Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود هشدارهای مکرر کاخ سفید و برخی کشورها، وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت احتمال اینکه ولادیمیر پوتین در جنگ علیه اوکراین از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای استفاده کند، بسیار کم است.

به گزارش ایران اکونومیست، بعد از انتشار گزارش‌هایی از سوی نظامیان و غیرنظامیانی که از مشکلات تنفسی شکایت داشتند، در حال حاضر یک گروه دیده‌بان شیمیایی ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه روسیه از یک سلاح شیمیایی در شهر بندری ماریوپل استفاده کرده است، تحت بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا در مراسمی به میزبانی موسسه صلح بین‌المللی گارنگی ایندومنت گفت: به اعتقاد من اینکه او (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه) در این مرحله بخواهد از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای استفاده کند، بسیار کم است و این دلایلی دارد.

او افزود: سلاح‌های بیولوژیکی اساسا غیرقابل کنترل هستند، بنابراین من فکر می‌کنم که این بین گزینه‌ها نیست. یک سلاح شیمیایی امکان‌پذیر است. منظورم این است که ما قبلا دیده‌ایم که روس‌ها از آنها استفاده می‌کنند. ما دیده‌ایم که آنها از آن در سوریه استفاده می‌کنند. ما آنها را در جاهای دیگر دیده‌ایم.

با این حال، او گفت که بعید است استفاده از سلاح‌های شیمیایی در راستای منافع استراتژیک روسیه باشد. گیتس گفت: در این مرحله، به استثنای یک منطقه در اوکراین که تعداد زیادی از سربازان اوکراینی در آنجا وجود ندارند، چیزی نیست... بنابراین دشوار است که ببینیم هدف نظامی استفاده یک سلاح شیمیایی چه خواهد بود که پیامدهای راهبردی و اهمیت استراتژیک آن بر وزنه تبعات بالقوه بین‌المللی استفاده از این سلاح‌ها غلبه کند.

رابرت گیتس گفت که اراده مردم اوکراین به حدی قوی است که سلاح شیمیایی نمی‌تواند در شکستن روحیه آنها موثر باشد و می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

این وزیر دفاع اسبق آمریکا افزود: شاید بتوان اینطور گفت که ارزش یک سلاح شیمیایی واقعاً به عنوان یک سلاح ترور است، به عنوان ابزاری برای شکستن اراده مردم اوکراین و من فکر می‌کنم آنچه تاکنون دیده‌ایم این است که در واقع ما از آن لحظه گذشته‌ایم. اوکراینی‌ها از آزمون موفق بیرون آمده‌اند و در این مرحله استفاده از تسلیحات شیمیایی، به اعتقاد من، موجب تحکیم اراده آنها می‌شود.

آمریکا، ناتو و سازمان جهانی بهداشت همگی برای چنین حملاتی آماده می‌شود. در همین حال گیتس گفت به اعتقاد او آمریکا و ناتو به یک حمله شیمیایی روسیه به این شکل واکنش نخواهند داشت و او گفت که انتظار دارد که غرب در کمک به اوکراین جدی‌تر باشد.

او افزود: فکر می‌کنم استفاده از یک سلاح شیمیایی و خیلی بیشتر از آن، یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی، باب گفت‌وگو را در مورد منطقه پرواز ممنوع، در مورد ارائه تجهیزات سنگین‌تر، تجهیزات بسیار سنگین‌تر و جدیدتر به اوکراینی‌ها باز می‌کند.

گیتس گفت همچنین هیچ دلیل نظامی برای پوتین برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هدفمند در اوکراین وجود ندارد. او همچنین با اشاره به خطر جغرافیایی چنین سلاح‌هایی، گفت: بار دیگر می‌پرسم که ارزش نظامی آن چیست؟ این بیشتر یک سلاح رعب و وحشت است. در این مرحله با توجه به تبعات عبور از چنین آستانه‌ای، به اعتقاد من پیامدهایی دارد. بادها در آنجا به سمت غرب می‌وزد. بنابراین تششعات ناشی از استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در شرق اوکراین قرار است در نهایت به روسیه برسند. به اعتقاد من احتمال آن بسیار کم است. صفر نیست.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: رابرت گیتس ، حمله روسیه به اوکراین ، استفاده از تسلیحات شیمیایی ، تسلیحات هسته‌ای ، روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رابرت گیتس حمله روسیه به اوکراین استفاده از تسلیحات شیمیایی تسلیحات هسته ای روسیه تسلیحات شیمیایی یک سلاح شیمیایی اعتقاد من رابرت گیتس گیتس گفت دیده ایم سلاح ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات

دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد و با رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. استولتنبرگ همچنین قرار است در پارلمان اوکراین سخنرانی کند.

به گزارش فارس، دبیرکل ناتو روز دوشنبه سوار بر قطار به سوی کی‌یف گفت که اعضای این ائتلاف نظامی در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، اما گفت که جریان تسلیحات و مهمات اکنون افزایش خواهد یافت.

اشاره او به بسته کمکی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری بود که کنگره آمریکا سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان تصویب کرد و همچنین «تعهد بی‌سابقه» که نخست‌وزیر انگلیس ریشی سوناک هفته گذشته اعلام کرد.

این سفر سومین حضور دبیرکل ناتو در اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز درگیری‌های این کشور با روسیه است.

بعد از ضدحمله ناموفق کی‌یف در سال گذشته، نیرو‌های روسیه ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند که کمبود تسلیحات در ماه‌های اخیر وضعیت را برای اوکراین سخت‌تر کرده است.

استولتنبرگ گفت که آلمان با ارائه سامانه جدید دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین موافقت کرده و هلند کمک‌های خود به اوکراین را افزایش داده و افزود انتظار دارد تعهدات جدید دیگری در راه باشد.

او با اشاره به عقب‌نشینی‌های اوکراین در میدان نبرد، گفت «این تفاوت ایجاد می‌کند، همانطور که عدم حمایت باعث تفاوت شد».

استولتنبرگ مدعی شد روس‌ها بهای گزافی برای آنچه وی «دستاورد‌های ارضی حاشیه‌ای» خواند، پرداخته‌اند و اوکراین همچنان می‌تواند اوضاع را تغییر دهد.

دیگر خبرها

  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند