Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : در دوره قاجار و زمان صدارت امیر کبیر این وزیر ایران دوست تصمیم بر حمایت از صنعتگران و تولیدات داخلی شد . به همین دلیل صنعتگران را برای ساخت و تولید سماور تشویق شدند اما متاسفانه با قتل امیر کبیر این ماجرا مسکوت ماند و یکی دو نفری هم که به این صنعت روی آوردند حسابی ادب شدند تا درس عبرتی برای دیگران باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه روایت ها و ماجراها  امروز که به صندوقچه خاطرات قدیمی‌ها سرک می‌کشیم‏‏، سماور جز جدا نشدنی فصل مشترک آن‌ها است.

در میان روایت‌ها و خاطراتی که از سماور و حواشی آن نقل شده یکی از ماجرای‌های جالب سماور ساززن دختر فتحعلی شاه بود که با شیطنت‌هایش باعث شد که استفاده از سماور را ممنوع اعلام کنند. اما ماجرا چی بود؟ قمرالسطنه دختر مظفر الدین شاه و همسر «میرزا حسین‌خان سپهسالار» صدراعظم ناصرالدین‌شاه، بود. این بانو هیچ اولادی نداشت اما در عوض ثروت فراوانی داشتند که به واسطه آن سرگرمی‌های زیادی در خانه فراهم می‌کردند. 

این شازده خانم قاجاری همیشه دنبال سرگرمی‌های تازه و عجیب و غریب بود. از میان همه سرگرمی‌هایی که داشت یکی از آنها سماور ساززن بود. سماوری که سوغات روس‌ها بود. اما اصل ماجرا چه بود و صدای ساز از کجا نشات می گرفت؟

وقتی آب در این سماور به جوش می‌آمد، در اثر خروج بخار آب صدایی ایجاد می‌شد و مردم فکر می‌کردند سماورساز می‌زند. قمرالسلطنه وقتی مهمانی داشت، خواجه زرنگی را که خوب می‌دانست به اصطلاح چطورساز سماور را کوک کند که تا آخر مجلس‌ساز بزند، مأمورساز زدن سماور کرده بود. این سماور به ویژه در روزهای مهمانی و عید که مهمانان مقرب پیش قمرالسلطنه می‌آمدند وارد مجلس می‌شد و با صدای ساز خودنمایی می‌کرد.

اتفاقا در یک سال هم در ایام نوروز که خانواده‌های اعیان دعوت بودند،‌ قمرالسلطنه بعد از ناهار خانم‌‎ها را به تالار آیینه دعوت به خوردن چای و عصرانه کرد. این ماجرای شیطنت آمیز حواشی‌های زیادی را همراه داشت و باعث شد تا حسادت  خانم‌های قجری کار و کاسبی این سماور ساز زن را کساد کرد. این خانم‌ها به بهانه  اینکه سماور ساززن و حرام بودن ساز مجلس را ترک کردند. عاقبت این سماور به دستور شاه برای جلوگیری از سر و صدا و اختلافات خانم‌ها به انبار شاهی برده شده و تا زمان احمدشاه نیز موجود بوده است.

کد خبر 668535 برچسب‌ها بوتان (پادشاهی) هویت شهری صنعت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هویت شهری صنعت سماور ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.

او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • کشف جسد دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار + جزییات ماجرا