Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور روسیه خطاب به کشور‌های اروپایی گفته که آن‌ها قادر نخواهند بود وابستگی خود به محصولات انرژی روسیه را کاهش دهند، اما مسکو برنامه‌هایی برای انجام معاملات بیشتر با کشور‌های شرق آسیا دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه (۲۵فروردین/۱۴ فوریه) گفته مسکو با توجه به تلاش کشور‌های اروپایی برای کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه، مسیر صادرات این محصول را به سمت نیمکره شرقی جهان تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین تأکید کرده کشور‌های اروپایی قادر نخواهند بود به طور کامل وابستگی خودشان به گاز روسیه را قطع کنند.

روسیه در راستای تلاش برای متنوع کردن مشتری‌های محصولات گاز خود روابط نزدیک‌تری با آسیا و به ویژه چین پایه‌ریزی کرده است. چین در حال حاضر اصلی‌ترین مشتری محصولات انرژی در جهان است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه حمله نظامی این کشور به اوکراین بر صادرات محصولات انرژی توسط این کشور اثر گذاشته است. این تحریم‌ها تسویه مالی معاملات انرژی با روسیه را دشوار و پیچیده کرده است.

پوتین که در نشستی با حضور اعضای کابینه دولت روسیه حضور داشت گفت: «مسئله شگفت‌انگیز این است که شریکان ما در کشور‌های غیردوست روسیه خودشان اذعان کرده‌اند که نمی‌توانند بدون منابع انرژی روسیه از جمله گاز ادامه دهند. در حال حاضر هیچ جایگزین معقول [برای گاز روسیه]در اروپا وجود ندارد.»

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که کشور‌های اروپایی با قطع دریافت انرژی از روسیه باعث افزایش قیمت‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در بازار شده‌اند.

«عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین موجب شده ۲۷ عضو کشور‌های اروپایی در اولویت‌های خود برای تأمین محصولات انرژی تجدید نظر کند. بروکسل به دنبال کاستن از وابستگی کشور‌ها به گاز روسیه است. مسکو در حال حاضر تأمین‌کننده نزدیک به ۴۰ درصد از گاز طبیعی اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد لازم است مسکو زیرساخت‌های لازم را برای افزایش عرضه انرژی به کشور‌های آسیایی ایجاد کند. روسیه در پایان سال ۲۰۱۹ بعد از چندین سال گفتگو‌های طاقت‌فرسا و موافقت با کاهش قیمت سوخت عرضه گاز به چین را آغاز کرد.

اظهارات پوتین در بحبوحه آخرین ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا در واکنش به عملیات نظامی مسکو در اوکراین بیان شده است. ممنوعیت واردات انرژی روسیه، بخشی از تحریم‌های گسترده ضد این کشور است که با هدف قطع اقتصاد روسیه از تجارت و سیستم مالی جهان طراحی شده است.

پوتین بحران کنونی انرژی در اروپا را ناشی از امتناع کشور‌ها از «همکاری عادی با روسیه و در نتیجه ضربه زدن به میلیون‌ها اروپایی» دانست. وی تاکید کرد: «البته ما نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، اما این (مشکلات) فرصت‌های جدیدی برای ما ایجاد می‌کند.»

روز چهارشنبه، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه گفت، مسکو آماده است نفت و محصولات نفتی خود را به «کشور‌های دوست» بفروشد، زیرا واردکنندگان سنتی از خرید انرژی از روسیه اجتناب می‌کنند و این امر این کشور را مجبور می‌کند تا تولید نفت خام خود را کاهش دهد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشور‌های غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهاد‌های مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پوتین اروپا آمریکا کشور های اروپایی رئیس جمهور روسیه محصولات انرژی انرژی روسیه گاز روسیه تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز