Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیرزاد عباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به اینکه قشر دانشگاهی به عنوان یک قشر فرهیخته و آگاه به شمار می‌روند اظهار داشت: در واقع اگر جامعه را به سه گروه قشر فرهیخته و دانشجویان، جامعه نخبگان و مردم عادی تقسیم کنیم، اساتید و دانشجویان هر جامعه‌ای به عنوان قشر نخبه محسوب شده و در مقابل حوادث و وقایعی که در کشور و دنیا رخ می‌دهد تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه قشر نخبه از افراد آگاه جامعه هستند، مردم عادی از آنها تبعیت کرده و کنش و واکنش نخبگان جامعه اعم از اساتید و دانشجویان، به عنوان راهبران کشور در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بر روی مردم تاثیر دارد و در واقع مردم بیشتر، اساتید و دانشجویان را به عنوان الگو قرار می‌دهند.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) ارومیه گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در دنیا به عنوان ام‌القرا مطرح است، کشورهای مسلمانی که حس استقلال‌طلبی در رابطه با مسائل مختلف دارند خواهان الگوبرداری از ایران هستند و جبهه‌گیری و موضع‌گیری‌های اساتید دانشگاه و دانشجویان،تاثیر بسیاری در جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست تا محور مقاومت از ایران آغاز و تا افغانستان و دریای مدیترانه یعنی فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و پاکستان نفوذ یابد بیان کرد: حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت چون در قاره آمریکا کشورهایی همچون کوبا و ونزوئلا با وجود اینکه کشور اسلامی نیستند اما بیدار شده و از بیداری و حرکات آزادی‌بخش ایران استفاده کرده‌اند و انقلاب اسلامی برای آنان به عنوان الگو مطرح شد است.

عباسیان گفت: اما زمانی که بیداری اسلامی و عربی در کشورهایی همچون تونس، مصر و سوریه رخ داد با توجه به اینکه آنها رهبر نداشتند بلافاصله آمریکا این انقلاب‌ها را مصادره و رهبران آنها را دستگیر کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر محور مقاومت به رهبری ولایت‌فقیه بوده که برگرفته از مکتب شیعه، امام حسین(ع) و کربلا بوده است اظهار داشت: استقلال‌خواهی محور مقاومت، برگرفته از انقلاب اسلامی است که به سوریه، فلسطین و لبنان رسوخ یافته است.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) ارومیه بیان کرد: همه اینها درسی است که از انقلاب اسلامی ایران و از مکتب عاشورا گرفته شده و در نتیجه اساتید و دانشجویان ایرانی به عنوان پرچمدار این مکتب و بیداری و هوشیاری مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله فلسطین در گذشته از یادها رفته بود اما امام خمینی(ره) آن را احیا کرد افزود: امام راحل(ره) فرمود که باید از جهان اسلام و فلسطین حمایت کرده و فلسطین را تنها نگذاشت.

عباسیان با بیان اینکه آمریکا در فلسطین یک غده سرطانی به عنوان رژیم صهیونیستی به وجود آورد و سرزمین تاریخی فلسطین را اشغال کرد تصریح کرد: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمود که مسئله فلسطین، مسئله اول عالم اسلام است و بنابراین با نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، فلسطین بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و در نتیجه تمامی کشورهای عربی و غیرعربی این روز را گرامی داشته و اعلام حمایت و آمادگی از مردم این کشور کردند.

وی افزود: همین اقدامات سبب دلگرمی فلسطینیان شده و از جنگ با سنگ به موشک روی آورده‌اند بنابراین محور مقاومت به رهبری ایران هم اکنون تماما از آنها حمایت کرده و سردار سلیمانی نیز، هم در لبنان و هم در فلسطین حضور فعال یافت تا گروه‌های آزادی‌بخش فلسطینی دلگرم‌تر شوند.

رئیس دانشگاه امام حسین(ره) ارومیه بیان کرد: اما اخیرا متاسفانه موضوع ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی که به وسیله دشمنان اسلام و ایران و انقلاب ایجاد شده است سبب شده که سران کشورهای عربی مانند بحرین، امارات و سودان با اسرائیل سازش کنند و حق فلسطین را از بین ببرند و فلسطینیان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها حامی آنها از لحاظ جانی و مالی، ایران اسلامی است و از آنها حمایت می‌کند و همواره در کنار آنان است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: شیعه هراسی ایران هراسی عادی سازی روابط اساتید و دانشجویان انقلاب اسلامی محور مقاومت امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۷۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران

۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می‌گذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، ​موج ترور‌ها علیه شخصیت‌های روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضی‌زاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف می‌کنند.

نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیت‌الله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریست‌ها می‌شود.

آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب می‌کنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.

جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور می‌شود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی می‌پرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.

خودرو تروریست‌ها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک می‌داده است.

 تروریست‌ها چراغی که ساکنان محل در پارک امین‌الدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.

ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه  تمام می‌شود و استاد مطهری عزم منزل می‌کند. ظاهرا قرار بر این می‌شود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزت‌الله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه می‌کنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه می‌رسد.

ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک می‌شود و او را به نام صدا می‌کند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلوله‌ای به زیر گوش او شلیک می‌کند که از ابروی چپش خارج می‌شود.

قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار می‌کند و خود را به اتومبیل پیکان استیشن‌شان می‌رساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار می‌کنند.

گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید می‌دانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص می‌کرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.    

استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایده‌ها و دستورات حضرت امام تبعیت می‌کردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی می‌گوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید می‌گرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع می‌شد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.

این‌ها یکسری مسائلی را تداعی می‌کرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسه‌ای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.

همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی می‌گویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آن‌ها بودند که پیغام‌ها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران می‌رساندند پیام‌ها معمولا در قم گرفته می‌شد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار می‌کردند افراد می‌رفتند و پیام‌ها را شفاهی از امام می‌گرفتند و می‌آمدند و عمل می‌کردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام می‌شد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.

بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم می‌دانستند و می‌شناختند که این‌ها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمود‌ها و پیام‌ها را می‌گرفتند و عمل می‌کردند.

استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام‌ها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بار‌ها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین می‌برد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه می‌شد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العاده‌ای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.

از نگاه شهید مطهری، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.

شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزله‌ی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگ‌ترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:

نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفه‌ی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو می‌گیرد و برای حفظ مغز است.

اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.

شهید مطهری از مهمترین نیرو‌های انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.

 خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • وعده صادق نقطه عطف و روزنه امید در دنیا ایجاد کرد
  • خیزش دانشجویی حمایت از غزه به کشور عربی رسید
  • رسانه‌های عبری: السنوار قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شده است
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • سکوت رژیم‌های خودکامه عربی در برابر کنشگری پیرامون آرمان فلسطین
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو