Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرد که در سه سال تخصیص خواهد یافت.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، امروز پنجشنبه ۲۵ فروردین در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: طبق این مصوبه ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و ۷۰ میلیارد تومان در ۲ سال بعد تخصیص خواهد یافت که با توجه به آغاز پروژه درخواست داریم اعتبار تخصیص یافته سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،وی گفت: خراسان جنوبی جزو پنج استان فاقد موزه دفاع مقدس است که امیدواریم با توجه به اعتبار مصوب بتوانیم ساخت این مرکز فرهنگی که بیانگر نقش مردم خراسان جنوبی در دفاع مقدس است را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون از اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۰ که حدود ۳.۵ میلیارد تومان بوده، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته و سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۷۵۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی افزود: در مورد پارک موزه می‌طلبد همزمان با آغاز پروژه دستگاه‌هایی همچون شهرداری اقدامات لازم را آغاز کنند.

فلاحی گفت: با توجه به فرارسیدن پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس و با توجه به ملی و بین‌المللی بودن موضوع و اینکه کمتر به آن توجه شده، امیدواریم به صحرای طبس با نگاه ملی و بین‌المللی پرداخته شود.

وی درباره یادمان‌های شهدا گفت: در ۶۲ نقطه استان شهید گمنام داریم که ۴۰ یادمان تکمیل شده، ۱۱ یادمان در حال اجراست و ۱۱ یادمان نیاز به تامین اعتبار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: با رایزنی‌های صورت گرفته با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و همراهی دستگاه‌های اجرایی امیدواریم بتوانیم امسال یادمان‌های شهدا را به اتمام برسانیم.

وی گفت: درخصوص تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس نیز تاکنون هزار و ۸۶۰ مدخل در استان شناسایی شده که ۶۰۰ مدخل به‌صورت کشوری به تصویب رسیده است.

وی افزود: در راستای تدوین دانشنامه ۳۱۵ هزار سند جمع‌آوری و ۵۱ هزار ساعت مصاحبه انجام شده است اما از آنجا که همه دستگاه‌های خراسان جنوبی مدخل دفاع مقدس هستند باید نسبت به جمع‌آوری اسناد توجه بیشتری داشته باشند تا در آینده نه چندان دور شاهد تدوین سند دفاع مقدس خراسان جنوبی باشیم.

رییس موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس هم در این نشست گفت: مساله صحرای طبس و این معجزه الهی در ۴۰ سال گذشته مغفول مانده است و به هر دلیل تا سال ۸۸ این معجزه در غبار بود و به رغم تاکید مقام معظم رهبری تا سال ۹۸ هیچ اتفاقی نیفتاد که امیدواریم در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسین جهانبخش افزود: در ۴۰ سال گذشته مراسم گرامیداشت واقعه طبس در محل حادثه برگزار شده و در ۲ سال گذشته علاوه در طبس در مرکز استان هم آیین گرامیداشت برگزار شد که امسال همزمان با پنجم اردیبهشت آیین محوری در صحرای طبس برگزار خواهد شد.

وی درباره ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی این پروژه هفتم مهر سال گذشته در مرکز استان آغاز شد و در چهار هزار متر مربع ساخته خواهد شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی موزه دفاع مقدس حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دفاع مقدس خراسان جنوبی موزه دفاع مقدس میلیارد تومان مرکز فرهنگی سال گذشته صحرای طبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به صادرات، ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از پایون استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعیتی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع شده و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در تولید انار را دارد، افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور و ۸۵ درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و… غنی است.

قناعت از ۹ اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت: این ۹ اثر نشان‌دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان اینکه استان ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار هم استراتژیک است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر محصولات راهبردی و توسعه ها متمرکز است.

قناعت با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور، گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

وی از ۹۹ درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک، سالانه ۱۱۶ هزار تن زرشک تر و ۲۵ تا ۳۰ هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده، گفت: ۷۵۰ تن یعنی تنها ۲.۵ درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم، ارزش افزوده از ۵۰ تا ۷۰ درصد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

قناعت درخصوص گوهرسنگ‌های استان هم گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است، ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از ۷ میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

وی از ثبت ملی ۵ گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می توانیم تا ارزش افزوده این محصول را دو هزار درصد افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

قناعت در پایان با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه ۲۰۲۵ داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهر سنگ باشد، گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 749145

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود