Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید و فروش میوه در بین دلالان در میدان میوه و تره‌بار شهر زنجان موضوعی است که سبب افزایش قیمت میوه و تورم می‌شود که استانداری زنجان برای کنترل قیمت بازار میوه و تره بار ایجاد بازارهای موازی را ارائه داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; تورم و افزایش قیمت کالاها چند سالی است که فشار اقتصادی فراوانی وارد جامعه کرده و معیشت شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده است و روزبه‌روز قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و این در حالی است که تورم برعکس قدرت خرید مردم، افزایش می‌یابد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، حرکت‌های اقتصادی مثبتی برای کاهش تورم آغاز شده که هرچند نتایج آن در کوتاه‌مدت خیلی محسوس نبوده اما در میان‌مدت و بلندمدت خود را نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته بود که جلسه بازرسی و کنترل بازار استان زنجان با حضور بازرسان بازار از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان و به ریاست استاندار زنجان برگزار شد تا بازرسان، دغدغه‌های خود را به‌طور مستقیم با مقام عالی دولت در استان مطرح کنند.

یکی از بازرسان با اشاره به مشکلات در میدان میوه و تره‌بار زنجان گفت: مشکلی که وجود دارد این است که افراد مختلف تحت عنوان دلال، هر کدام نیم دانگ از یک حجره را خریداری کرده و در یک حجره، چند میز و چند فروشنده وجود دارد که میوه و تره‌بار را می‌فروشند و این در حالی است که افراد حاضر در حجره‌ها میوه مذکور را از یکدیگر خریداری کرده و هر کدام سودی به خرید قبلی اضافه می‌کنند و همین موضوع سبب تورم و افزایش قیمت محصول می‌شود که فشار این افزایش قیمت شامل مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

طرح این موضوع سبب واکنش استاندار زنجان شد و محسن افشارچی در خصوص مشکلات مربوط به عرضه میوه در میدان میوه و تره‌بار گفت: پذیرفتنی نیست که چند نفر در یک حجره، فعال باشند و قیمت‌ها را به‌صورت دلالی افزایش دهند.

وی تصریح کرد: با این دلالان برخورد نمی‌کنیم بلکه فقط بازار را اضافه کرده و بازارهای موازی جدید ایجاد می‌کنیم تا این مشکلات برطرف شوند.

استاندار زنجان با بیان اینکه تورم، یکی از معضلات حال حاضر کشور است که دلایل متفاوتی هم دارد، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین دلیل تورم، حجم بالای نقدینگی است که نظام از ابزارها و راه‌های مختلف در حل کنترل نقدینگی است که نمونه آن عدم چاپ پول و تامین زنجیره مالی به جای اعطای تسهیلات است که سبب کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور و متعاقب آن در استان زنجان شده است.

افشارچی با بیان اینکه ابزار دیگر برای کنترل تورم، ایجاد بازارهای موازی است، افزود: در این راستا نیز بازارهای مجازی، نمایشگاه‌های فصلی و بازارهای هفتگی (جمعه‌بازار) ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه نظارت و بازرسی، یکی از مهمترین ابزارهایی است که از زیاده‌خواهی در بازار جلوگیری می‌کند، گفت: نظارت و بازرسی از چند جهت در کنترل تورم تاثیر می‌گذارد، جلوی زیاده‌خواهی‌ها را می‌گیرد و از لحاظ روانی هم در بین مردم آرامش ایجاد می‌کند.

استاندار زنجان ابراز کرد: امسال اتفاقات مثبت و انرژی‌بر در حوزه اقتصاد از حذف ارز ترجیحی تا فرآیندهای متفاوت رخ خواهد داد که بازرسی، امری مهم در این حوزه است و امسال، سالی است که حرکت‌های ریشه‌ای در حوزه اقتصاد انجام خواهد شد.

*‌ دلالی نیست و اگر هم باشد به ندرت است!

مهدی مهاجری، مدیر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: حجره‌های موجود در میدان میوه و تره‌بار زنجان، صنف هستند و اتحادیه صنفی دارند و مدیریت اتحادیه است.

وی در خصوص فروش نیم دانگ و یا بیشتر از هر حجره در بین دلالان و افزایش قیمت میوه و تره‌بار از طریق خرید و فروش بین چند نفر گفت: نمی‌توان گفت این اتفاق نمی‌افتد اما اگر هم چنین امکانی وجود داشته باشد به ندرت است.

مهاجری با بیان اینکه حجره‌دار، میوه را از شهرهای دیگر خریداری کرده و آورده که قصد سود کردن دارد، خاطرنشان کرد: سبک میدان اینطور است که هر مِلکی 6 دانگ بوده و هر دانگ شامل 16 شعیر است و به عبارت دیگر هر 6 دانگ مغازه می‌تواند 96 شعیر باشد.

مدیر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان گفت: ممکن است یک شعیر از یک حجره متعلق به یک فرد باشد که اسم آن‌ها دلال شده در حالی که حالت دلالی نیست بلکه آن فرد، مالک یک شعیر از آن مغازه است ضمن اینکه این سبک و روش نه تنها در زنجان بلکه در میادین میوده و تره‌بار کل کشور اینگونه است و ممکن است یک مغازه حتی بیش از 10 نفر مالک داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این روش سبب تورم نمی‌شود، اظهار داشت: اینطور نیست که محصولات را در بین خودشان خرید و فروش کنند و سبب تورم شوند هر چند نمی‌توان گفت اصلا این اتفاق وجود ندارد اما ممکن است باری از یک شهری آمده و صاحب بار، کل بار خود را به قیمت مشخص به فرد دیگری بفروشد.

مهاجری خاطرنشان کرد: بعضی مواقع ممکن است صاحبان شعیرها این کار را انجام دهند البته نه اینکه فقط کارشان این باشد که میوه را به یکدیگر بفروشند و قیمت را بالا ببرند و اگر چنین باشد هم به ندرت است.

مدیر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان با اشاره به ایجاد میدان میوه و تره‌بار جدید در شهر زنجان گفت: میدان قدیم میوه و تره‌بار که فعال است و یک میدان جدید نیز در پشت شرکت ایران ترانسفو توسط شرکت سروش پارسیان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه میدان جدید دارای 96 حجره است که 48 حجره تقریباً آماده شده است، ابراز کرد: فقط آسفالت محوطه مانده که در صورت آسفالت‌ریزی آماده بهره‌برداری می‌شود.

مهاجری خاطرنشان کرد: زمین میدان مذکور متعلق به شهرداری بوده و مغازه‌ها به‌صورت سرقفلی واگذار خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میدان میوه و تره بار استاندار زنجان بازارهای موازی افزایش قیمت یک حجره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

مهر در گزارشی نوشت: قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۴۴.۸۰۰، کیوی ۵۲ تا ۹۸، توت فرنگی ۹۸ تا ۱۸۹، گریپ‌فروت ۱۸ تا ۲۴.۸۰۰ به ۲۸ و پرتقال ۱۳ تا ۵۹.۸۰۰ تومان است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۶ تا ۲۰، خربزه ۱۶.۸۰۰، جانا ۱۸.۵۰۰، طالبی ۱۸.۵۰۰ تا ۳۶، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۱۶.۸۰۰ تا ۲۸.۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۶۰ تا ۸۸.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

در ادامه قیمت انواع سبزی و صیفی جات تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز می آید؛

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۵.۹۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۰.۵۰۰ تا ۱۲.۸۰۰، کاهو ۱۴.۵۰۰ تا ۲۵، کدو ۲۱ تا ۲۲.۸۰۰، کرفس ۱۲ تا ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۷.۵۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۲۰ تا ۶۸، خیار ۲۰ تا ۲۹.۸۰۰، لیمو ترش ۳۷ تا ۱۲۰، لوبیا سبز ۳۲ تا ۴۶.۸۰۰ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۴.۹۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۸ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۰ درصد و سبزیجات ۳۲ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۳ درصد، غلات ۸ درصد، مرغ ۶ درصد، تخم مرغ ۱۴ درصد و قند ۱۳ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901266

دیگر خبرها

  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول