Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:34:02 GMT

گردشگری مذهبی در گناباد/ قابلیتی برای رونق اقتصادی منطقه

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۷۵۴۴

گردشگری مذهبی در گناباد/ قابلیتی برای رونق اقتصادی منطقه

گردشگری مذهبی متداول‌ترین شیوه گردشگری در کشورهای مختلف و به خصوص ایران است و کشور ما با برخورداری از اماکن مختلف زیارتی نظیر حرم امام رضا (ع) و امامزادگان و بقاع متبرکه دارای قابلیت های زیادی در این بخش است.

سابقه گردشگری مذهبی در جهان به قرون و اعصار گذشته برمی‌گردد، مدارک و اسناد تاریخی موجود از تمدنهای کهن بین النهرین، مصر، ایران، هند، چین و نیز آثار و قراین باقی مانده از روزگاران دور حکایت از آن دارد که انسان های آن دوران نیز به سفرهای زیارتی رفته و از دیرباز به منظور انجام فرایض دینی و مذهبی مسیرهای طولانی را می پیمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگری مذهبی محور توسعه و رونق گناباد قرار گیرد 

گناباد واقع در جنوب استان خراسان رضوی علاوه بر ۲۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی از ظرفیتهای بسیاری در بخش گردشگری مذهبی برخوردار است به گونه ای که برخی از کارشناسان و مسوولان این نوع گردشگری را زیربنای رونق اقتصادی این شهرستان می دانند.

موقعیت جغرافیایی گناباد و واقع شدن در مسیر استانهای یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به مشهد مقدس و وجود بارگاه ۶ امامزاده از برادران امام رضا (ع) از جمله ظرفیتهای گردشگری مذهبی این شهرستان محسوب می شود.

وجود بارگاه امامزادگان سلطان محمد عابد (ع) در شهر کاخک، سلطان احمد جوانمرد (ع)، امامزاده یحیی (ع) و محمود (ع) در روستاهای دیسفان، خانیک و محی آباد بخش کاخک و امامزاده سلطان احمد (ع) در دهستان بیمرغ و یحیی بن موسی جعفر (ع) در کمر زیارت از جمله جاذبه های گردشگری مذهبی گناباد به شمار می رود.

یکی از استادان دانشگاه در گناباد توسعه گردشگری مذهبی و زیارت به صورت منطقه‌ای را محور اصلی توسعه، رونق اقتصادی و جذب زائر و گردشگر به این شهرستان خراسان رضوی ذکر کرد.

دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: گناباد در کنار جاذبه های فرهنگی و گردشگری و پیشینه غنی تاریخی، به دلیل وجود بقعه متبرکه پنج تن از برادران حضرت امام رضا(ع) در شهر کاخک و روستاهای خانیک، کمر زیارت، محیی آباد و بیمرغ، قطب گردشگری مذهبی جنوب استان خراسان رضوی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه شهر کاخک به دلیل برخورداری از مرقد سلطان محمد عابد (ع)، برادر بزرگتر امام رضا (ع) از مقاصد مهم گردشگری مذهبی شرق کشور است، ادامه داد: ایجاد مسیر گردشگری زیارت در حدفاصل کاشمر به کاخک گناباد برای بهره گیری بیشتر از این پتانسیل ها در راستای رونق این صنعت مهم در منطقه ضروری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد گفت: اماکن مقدس و بارگاه امامزادگان از مقاصد مهم مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و توسعه گردشگری زیارت موجب افزایش زمان ماندگاری و حضور مسافران در منطقه می شود و می توان با برنامه ریزی صحیح و مدون، بستر حضور زائران بارگاه امام رضا (ع) را در این مناطق فراهم کرد که این خود می تواند در رونق اقتصادی نواحی مزبور بسیار موثر باشد.

لزوم تعیین مسیر گردشگری منطقه ای 

تعیین مسیر گردشگری منطقه ای به برجسته سازی مقاصد گردشگری و جذب نظام‌مند و پایدار گردشگر می انجامد و مشهد، کاشمر و کاخک گناباد به عنوان مقاصد مهم گردشگری و هدف مشترک تعداد زیادی از زائران خارجی مطرح هستند که با یک نگاه واحد و ایجاد مسیر گردشگری منطقه ای، پتانسیل های آنها در رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای ساکنان این مناطق نقش زیادی دارد.

این استاد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد گفت: پیوستگی این سه مقصد گردشگری مذهبی می تواند برای همه مناطق، به ویژه کاشمر و کاخک گناباد ارزش آفرین باشد و زمینه ورود و ماندگاری بیشتر زائران و مسافران در این نواحی را فراهم سازد.

شفیعی اظهار داشت: نبود نگاه اقتصادی به مقوله گردشگری از مهمترین مشکلات توسعه کمی و کیفی این بخش محسوب می شود و باید با نگرش اقتصادی از همه ظرفیتها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی، برای رفع مشکلات و بسترسازی توسعه این بخش بهره گرفت.

این صاحبنظر در اقتصاد گردشگری گفت: باید نیازهای گردشگران را به عنوان ذینفعان گردشگری شناخت و خلق رویداد، نقش مهمی در توسعه هدفمند این بخش دارد و باید در اتاق فکر با بهره گیری از نقطه نظرات صاحبنظران به این مساله توجه داشت و جامعه محلی و روستاها را با ساز و کار مناسب در گسترش فرهنگ گردشگری با خود همراه کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد نیز گفت: توسعه گردشگری مذهبی و استفاده از ظرفیتهای آن در مسیر رونق اقتصادی منطقه نیازمند توجه و همسویی بیشتر مسوولان و دست اندرکاران ذیربط است.

حجت الاسلام حسن تقوی مند ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه گناباد سعی می کند با برگزاری برنامه های فرهنگی در مرقد امامزادگان، مردم را با این قابلیت بیشتر آشنا سازد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم گفت: در کنار سایر جاذبه های کهن تاریخی، مرقد امامزادگان و بقاع متبرکه، آیین‌ مذهبی نیز فرصت مغتنمی برای توسعه گردشگری مذهبی این شهرستان محسوب می شود.

رسول صنوبری گفت: گردشگری مذهبی قابلیت بسیار مهمی در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان گناباد و نقش آفرینی بیشتر آن در مقوله گردشگری منطقه دارد.

وی وجود بارگاه ۶ نفر از امامزادگان، از جمله بقعه امامزاده محمد عابد (ع) شهر کاخک را از  این قابلیت‌ها برشمرد و گفت: حداقل دو سوم گردشگران و مسافرانی که تعطیلات نوروزی به گناباد سفر کرده بودند به زیارت بقاع متبرکه امامزادگان و به خصوص  بارگاه امام زاده محمد عابد (ع) مشرف شدند.

وی ادامه داد: این اداره سعی می کند با شناخت ظرفیتهای موجود گردشگری در بخش های مختلف و از جمله مذهبی از آن در مسیر توسعه و رونق اقتصادی گناباد بهره  بگیرد.

قابلیت گناباد برای تبدیل به قطب گردشگری مذهبی منطقه 

فرماندار گناباد گفت: این شهرستان با سابقه کهن تاریخی و غنای فرهنگی و مذهبی با برنامه ریزی موثر می تواند به یک قطب مستعد گردشگری مذهبی در استان خراسان رضوی و حتی کشور تبدیل شود.

رضا نصیری گفت: لازمه بهره گیری از قابلیت وجود بقاع متبرکه و از جمله بارگاه امامزاده محمد عابد در کاخک، به عنوان ظرفیتی عظیم برای رونق اقتصادی گناباد، بهره گیری بیشتر از این پتانسیل و نگاه منطقه ای به مقوله گردشگری است. 

وی با اشاره به سفر سالانه میلیون‌ها نفر زائر از نقاط مختلف کشور و از جمله کشورهای عربی برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد گفت: باید در تفاهم نامه های مشترک با آستان قدس رضوی و سایر مسوولان و دست اندرکاران ذیربط بخشی از این زائران را در قالب تورهایی برای سفر به گناباد و زیارت بارگاه امامزادگان این شهرستان و به خصوص امامزاده سلطان محمد عابد (ع) کاخک ترغیب کرد.

فرماندار گناباد، خواستار تبلیغات بیشتر برای معرفی جاذبه ها و پتانسیلهای گردشگری مذهبی شهرستان گناباد در مرکز استان خراسان رضوی و نیز دیگر نقاط استان و کشور شد.

وی اظهار کرد: با توجه به تعدد بقاع متبرکه در گناباد و تاثیرات فرهنگی و مذهبی آن بر مردم و قشر جوان، باید توسعه گردشگری مذهبی محور اساسی و اولویت مسوولان قرار گیرد.

نصیری گفت: در جلسات مختلف بر لزوم هم افزایی مسوولان و دست اندرکاران مربوطه برای توسعه گردشگری مذهبی و بهره گیری موثر از این قابلیت در مسیر رونق اقتصادی شهرستان تاکید شده است و فرمانداری هم از هیچ اقدامی برای تحقق مطلوب این امر کوتاهی نمی کند.

توسعه گردشگری مذهبی نیازمند مشارکت و هم افزایی بین بخشی و توجه بیشتر برای به فعلیت رساندن قابلیت های بالقوه و معرفی آنها به مسافران و گردشگران است.

گناباد با قابلیت های خاص خود از جمله وجود بارگاه ۶ امام زاده به خصوص در بخش کاخک قابلیت زیادی در این بخش و ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری مذهبی منطقه را دارد و با نگاه منطقه ای می توان از این ظرفیتها در مسیر رونق این سامان گام برداشت. 

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه  از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها گردشگری جاذبه توریستی رونق اقتصادی گناباد کاخک کاشمر زیارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری جاذبه توریستی رونق اقتصادی گردشگری جاذبه توریستی رونق اقتصادی گناباد کاخک کاشمر زیارت توسعه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی گردشگری منطقه مسیر گردشگری رونق اقتصادی بارگاه امام بقاع متبرکه وجود بارگاه قابلیت ها بهره گیری محمد عابد جاذبه ها منطقه ای امام رضا شهر کاخک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

حجت الاسلام والمسلمین نکونام امام جمعه شهرکرد در دیدار هفتگی خود با روسای اتحادیه‌های اتاق اصناف شهرکرد نقش اصناف در مهار تورم را اساسی دانست.

وی، نوسان قیمت‌ها را بهانه‌ای برای برخی سودجویی‌ها عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت روز نباید بر کالایی که قبلا خریده شده است اعمال شود چراکه نتیجه آن اخلال دربازار، اقتصاد واجحاف درحق مردم می‌شودکه از لحاظ شرعی واخلاقی ناپسند و منکر است.

بیشتر بخوانید

دولت در زمینه کنترل مهار تورم از رشد نقدینگی جلوگیری کرد

نکونام، رعایت انصاف و اعمال قیمت بیشتر را منوط به خرید گرانتر کالا در همان روز دانست و اضافه کرد: اگر اصناف این مهم را رعایت کنند مهار تورم به نسبت زیاد، جلب اعتماد مردم و همراهی آنان حاصل خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به ۳۱ اردیبهشت روز شهرکرد از اصناف خواست: این روز را بهانه‌ای برای آغاز رونق اقتصادی شهرکرد به عنوان مرکز استان بدانند و برنامه‌های خود را برای افزایش رونق اقتصادی بازار مرکز استان عملیاتی کنند.

در این نشست روسای اتحادیه‌های اصناف شهرکرد مهمترین چالش‌ها و مطالبات هم صنفی‌های خود را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳