Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@13:20:56 GMT

انواع سنسور های مقاومتی و rtd

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۰۱۶۴

انواع سنسور های مقاومتی و rtd

یکی از پراستفاده‌ترین سنسورهای مقاومتی در صنعت که به اشتباه ترموکوپل هم نامیده می‌شود، سنسور pt100 است. این حسگر اندازه‌گیری تغییرات دمایی را در بازه زمانی مشخصی بر عهده دارد. در واقع Pt100 یک سنسور rtd از جنس پلاتینیوم است که در دمای صفر درجه سانتی‌گراد دارای مقاومت 100 اهم می‌باشد. سنسورهای دیگر مانند سنسور pt1000 نیز به همین ترتیب بر اساس مقاومت در دمای صفر درجه نام‌گذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سنسور مقاومتی جهت سنجش دما در پروسه‌های صنعتی و دمای محیط استفاده می‌شود و طراحی و ساخت آن در تمام صنایع و آزمایشگاه‌هایی که به دقت زیادی احتیاج دارد، کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع، ویژگی‌ها و مزایای سنسور pt100 و تفاوت‌های سنسور pt100 و pt1000 صحبت کنیم.

چرا اندازه‌گیری دما در صنایع بسیار اهمیت دارد؟‌

دما یکی از مهم‌ترین متغیرها در صنایع مختلف است و در فرآیندهایی مانند کالیبراسیون، خنک سازی، احتراق، خشک کردن، اکستروژن، آزمایش مواد و غیره در صنایعی مانند صنعت نفت، پتروشیمی، داروسازی،‌ برق، صنایع غذایی و غیره کاربرد دارد. کوچک‌ترین خطا در اندازه‌گیری دما به انجام درست فرآیندهای صنعتی آسیب می‌زند و خسارات زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. کنترل دما با استفاده از سنسورهای مقاومتی rtd مانند سنسور pt100 و pt1000 به عنوان دقیق‌ترین حسگرهای دما سودآوری زیادی برای صنایع دارد.

سنسور pt100 چیست و ساختار آن چگونه است؟

سنسور مقاومتی pt100 به عنوان پرمصرف‌ترین سنسورهای مقاومتی و حسگرهای دمایی کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد و برای محدوده دمایی پایین‌تر از 600 درجه‌ سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید هر چه مقاومت یک هادی افزایش یابد به همان نسبت دما نیز افزایش می‌یابد. عملکرد سنسور pt100 طبق همین اصل به این صورت است که با انتقال جریان الکتریکی به سیم هادی مقاومت آن را در مقابل سنسور مقاومتی این جریان به صورت دقیق اندازه می‌گیرد. تفاوت این با ترموکوپل این است که در ترموکوپل نیروی محرکه تولید می‌شود اما در سنسورهای مقاومتی با افزایش مقاومت میزان دما اندازه‌گیری می‌شود. مزایای استفاده از سنسور pt100 و pt1000 عبارتند از: پایداری مناسب، دقت بسیار بالا، دارای عملکرد خطی بین دما و مقاومت با بالاترین کیفیت، داشتن تکرار پذیری مناسب و اندازه گیری دما در یک سطح.

این سنسور rtd با استفاده از المنت‌های مختلفی ساخته می‌شود. تمام المنت‌ها دارای فلزی رسانا مانند نیکل، پلاتین، مس و آلومینیوم هستند که در داخل یک غلاف محافظ تعبیه می‌شوند. از بین این فلزات پلاتین کاربرد بیشتری دارد و با عدم واکنش در مقابل مواد شیمیایی به راحتی می‌تواند به اندازه‌گیری تغییرات مقاومت الکتریکی در برابر دما کمک کند. محدوده اندازه‌گیری دما توسط پلاتین بین -272 درجه سانتی‌گراد تا -961 درجه سانتی‌گراد است. ساختار سنسورهای pt100 به صورتی است که از یک عنصر مقاومتی اغلب از جنس پلاتین تشکیل شده و در انواع دوسیم، سه سیم و چهار سیم تولید می‌شود. برای محافظت از سیم‌ها آن‌ها را با استفاده از عایق‌هایی از جنس فایبر گلاس می‌پوشانند. غلاف محافظ این سنسور با فولاد ضد زنگ ساخته شده است و در شرایط محیطی خاصی در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ قطر خارجی حسگر در این سنسور چهار الی هشت میلی‌متر می‌باشد. مدل‌های مختلفی از سنسورهای مقاومتی pt100 تولید شده که بر حسب ویژگی‌هایی دمایی محیط یکی از آن‌ها انتخاب می‌شوند، شامل مدل‌های فیلمانی از جنس مس، پلاتین و نیکل، مدل‌های سرامیکی و مدل‌های شیشه‌ای است.

معرفی انواع مختلف سنسور pt100

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، سنسور pt100 به عنوان یک حسگر مقاومتی بر اساس نوع المنت از جنس‌ نیکل، مس و پلاتین تولید می‌شود. این سنسورها از جنبه‌های دیگر نیز دارای انواع دیگری شامل دو سیم، سه سیم و چهار سیم هستند که انواع سه سیم و چهار سیم رواج بیشتری دارند. در سنسورهای pt100 دو سیم افزوده شدن مقاومت سیم به مقاومت سنسور باعث بالا رفتن دمای خوانده شده می‌شود. در این سنسور نمی‌توان سیم‌ها را حذف کرد و به همین دلیل میزان دقت پایینی دارد. برای زمانی که نیازی به دقت بالا نیست از یک سیم کوتاه استفاده می‌شود.

در سنسور pt100 چهار سیم میزان دقت و بازدهی از سنسورهای دو سیم بیشتر است و وقتی سیم دارای مقاومت یکسانی باشند، مقاومت آن‌ها حذف خواهد شد. با توجه به این که در نمایش دمای این نوع سنسور مقاومتی خطایی دیده نمی‌شود، برای متراژهای بالا کاربرد دارد. در بسیاری از مواقع حتی می‌توان به جای سنسور چهار سیم از نوع سه سیم استفاده کرد و میزان هزینه‌ها را به مقدار زیادی کاهش داد. البته این سنسور به اندازه نوع چهار سیم دقیق نیست. در سنسور pt100 چهار سیم اگر مقاومت تمام سیم‌ها مشخص باشد، امکان حذف مقاومت‌ها وجود دارد. در این صورت اندازه‌گیری دما با دقت زیادی انجام خواهد شد. سنسورهای مقاومتی pt100 در آزمایشگاه‌ها کاربرد زیادی دارند.

سنسور pt100 و pt1000 با هم چه تفاوتی دارند؟

دسته‌بندی المنت‌های استفاده شده در سنسورهای مقاومتی pt100 و pt1000 طبق مقاومت آن‌ها در دمای صفر درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. مقاومت سنسورهای pt100 در دمای صفر درجه برابر با صد اهم و مقاومت سنسور pt1000 در دمای صفر درجه برابر با هزار اهم است. عملکرد هر دو سنسور از نظر محدوده دمایی، مدت پاسخگویی، خطی بودن و ضریب دمایی کاملا مشابه می‌باشد. انتخاب هر یک از این سنسورهای مقاومتی با توجه به کاربردهای آن‌ها صورت می‌گیرد. مقاومت اسمی موجود در سنسورهای مقاومتی pt1000 خطای ایجاد شده در سیستم را جبران می‌کند و مصرف جریان الکتریکی را کاهش می‌دهد. کاهش مصرف انرژی تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر باتری دارد. به طور کلی در زمانی که اندازه‌گیری دما از حساسیت بالایی برخوردار باشد، استفاده از انواع pt1000 کاربرد بیشتری دارد.

خرید سنسور pt100 از از شرکت پایاسنس

برای خرید سنسور pt100 با قیمت بسیار مناسب از برترین و معتبرترین برندهای وارداتی و داخلی می‌توانید به سایت شرکت پایاسنس با آدرس اینترنتی http://www.payasense.com مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی شرکت پایاسنس به عنوان بهترین فروشگاه برای خرید سنسور pt100 سابقه بسیار خوب و درخشانی در ارائه تجهیزات اندازه‌گیری دما دارد. سنسورهای پایاسنس در مدل‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند و مشتری می‌تواند با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین سنسور مقاومتی مورد نظر را انتخاب کند. به طور کلی این سنسورها در صنعت و آزمایشگاه کاربرد زیادی دارند. در زمان خرید این سنسورها حتما باید به کیفیت، برند تولیدکننده و قیمت آن توجه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش سایت تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را درباره انتخاب محصول مورد نظر دریافت کنید.

کد خبر 1621638

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دمای صفر درجه درجه سانتی گراد اندازه گیری دما سنسور pt100 و pt1000 چهار سیم سیم ها سه سیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع ملک در تهران در سال ۱۳۵۳

قیمت انواع ملک در تهران در سال ۱۳۵۳

دیگر خبرها

  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • آشنایی با کابل نسوز
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • قیمت انواع ملک در تهران در سال ۱۳۵۳
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان