان امیرعلیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر گردید و هم اینک پذیرای گردشگران فراوانی از گرداگرد جان است.
مرکز شهرستان  ۴۰۰هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها عطار نیشابوری نیشابور روز بزرگداشت عطار نیشابوری عرفان ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عطار نیشابوری نیشابور روز بزرگداشت عطار نیشابوری عطار نیشابوری نیشابور روز بزرگداشت عطار نیشابوری عرفان ادبیات ملی عطار نیشابوری ملی عطار نیشابور فرهنگی و هنری روز ملی عطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری نیشابور گفت:آمار اشتغال در ۱۶۸ واحد صنعتی فعال در این شهرستان پنج هزار و ۸۰۰ نفر است که ۸۳ درصد از این اشتغال مربوط به بخش‌هایی مانند نیروگاه سیکل ترکیبی خیام، فولاد خراسان، کارخانه ایران شرق و مانند این مجموعه هاست.

مسعود اکبری باقرآباد افزود:از مجموع ۱۶۸ واحد صنعتی نیشابور فقط ۱۳ واحد فعال با اشتغال هزار و ۵۸۱ نفر در شهرک صنعتی عطار مستقر هستند البته تمایل برای حضور فعالان اقتصادی در این شهرک صنعتی رو به افزایش است و باید در آینده تامین انرژی و آب و سایر زیرساخت‌های این شهرک صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری نیشابور گفت: همچنین هم اکنون ۲۵ معدن فعال با ۳۱۰ نیروی کار در نیشابور مشغول به کار هستند.

اکبری باقرآباد افزود: تعهد اشتغال شهرستان نیشابور در سال گذشته سه هزار و ۹۰۴ نفر بود که حدود ۱۳۰ درصد این تعهد معادل چهار هزار و ۸۰۲ نفر اشتغال جدید محقق شد.

وی گفت: ۲ بخش صنعت و معدن با هزار و یک شغل جدید و کمیته امداد با ایجاد ۷۲۸ فرصت شغلی تازه بالاترین سهمیه ایجاد اشتغال را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

 

دیگر خبرها

  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت سیزدهمین محل فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در برنامه رادیویی سوفیا
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم