Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:14:59 GMT

حفاظت از تالاب قره قشلاق بناب نیازمند همکاری عمومی است

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۲۳۲۲

حفاظت از تالاب قره قشلاق بناب نیازمند همکاری عمومی است

رضا لعلی روز پنجشنبه در نشست کمیته محلی مدیریت زیست بومی تالاب قره قشلاق بناب که با حضور جمعی از مسئولین شهرستان های بناب و ملکان برگزار شد، با بیان اینکه بهره برداری بی رویه از منابع آبی از تهدیدات اصلی تالاب ها است؛ افزود: عدم لایروبی تالاب ها، ساخت بی رویه سدها و توسعه بی رویه کشاورزی بدون توجه به الگوی کشت از جمله عدم استفاده از آبیاری قطره ای و تحت فشار و استقرار منابع آب بر از عوامل نابودی تالاب هاست و همین مسئله باعث افزایش ریزگردها و گرد و خاک، شوری آب های زیرزمینی، آلودگی هوا و کاهش گونه های پرندگان بوده و تهدید جدی برای سلامتی مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مساحت ۲۲ هزار هکتاری تالاب قره قشلاق بر ضرورت تأمین نیروهای مورد نیاز پاسگاه محیط بانی و همچنین تأمین خودرو مورد نیاز به منظور حفاظت از تالاب تأکید کرد.

اختصاص حقابه تالاب قره قشلاق توسط مسئولین آب منطقه ای آذربایجان غربی از دیگر مطالبات رضا لعلی فرماندار بناب بود.

وی ضرورت ارتقای سطح حفاظتی تالاب قره قشلاق از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش، جلوگیری از چرای بی رویه دام در تالاب، افزایش همکاری و انسجام شهرستانی، جلوگیری از قطع درختان و آتش سوزی و ضرورت مشارکت مردم برای حفظ و نگهداری تالاب ها را یادآور شد.

فرماندار بناب ابراز امیدواری کرد با رعایت این موارد تالاب قره قشلاق که به نام عروس تالاب های شمال غرب کشور شناخته شده است، همچنان حفظ خواهد شد.

فرماندار ملکان هم با بیان اینکه حفر چاه های غیرمجاز در سال های اخیر از دلایل اصلی خشک شدن تالاب قره قشلاق بناب است، اظهار کرد: در سال های اخیر صدها چاه غیرمجاز در حاشیه تالاب قره قشلاق حفر شده که قطعاً تأثیر به سزایی در خشک شدن تالاب قره قشلاق داشته است.

بهمن قائلی گفت: تمام شهرهای همجوار تالاب قره قشلاق می بایست برای احیای این تالاب پای کار باشند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات تالاب قره قشلاق همکاری و تعامل تمامی شهرهای اطراف این زیستگاه را می طلبد؛ افزود: با همکاری تمام شهرستان ها شاهد حاکم شدن شرایط بهتری در تالاب خواهیم بود.

فرماندار ملکان اعلام کرد: فرمانداری و سایر مسئولین شهرستان ملکان از تمام ظرفیت خود برای حفاظت از این زیستگاه مهم استفاده خواهند کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب هم گفت: حفاظت، مدیریت و دبیرخانه تالاب قره قشلاق به صورت ثابت بر عهده اداره حفاظت محیط زیست بناب است.

 صیاد لطفی اظهار کرد: بررسی های انجام شده در حوزه محیط زیست نشان می دهد قالب مشکلات تالاب های ایران در پنج مورد مهم خلاصه شده است که مهم ترین آن محدودیت شدید منابع آبی است.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و خشک شدن تالاب های اقماری پیش بینی می شود در صورت احیاء نشدن دریاچه ارومیه و تالاب های این حوضه آبریز، آسیب های جدی ساکنین اطراف دریاچه ارومیه را تهدید کند و تنها راه عبور از این وضعیت خطرناک همکاری جدی تمام مردم است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب با اشاره به منابع تأمین آبی تالاب قره قشلاق از رودخانه زرینه رود است، افزود: در حال حاضر ۶۴ میلیون مترمکعب از نیاز آبی تالاب برآورد شده که ۴۸ میلیون مترمکعب از آن به واسطه زرینه رود و ۱۶ میلیون مترمکعب دیگر آن از منابع آبی اطراف تالاب است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بخش قابل توجهی از سهم دریافتی آب زرینه رود اکنون به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده و از طرف دیگر برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان منطقه افزایش یافته است و همین امر باعث شده تأمین آب تالاب قره قشلاق با مشکل مواجه شود.

وی چرای دام را از عوامل مهم تخریب تالاب قره قشلاق عنوان کرد و گفت: صدمات چرای دام در این منطقه جبران ناپذیر است و به همین منظور درخواست می شود دستور ورود به این موضوع به ادارات منابع طبیعی ابلاغ شود.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی بناب تالاب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی بناب تالاب ها آذربایجان شرقی بناب تالاب ها تالاب قره قشلاق دریاچه ارومیه محیط زیست تالاب ها منابع آب بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرماندار بهار در این مراسم گفت: ساختمان ستاد اورژانس ۱۱۵ حسن قشلاق با پیش بینی سه میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۲۰ متر مربع ساخته خواهد شد.

آقای فیض اللهی افزود: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پایگاه، از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است