Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، طی روزهای گذشته آبگیری خط اضطراری طرح انتقال آب بن-بروجن با مصوبه وزارت نیرو، بحث داغ در میان مردم و مسؤولان استانی اصفهان بود و واکنش‌های فراوانی را در پی داشت.

سال‌ها است که با وجود تمام مشکلاتی که برای حوضه آبریز زاینده‌رود وجود دارد و بارگذاری‌هایی که در این حوضه انجام شده، پروژه انتقال آب جدیدی از این حوضه فقیر مطرح شده است، این درحالی است که طبق مصوبه شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر کسی از هموطنان و مسؤولان است که از خشکی زاینده‌رود و نتایج آن برای اصفهان و مشکلات کشاورزان بی‌اطلاع باشد و به همین دلیل انتقال آب جدید از همین حوضه فقیر تعجب همگان را به دنبال داشته است.

 

 

مردم اصفهان هم که کورسوی امیدی از روی کار آمدن دولت انقلابی در دلشان روشن شده بود و صبورانه و نجیبانه منتظر بودند مشکلات زاینده‌رود و تمام بارگذاری‌های سال‌های اخیر از این حوضه مرتفع شود، نسبت به این اقدام وزارت نیرو معترض شدند.

نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود یا انجام مصاحبه‌هایی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

احمد مقیمی از فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی با ارسال پیامکی به نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بار دیگر دیدگاه‌شان نسبت به این انتقال آب جدید از حوضه آبریز زاینده‌رود را پرسید که می‌توانید پاسخ آن‌ها را در این خبر ببینید.

 

 

حسین رجائی ریزی نماینده مردم لنجان در مجلس: این پروژه هم غیرقانونی و هم غیرشرعی است، این تصمیم با لابی افرادی منتج به نتیجه شد که سال‌ها خودشان در اصفهان زندگی کرده و حتی مسؤولیت داشتند و اصفهان میزبانی خوبی برای رشد سیاسی و مدیریتی آنان بود و این روزها دست‌مزد این نجابت و میزبانی اصفهانی‌ها را دادند. هیچ کس در کشور مسأله بحران آب استان اصفهان و تبعات ملی و بین‌الملل آن را درک نمی‌کند‌، باید این مشکل را خود مردم شریف استان و مسؤولان اصفهانی با یک نسخه اصفهانی حل کنند.

 

 

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس: طرح آبرسانی بن - بروجن نه تنها از نظر قانونی به جهت اینکه خلاف مصوبات شورای عالی آب است و رای صریح دادگاه بر توقف طرح، مردود است بلکه از نظر علمی نیز انتقال آب از حوضه آبریز فقیر زاینده‌رود به حوضه پر آب کارون غلط است، قطعا اجرای این طرح در وضعیت فعلی و بدون اصلاح وضعیت زاینده رود، زنده رود را برای همیشه به مرده‌رود تبدیل می‌کند. بنده به صراحت مخالفم و تقاضای تغییر تخصیص طرح از زاینده‌رود به کارون از محل سبزکوه یا هرمحل دیگر غیر از زاینده‌رود را به رییس جمهور محترم داده‌ام که امیدوارم موافقت شود.

 

 

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس: اینکه می‌گویند انتقال آب براساس مصوبه شورای امنیت است را از مسؤولان مربوطه پرسیدم، گفتند شورا مصوبه‌ای در این زمینه نداشته، البته برای اتمام حجت امروز با آقای قالیباف(رییس مجلس)، معاون رییس جمهور، برخی مسؤولان شورای امنیت کشور و تعدادی از موثرین سطح بالای کشور نیز موضوع را در میان گذاشتیم و مثل قبل که چندین ماه است ابعاد حقوقی موضوع را دنبال می‌کنم و حتی از وزیر نیرو و وزیر دادگستری چندماه قبل طرح سوال کردم که در دستور کارکمیسیون قراردارد، با تمام توان از حقوق اصفهان و ملت ایران دفاع می‌کنم و خودم را در برابر نسل‌های آینده نیز مسؤول می‌دانم.

 

 

حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس: منبع پروژه بن - بروجن از حوزه غنی کارون تامین شود.

حسین محمد صالحی نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت: انتقال جهت آب شرب برای هر منطقه ضروری است و تمام مناطق کشور برای ما یکسانند، یعنی برای آب شرب موافقم برای منظورهای دیگر اگر باشد جدا مخالفم.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس: غیرکارشناسی! بارگذاری جدید برحوضه مظلوم و لاغر زاینده‌رود، خلاف مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب، خلاف حکم قضائی کمسیون آب‌های زیرزمینی قوه قضائیه، لازم است تا زمانی‌که منبع جدید تامین آب برای آن مشخص نشود متوقف شود.

 

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس: از ابتدا معتقد بودم برای حل مسأله آب باید همه ذینفعان، سه اصل «شفافیت» در منابع و مصارف ، «عدالت» در توزیع و اجرای «قانون» را قبول داشته باشند تا چهارچوب و حل مسإله آب شکل گیرد.

طبعا طبق قوانین و مصوبات قبلی شورای آب هرگونه بارگذاری جدید برحوضه زاینده‌رود بدون تامین منابع آن خلاف قانون است، نباید خسارات خشکسالی و کم آبی تنها برای مردم و کشاورزان زحمت‌کش اصفهان باشد بلکه در صورت کم آبی انتظار میرود براساس عدالت تخصیص آب درهمه استان‌ها به یک میزان کاهش یابد. با دعوای نمایندگان و ایجاد کینه مردم استان‌های همجوار هم این مسأله حل نخواهد شد چرا که این موضوع فرا استانی است و نیازمند عزم و اهتمام دولت در حل عقلانی و کارشناسی این مسأله است.

 

 

رحمت‌اله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز و بخش قمصر در مجلس: نظر به اینکه با منافع و مصالح کشاورزان مظلوم استان مغایرت دارد مخالفم.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس: طرح در رسانه موضوعات مربوط به آب باعث پیچیده‌تر شدن حل مشکل می‌شود.

الهام آزاد نماینده مردم نائین و خوروبیابانک در مجلس: مخالف هستم، با سایر نمایندگان استان پبگیر موضوع هستیم.

 

 

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس: همانگونه که امروز در مجلس تذکردادم با این موضوع به شدت مخالفم، درخانه ملت هم فریاد زدم که جناب آقای رئیس جمهور چون از رفتار و عملکرد وزارت نیرو به صورت مطلق ناامید شده‌ایم شکایت مردم انقلابی استان اصفهان را از این تصمیمات نابخردانه اعلام می‌کنم.

ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم، آقایان راه‌اندازی پروژه بن بروجن تصمیمی غیرعقلانی، غیر شرعی و غیر قانونی است.

براساس کدام عقلی آب را از حوضه فقیر زاینده‌رود به حوضه غنی کارون منتقل می‌کنید؟ این تصمیمات مدیران را باید در گینس ثبت کنید. پروژه بن بروجن پروژه‌ای است به نام آشامیدنی مردم محروم چهارمحال و بختیاری اما به کام فولاد چهارمحال، فولاد سفیددشت، سیمان شهرکرد و پنج شهرک صنعتی درمسیر خط لوله. یعنی برخلاف مصوبه شورای عالی آب و با رانت و فشار عده‌ای معدود و جار و جنجال ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب زاینده‌رود اصفهان قرار است به یغما برود. لازم است هرچه سریع‌تر این پروژه کنسل شود تا اسیر خشم انقلابی مردم مهربان و خط‌شکن استان اصفهان نشوید.

 

 

زهرا شیخی مبارکه نماینده مردم اصفهان در مجلس: طرح بن - بروجن خلاف مصوبات قبلی شورای عالی امنیت کشور و شورای عالی آب است، علاوه بر آن طرحی غیرکارشناسی، غیرمعقول و نادرست است که هر عقل سلیمی بعد از بررسی وضعیت حوضه‌های آبریزکشور به آن پی خواهد برد. متأسفانه آنطور که مشخص است وزارت نیرو برنامه جامعی برای حل چالش آب درکشور ندارد. وزیر به وعده‌ها و تعهدات خود درقبال مردم و محیط زیست اصفهان عمل نکرده و به نظر برنامه‌ای هم برای این کار ندارد. حتمابنده، سایر نمایندگان و همچنین تمام مدیران استانی با این طرح مخالفیم و همه تلاشمان را برای جلوگیری از اجرای این طرح غیرقانونی به کار خواهیم بست.

پروین صالحی نماینده مردم مبارکه در مجلس: مخالف این طرح هستم درخصوص این موضوع مصاحبه‌ای داشتم.

 

 

مطالبه از مسؤولان کشوری برای حیات دائمی زاینده‌رود

هم‌چنین در اقدام دیگری مردم و جمعی از فعالان رسانه‌ای استان اصفهان با راه‌اندازی پویشی اعتراض خود به این تصمیم غیرقانونی وزرات نیرو را از طریق ارسال نظرات در صفحات اینستاگرمی مسوولان کشوری اعلام کردند.

احمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه این پویش برای بیان اعتراض مردم نسبت به انتقال آب جدید و غیرقانونی از زاینده‌رود و رساندن صدای مظلومیت زاینده‌رود به مسؤولان آغاز شد، اظهار داشت: نزدیک ۱۵۰ هزار کامنت در پیج های سران قوا و سایر مسؤولان درج شد تا ضمن توجه به این مطالبه برای حیات دائمی زایندهع‌رود که مطالبه ملی و تاکید رئیس جمهور است اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این پویش تحت عنوان« #زاینده‌رود_من_کو» منتشر شد، افزود: با همراهی بسیار خوب فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌‌ای این اقدام با رعایت جوانب مطالبه‌گری و به دور از مسائل قومی و استانی انجام شده چرا که معتقدیم زاینده‌رود رگ حیاتی فلات مرکزی است که باید دائما جریان داشته باشد و همه مردم از آن بتوانند منتفع شوند.

مقیمی گفت: در شهر اصفهان و نقاط مختلف استان مناطقی وجود دارد که با تانکر آبرسانی می‌شوند و  این در حالی است که برخی از این روستاها در کنار زاینده‌رود واقع شده‌اند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: زاینده رود بن بروجن پروژه بن بروجن انتقال آب انتقال آب زاینده رود نماینده مردم اصفهان در مجلس انتقال آب جدید شورای عالی آب زاینده رود استان اصفهان زاینده رود وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود

«عبدالوحید فیاضی» منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آرایش سیاسی مجلس آینده اظهار کرد: فراکسیونی که منافع ملی را اولویت اصلی خود دانسته و خود را ملزم به تحقق مطالبات مردم بداند، قطعاً مهم‌ترین فراکسیون و فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم باید باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تفاوت‌های سیاسی و حزبی منتخبان مجلس آینده باعث می‌شود که آن‌ها در مجلس آینده با یکدیگر وارد چالش شوند، افزود: در حال حاضر شاهد تنوع و تکثر از لحاظ گرایش سیاسی و حزبی بین منتخبان مجلس دوازدهم هستیم اما قطعاً تمام تلاش خود را می‌کنیم که این تفاوت‌ها منجر به اختلاف اساسی بین نمایندگان مجلس آینده یا به عبارت دیگر، یقه‌گیری آن‌ها نشود.

فیاضی درباره گزینه احتمالی ریاست مجلس دوازدهم، گفت: از آنجایی که شاهد تکثر و گستردگی گرایش‌های سیاسی بین منتخبان مجلس دوازدهم هستیم، پیش‌بینی درباره ریاست مجلس دوازدهم تا حدودی سخت است.

منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم در ادامه درباره راهکارهای تحقق شعار سال، اظهار کرد: مجلس دوازدهم باید در آغازین روزهای خود درباره راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور با رویکرد جهش تولید مسایل لازم را در نظر گیرد.

فیاضی گفت: مسأله مهم بعدی درباره مشارکت مردم است و مجلس دوازدهم باید مکلف باشد که درباره مشارکت مردم بازنگری‌های لازم را داشته باشد؛ مشارکت مردم باید در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و کاملاً به صورت همه‌جانبه در نظر گرفته شود چراکه حکمرانی درست زمانی محقق می‌شود که مشارکت مردم را شاهد باشیم.

منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس دوازدهم گفت: ما بعضاً از جهش تولید و رفع تورم حرف می‌زدیم اما مشارکت مردم را نادیده می‌گرفتیم و به همین دلیل، فرمایش مقام معظم رهبری درباره مشارکت مردم در امر تولید می‌تواند بسیار مؤثر باشد و زمینه مشارکت مردم را در عرصه اقتصادی فراهم کند.

وی تصریح کرد: در امر اقتصادی، موانعی برای مشارکت مردم وجود دارد که برخی از این موانع، مربوط به موانع تولید و صدور و دریافت مجوز کسب و کار است که مجلس و دولت باید با همکاری یکدیگر، به دنبال گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم و مشارکت مردم در حوزه اقتصاد باشند.

فیاضی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی و ارزی هم مسأله بسیار مهمی است چراکه ما در حال حاضر شاهد افزایش شدید قیمت ارز هستیم که به علت فقدان مدیریت در حوزه ارز است؛ دلارزدایی هم بسیار ضرورت دارد چراکه سلطه دلار به نظام اقتصادی ما آسیب وارد کرده و باید با سیاست‌های درست کاری کنیم که نقش دلار در اقتصاد کشور به مرور کمرنگ شود.

کد خبر 6084389 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است