Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:18:05 GMT

آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو/ بازار آهن متعادل می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۷۵۲۵

آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو/ بازار آهن متعادل می شود

به گزارش خبرنگار مهر، طی هفته جاری اخبار متفاوتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که شاید مهم‌ترین آنها جزئیات اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف، آغاز برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح خرده فروشی، آخرین وضعیت حذف قرعه کشی خودرو، برخورد قانون با صادرکنندگان متخلف، هدف گذاری برای افزایش ۱۰ برابری صادرات دارو، عدم افزایش قیمت سیمان، جزئیات اعمال عوارض پلکانی صادراتی، به تعادل رسیدن بازار آهن از هفته آتی و تشریح روش جدید توزیع یارانه نان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات اجرای مرحله پنجم طرح خرید شفاف

از یکم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ همه کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای به جز کالاهای مستنثنی شده، مشمول درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده خواهند بود؛ یعنی تولیدکننده روی خود کالا هم قیمت مصرف کننده و هم قیمت تولیدکننده را درج می‌کند و به شبکه توزیع وارد می‌شود.

در همین رابطه محسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی، شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در گفت و گویی با مهر جزئیات این طرح را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده تاکنون فقط قیمت مصرف کننده را درج می‌کردند و یا اینکه اصلاً هیچ قیمتی روی کالا به ویژه کالاهای سرمایه‌ای درج نمی‌شد؛ به عنوان نمونه یخچال، تلویزیون، موبایل، ظروف و … هیچ گونه قیمتی نداشتند اما در این مرحله باید روی همه کالاهای وارداتی و تولیدی قیمت مصرف کننده و تولیدکننده درج شود. از مرحله یک تا چهار که کالاها به صورت موردی اعلام می‌شدند روی حدود ۱۵ هزار و ۵۰ قلم کالا در ۳۰ گروه کالایی قیمت درج شد؛ در این مرحله حدود ۵۰ هزار قلم کالا به اقلام قبلی اضافه خواهد شد.

آغاز برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح خرده فروشی

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت از همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با کالای قاچاق برای برخورد با عرضه قطعات قاچاق خودرو در سطح بازار و بازرسی فروشگاه به فروشگاه خبر داد.

قرعه کشی خودرو حذف می‌شود؟

سال گذشته وزیر صمت از تریبون‌های مختلفی از برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو و به تناسب آن حذف قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.

در همین رابطه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: اگر تولید خودرو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود. بنابراین در ماه‌های آینده متناسب با عرضه‌هایی که در خودروهای مختلف انجام خواهد شد، می‌توانیم بگوییم که تقاضاها پایین‌تر می‌آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد.

صادرکنندگان متخلف در تیررس قانون

با ابلاغ اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرایم تازه ای برای صادرکنندگانی که اقدام به رفع تعهد ارزی نکرده باشند تعریف شده است که در همین خصوص، جریمه نقدی، محرومیت یک تا ۱۰ ساله از فعالیت بازرگانی، ابطال کارت بازرگانی و حبس تعزیری از جمله جرایم درنظر گرفته شده برای صادرکنندگان متخلف است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وضعیت جذب سرمایه خارجی طی ۲۰ سال

طی ۲۰ سال اخیر روند سرمایه‌گذاری خارجی ایران با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده و بالاترین میزان سرمایه خارجی در سال ۱۳۹۱ و به مبلغ حدود ۴.۵ میلیارد دلار جذب شده است. پس از آن، جذب سرمایه خارجی در کشور روند نزولی در پیش گرفته و در سال ۱۳۹۴ به کمترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته با رقم ۹۴۵ میلیون دلار رسیده‌است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هدف گذاری برای افزایش ۱۰ برابری صادرات دارو

علیرضا شه پرست مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت در گفت و گو با مهر گفت: کل ارزبری صنعت دارو از مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی ۲ میلیارد دلار است. طبق برنامه‌ریزی های انجام شده، باید از طریق ارتقای سطح فناوری در صنعت دارو و ورود به حوزه‌های جدید مثل حوزه‌های زیست فناوری و … بتوانیم کاهش ۵۰ درصدی ارزبری دارو را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات دارو ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: برنامه ریزی ها برای افزایش ۱۰ برابری صادرات دارو تا سال ۱۴۰۴ انجام شده است.

بازار آهن از هفته بعد به تعادل می‌رسد

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران به مهر گفت: از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ شاهد شروع روند افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد بودیم. پس از پایان تعطیلات نیز قیمت‌ها در همه محصولات به صورت میانگین کیلویی ۲ هزار تومان افزایش یافت.

به گفته وی، گرانی‌های اخیر بی ضابطه بوده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده از هفته آینده بازار به تعادل و ثبات می‌رسد.

تشریح روش جدید توزیع یارانه نان

علیرضا شاه‌میرزایی معاون وزیر صمت با بیان اینکه درصدی از گندم یارانه‌ای، قاچاق می‌شود، روش جدید توزیع یارانه نان را تشریح کرد و گفت: در روش جدید، یارانه همچنان به زنجیره تولید داده می‌شود، ولی تا زمانی که مصرف کنندگان نهایی که خانوارها هستند، اقدام به خرید از آخرین حلقه یعنی فروشگاه‌ها نکنند، این یارانه تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین مردم بر توزیع یارانه‌ها نظارت دارند و از رانت خواری جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که این طرح به هیچ وجه به معنای کوپنی کردن کالاها حتی به صورت کوپن الکترونیکی نیست، افزود: کوپن یا کالابرگ به معنی توزیع بسته‌های کالایی معین در تعداد فروشگاه محدود است؛ بنابراین نه از نظر کیفیت کالا امکان رقابت وجود دارد و نه از نظر دسترسی مردم سهولت ایجاد می‌شود. مردم خاطرات صف‌های طولانی دولت‌های قبل برای دریافت بسته معیشتی را فراموش نکرده‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات اعمال عوارض پلکانی صادراتی

سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه روز دوشنبه عوارض گمرکی را به‌کل گمرکات کشور اعلام کردیم، گفت: تعیین عوارض پلکانی بر مبنای هفته نخست دی‌ماه ۱۴۰۰ تعیین و تصویب شده است و با توجه به پلکانی بودن این عوارض، ماهانه قابل‌تغییر است؛ بنابراین درصورتی‌که میزان رشد نسبت به مبنا، یعنی اول دی‌ماه پنج درصد باشد، عوارض ۲ درصد گرفته می‌شود.

امیری ادامه‌داد: رشد پنج تا ۱۰ درصدی عوارض پنج درصدی، رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی عوارض هشت درصدی، رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی عوارض ۱۱ درصدی، رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی عوارض ۱۴ درصدی، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی عوارض ۱۷ درصدی، رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی عوارض ۲۰ درصدی و رشد ۳۵ تا ۴۰ درصدی عوارض ۲۲ درصدی خواهند داشت و بالاترین عوارض هم ۲۲ درصد است.

سیمان گران نشده است

امیری همچنین در مورد قیمت سیمان گفت: قیمت سیمان همان قیمتی است که در سال گذشته بوده و ماهانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که گاهی اوقات ۸۳۰ تا ۹۰۰ هزار تقاضا وجود دارد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا بدون تقاضای خرید باقی می‌ماند.

به گفته وی قیمتی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، به‌طورمعمول با احتساب ارزش‌افزوده و هزینه‌های حمل، بین ۳۴ تا ۴۰ هزار تومان است و اینکه گفته‌شده قیمت سیمان ۶۰ هزار تومان است، واقعیت ندارد.

کد خبر 5466218 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت تجارت خارجی قیمت کالاها قرعه کشی خودرو وزارت جهاد کشاورزی بورس تحريم اقتصادي روسيه بانک مرکزی ایران سازمان امور مالیاتی نهضت ملی مسکن ابربدهکاران بانکی قیمت طلا ارز رسمی وزارت نیرو قیمت نفت سید جواد ساداتی نژاد قیمت گوشت گمرک ایران قرعه کشی خودرو توزیع یارانه برای افزایش صادرات دارو برنامه ریزی درصدی عوارض مصرف کننده قیمت سیمان بازار آهن وزیر صمت روش جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز 10 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران، دنا پلاس اتوماتیک آپشنال که جزو گرانقیمت‌ترین سواری‌های داخلی است، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت معادل یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون در بازار آزاد به‌فروش می‌رسد.

سورن پلاس دوگانه‌سوز بعد از دنا پلاس اتوماتیک آپشنال متحمل بیشترین افت قیمت شده و این یکی ۸۲۰ میلیون تومان یعنی ۱۵ میلیون کمتر از دیروز قیمت دارد.

قیمت دناپلاش شش‌دنده ۱۰ میلیون و مدل‌هایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و ۲۰۷ با موتور TU ۳ نیز پنج میلیون ارزان شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳
دهم اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳،

۸۳۵ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲،

۶۳۵ میلیون تومان

۶۳۵ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۹۸۰ میلیون تومان

۹۷۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲،

۶۷۵ میلیون تومان

۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳،

۶۸۵ میلیون تومان
۶۸۰ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۸۱۵ میلیون تومان

۸۱۰ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۹۰ میلیون تومان
۶۹۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳،

۹۸۵ میلیون تومان

۹۸۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲،

۶۷۰ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان


قیمت محصولات سایپا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ که جزو مدل‌های وارداتی سایپا به بازار است، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که به‌معنی کاهش قیمت ۵۰ میلیونی نسبت به دیروز است.

چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۲ به‌طور متوسط یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و شاهد کاهش قیمت ۴۰ میلیونی یکی دیگر از وارداتی‌های سایپا هستیم.

ساینا S دنده‌ای که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های داخلی است، ۴۴۰ میلیون تومان قیمت خورده و این یکی پنج میلیون ارزان شده است. مثل کوئیک SR دنده‌ای، شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودرو‌های سایپا

مدل ۹ اردیبهشت ۱۰ اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳،
۳۳۸ میلیون تومان

۳۳۸ میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱،
۳۹۷ میلیون تومان

۳۹۷ میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل ۱۴۰۱،

۴۰۲ میلیون تومان

۴۰۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،
۴۴۵ میلیون تومان

۴۴۰ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳،

۴۵۰ میلیون تومان
۴۵۰ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۴۵۵ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳،

۵۸۵ میلیون تومان

۵۸۵ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲
یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳
یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۷۷۰ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳،

۸۶۵ میلیون تومان

۸۶۰ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز 12 اردیبهشت 1403
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • قیمت خودرو امروز 10 اردیبهشت 1403