Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@01:31:13 GMT

لزوم ورود پیراپزشک ها به تورلیدری

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۰۵۶۶

لزوم ورود پیراپزشک ها به تورلیدری

در حال حاضر گردشگری سلامت، یکی از سودآورترین صنایع در جهان به شمار می‌رود. اما در ایران علی رغم ظرفیت‌های بسیار بالای صنعت گردشگری، این حوزه رشد قابل توجه‌ای نداشته و به گفته معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مبتنی بر واقعیت نبوده است.

روزنامه ایران: در گردشگری سلامت، افراد با اهداف مختلفی نظیر درمان بموقع، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر به دیگر کشورها سفر کرده و از انواع روش‌های درمانی پزشکی مدرن، طب سنتی و حتی آب‌های معدنی کشور مقصد استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران، «محمد محب خدایی» معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی یکی از مشکلات اساسی در کشور را غرور بیش از اندازه نسبت به تاریخ گذشته دانسته و می‌گوید: «واقعیت این است که شرایط موجود در دنیا تغییر کرده و تغییراتی نیز در حوزه گردشگری حاصل شده است. اتفاقی که در صنعت گردشگری ما رخ داده این است که ما نمی‌خواهیم بپذیریم درک ما از گردشگری مبتنی بر واقعیت نبوده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پنهانی در صنعت گردشگری، دلیل هم‌افزایی این صنعت با سایر صنایع خواهد بود.»

فرصتی جدید در گردشگری سلامت

وی می‌افزاید: «ما اگر بتوانیم تعریفی درست از ساختار و بازیگران اصلی در صنعت سلامت از جمله ذی نفعان مرتبط و غیرمرتبط در سطح دنیا و بازار هدف تا مقصد را بعمل آورده و فرایندهای اصلی‌اش را بدرستی مدیریت کنیم، گردشگری سلامت ایجاد شده و شرایطی برای ما مهیا خواهد شد که در بازار رقابتی با بهترین قیمت و کیفیت، حوزه سلامت گردشگری بار دیگر احیا شود.» محب خدایی تصریح می‌کند: «پس از مطالعات دقیق به این نتیجه رسیدیم که در کشور مبدأ در کنار ذی‌نفعان، پزشکان و بیمارستان‌های آن کشورها را به‌عنوان ذی‌نفع وارد بازی کنیم. چنانچه ما در حوزه گردشگری سلامت، تمامی بازیگران را وارد عرصه کرده و به طور نمونه از میان 5 میلیون توریست زیارتی که سالانه وارد مشهد می‌شوند، 10 درصد را نیز به ظرفیت سلامت خود معرفی کنیم، فرصتی جدید در حوزه گردشگری سلامت خلق خواهیم کرد.»معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: «در حال حاضر از میان 4500 آژانس گردشگری موجود در سطح کشور، عملاً 150 آژانس در گردشگری ورودی و در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی کار می‌کنند. الباقی نیز به لحاظ ظرفیتی در شرایط نامطلوبی قرار دارند و همین امر نیز باعث شده که ما در حوزه گردشگری سلامت، شاهد حضور واسطه‌هایی باشیم که به‌صورت مقطعی در این ظرفیت حضور پیدا کنند.»
از نظر محب خدایی، بزرگترین تحول در حوزه گردشگری سلامت، زمانی رخ می‌دهد که در کشورهای هدف از ظرفیت اصلی حوزه سلامت نظیر پزشکان، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در کنار آژانس‌های آن کشور بهره گرفته و در کنار واسطه‌ها از ظرفیت تور لیدرهای پیراپزشک نیز استفاده شود. وی بهترین راهکار برای پویایی وضعیت فعلی را افزایش راندمان ورود سرمایه‌گذاران و ترغیب آنها دانسته و می‌گوید: «با افزایش ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاران بیشتری حضور پیدا کرده و توسعه در حوزه گردشگری سلامت رخ خواهد داد.»

قابلیت‌های متنوع گردشگری

«ساسان مؤمنی»، فعال گردشگری سلامت نیز می‌گوید: «خوشبختانه ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری بالایی در حوزه گردشگری است. در این زمینه نیز نیازی به تبلیغ نبوده و تنها اطلاع‌رسانی کفایت می‌کند. برای توسعه گردشگری باید فضایی ایجاد شود تا گردشگران سلامت به سهولت تردد کرده و با امکانات کشور ما آشنا شوند. در حال حاضر ما می‌توانیم شرایط اقتصادی بد کشورهای اروپایی ناشی از بحران کرونا را تبدیل به فرصت کرده و با راه‌اندازی تورها و قیمت‌های مناسب، گردشگران سلامت بیشتری را جذب کنیم.» «شاهین کرمی» یکی دیگر از فعالان گردشگری سلامت می‌گوید: «ایران قابلیت‌های گردشگری بسیار متنوعی دارد. مثلاً کرمان ظرفیت ساخت هتل‌های آهکی را در خود جای داده است. این هتل‌ها، اتاق‌هایی در دل کوه های آهکی دارد که برای درمان روح و روان، پوست و بیماران جلدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام دنیا این کار را به شکل مصنوعی انجام می‌دهند اما ما به شکل طبیعی این قابلیت را در کشور خود داریم، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده است.»

بهره‌گیری از ظرفیت ها

در همین حال «بهنام حیدرپور» فعال گردشگری سلامت، عامل راهگشا در حوزه گردشگری سلامت را ورود به حوزه نیچ مارکتینگ (متمرکز کردن فعالیت‌های بازاریابی روی بخشی کوچک) دانسته و می‌گوید: «در کنار ورود به این حوزه، باید بازاریابی چریکی نیز انجام شود؛ یعنی مدیرانی بی‌پروا، حوزه‌های سلامت را رصد کرده و زمینه را برای توسعه گردشگری سلامت در کشور مهیا کنند. اما در ارتباط با مدیران و مدیران فنی نیز نباید از هتل‌ها و بیمارستان‌ها غافل شده و بایستی تمامی نیروها در حوزه سلامت را آموزش دهیم.»«مجتبی اخوان» دیگر فعال گردشگری سلامت در مشهد نیز می‌گوید: «گردشگری سلامت به‌عنوان یک زیرشاخه از حوزه گردشگری، زمانی موفق عمل خواهد کرد که سازمانی تشکیل شده و تمامی نیروها دور هم جمع شوند. با چنین اقدامی شاید رؤیای اقتصاد بدون نفت کمتر از یک سال تحقق یافته و اقتصاد کشور حتی با وجود تحریم‌ها متحول شود. ما پتانسیل‌های بسیار قوی در بحث سرطان، پارکینسون و قلب داشته و بیمارستان‌های قدرتمند و پزشکان بسیار متبحری در اختیار داریم؛ اما به‌دلیل عدم وجود یک سازمان و برنامه‌ریزی صحیح، تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حوزه گردشگری سلامت بیمارستان ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت‌ها ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

کد خبر 6090261

دیگر خبرها

  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال