Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جعفری آذر امروز در جلسه بررسی مشکلات مقبره الشعرا با انتقاد از طولانی شدن عملیات اجرایی پروژه مقبره الشعرا، گفت: چندین سال است پیرامون مقبره الشعرا و بنای اصلی با ورق‌های شیروانی حصارکشی شده و منظر بدی را از خود برای شهروندان، اهالی منطقه، میهمانان و مسافران بجای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این وضعیت آشفته، ویران و رها شده زیبنده تبریز نیست و دستگاه‌های مرتبط باید با اقدام جهادی مشکلات محوطه را در ضلع شمالی و جنوبی با فوریت رفع نموده و محیط را بشکل زیبا آماده پذیرایی از میهمانان تابستانی کنند.

جعفری‌آذر با انتقاد از طراحی سازه چند صد میلیارد تومانی در زیرزمین ضلع شمالی که ضرورت و کاربری آن چندان معلوم نیست و بیشتر شبیه سردخانه می‌باشد، خاطرنشان کرد: مقبره الشعرا یکی از قطب‌های گردشگری آذربایجان و همچنین محل تفریح همشهریان و اهالی منطقه می‌باشد و شهرداری تبریز تا آخر خردادماه امسال نسبت به یکسان سازی محوطه، پوشش سازه‌ها و گودال‌ها، گل‌کاری محوطه، ایمن سازی سازه‌ها و تملک مغازه‌های واقع در اول تکیه حیدر برای تسهیل عبور و مرور بطرف مقبره الشعرا اقدام نماید.

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای حاضر از پروژه‌های پیرامون مقبره الشعرا و  محله حیدر تکیه‌سی نیز بازدید کردند.

 

گزارش فارس حاکی است، مجموعه تاریخی مقبره الشعرای تبریز در محله تاریخی «سرخاب» حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس اسناد و منابع تاریخی بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب در آن مدفون بزرگان شعر و ادب ترکی آذربایجانی از جمله استاد شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، ثقه الاسلام، خاقانی شروانی، ظهیر فاریابی، مجیر بیلقانی و میرزا طاهر است روزگاری قرار بود به یک پردیس فرهنگی و هنری تبدیل شود ولی حالا همین یک نماد نیز در حال فرسوده شدن و تخریب است.

با اینکه مقبره الشعرا در سال‌های نه چندان دور به عنوان چراغ همیشه روشن فرهنگ شهر تبریز شناخته می‌شد ولی حالا به گورستان متروکه‌ای تبدیل شده تا حدی که دیگر کسی به سراغ این بزرگان خفته در خاک این منطقه نمی‌آید و خاموشی این نماد زیبا و فراموش‌نشدنی از صدها متر این طرف‌تر فریاد می‌زند.
بازسازی این مکان از سال ۱۳۵۲ آغاز شد و در ابتدا قرار بود مقبره الشعرا همچون حافظیه و سعدیه به پردیس فرهنگی بزرگی تبدیل شود ولی بعداز سال‌ها کار فقط یک زیرزمین و یک نماد تحویل مردم شد.

با تمام این اوصاف و وعده‌هایی که از سوی مسؤولان امر داده می‌شود امیدواریم تا هرچه سریع‌تر شاهد اتمام پروژه بازسازی مقبره الشعرای تبریز باشیم و ادارات و نهادهای مختلف به دور از بروکراسی‌های اداری و پاسکاری های معمول، برای تکمیل پروژه تلاش کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مقبره الشعرا فارس تبریز سرخاب استاد شهریار حافظیه فرماندار تبریز جعفری آذر مقبره الشعرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۰۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان از کشف نقوش صخره‌ای جدید در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد در این منطقه تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، مصیب نریمانی ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه کشف شده فوق، محیطی مناسب برای فعالیت‌های گله‌داری بوده و از قدیم‌الایام شغل اصلی مردم منطقه گله‌داری به خصوص پرورش بُز و گوسفند است، اظهار کرد: نقوش صخره‌ای مزبور از نوع «قوشاداش» بر روی سنگ‌های سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد شده است که روی تراس شیب دار و مُشرف به راه قدیمی موسوم به ائل‌یولو قرار دارد.

وی افزود: نقوش صخره‌ای نویافته در ارتفاعات ورزقان به عنوان هنر صخره‌ای دوران پیش از اسلام و مربوط به جنوب قفقاز است که از اهمیت بسیار بالا و ویژه‌ای برای انجام مطالعات باستان‌شناسی و رویکردی مهم برای درک صحیح جامعه شناختی و انسان شناختی منطقه شمال غرب ایران به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالت‌های منفرد و دسته‌جمعی روی سنگ‌های سیاه از جنس آهنی به روش کوبشی ایجاد شده‌اند و بیشترین نقوش کشف شده در این سنگ‌ها متعلق به «بز کوهی» بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونه‌های زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است.

نریمانی با بیان اینکه نقوش فوق نشانگر ماهیت کوچ رو و شکارگر بودن طراحان این آثار است، تاکید کرد: دوره‌های زمانی شکل‌گیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمی‌توان بر اساس مطالعات مقایسه‌ای گاه نگاری خاصی برای آن‌ها ارائه داد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون در منطقه شمال‌غرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخره‌ای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی می‌کند، بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطه‌ها نیز برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، شناسایی و جمع‌آوری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان با تاکید بر اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخره‌ای و شناخت تاریخ جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که به صورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمده‌اند و این آثار ناب و دست نخورده درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی مبتنی بر زندگی کوچ‌روی و دامداری و شکار است.

نریمانی تاکید کرد: برخی پژوهشگران داخلی دوره زمانی ایجاد این نقوش به خصوص نقش بُز را به دوران پیش از تاریخ ارتباط می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمال‌غرب ایران همواره به عنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستان‌شناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است، افزود: پژوهش‌های باستان‌شناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخره‌ای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان ادامه داد: اهمیت سنگ‌نگاره‌های کشف شده جدید در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخره‌ای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژه‌ای است.

کد خبر 748778

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان