Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@16:48:09 GMT

آغاز مبارزه با علف‌های هرز و سن غلات در مزارع کردستان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۲۰۳۸

آغاز مبارزه با علف‌های هرز و سن غلات در مزارع کردستان

ایسنا/کردستان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به تنش‌های جوی و دمای بالای هوا زارعان استان هرچه سریع‌تر با مشورت کارشناسان سازمان اقدام به مبارزه با سن غلات و علف‌های هرز کنند.

فریدون حامدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشاورزان استان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و یا کلینیک‌های گیاه پزشکی سم مناسب را برای  مبارزه با علف‌های برگ پهن و نازک برگ تهیه کنند و در اسرع وقت اقدام به سم پاشی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علف‌های هرز علاوه بر جذب رطوبت خاک و مواد غذایی، می‌تواند منبعی برای آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم و جو باشند.

حامدی گفت: بیش از ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کردستان در سال جاری تحت کشت گندم و جو می‌باشد ۹۰ درصد این اراضی بە صورت دیم کشت شده و در حال حاضر اکثر مزارع گندم و جو استان در مرحله پنجه قرار دارند. 

مدیر حفظ نباتات در ادامه یادآور شد: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن بصورت مادر) می‌باشد و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی ابن آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود. برای کنترل علف‌های هرز نیز تا مرحله بند دوم ساقه گندم فرصت سمپاشی در مزارع وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به پایش‌هایی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو انجام داده‌اند، احتمال طغیان سن در مزارع گندم و جو استان پیش بینی شده است.

حامدی تصریح کرد: کشاورزان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی استان نسبت به مبارزه با سن غلات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: باید سم پاشی مزارع گندم و جو برای جلوگیری از تخم ریزی سن مادر و طغیان سن در زمان مناسب و با مشورت کارشناسان و متخصصان صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: دمای بالای هوا در این مدت باعث افزایش جمعیت سن شده و باید کنترل سن غلات در مرحله سن مادر از اولویت‌های زارعان استان باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مشورت کارشناسان مزارع گندم و جو جهاد کشاورزی علف های هرز سن غلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۲۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ یاسر شریفی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در گفت و گوی رسانه‌ای اظهار کرد: تا کنون بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع گندم در این شهرستان برداشت شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ هزار تن و ۲۳۳ کیلوگرم گندم توسط ۲ مرکز خرید در این شهرستان از کشاورزان خریداری شده است.

شریفی تصریح کرد: ۳۶ دستگاه کمباین در شهرستان فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ کمباین تا پایان برداشت وارد شهرستان شود.

شایان ذکر است در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، در سطح ۱۴ هزار هکتار از مزارع شهرستان خرمشهر گندم کشت شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز پیش بینی کرد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول گندم از سطح مزارع استان برداشت و روانه سیلوها شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900640

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران