Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود چیتیان پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا بدون اشاره به میزان حجمی که افزایش می‌یابد افزود: مدت افزایش خروجی سد زاینده‌رود با هدف مورد اشاره ۱۰ روز است به این معنا که در این مدت آب در غرب، کلانشهر و شرق اصفهان جریان خواهد داشت.

وی اظهارداشت: همچنین بامداد امروز با هدف آبیاری باغ‌های غرب استان اصفهان خروجی سد زاینده‌رود افزایش پیدا کرد که به دنبال آن باغ‌های غرب استان آبیاری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه داران شرق این استان در پی افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت و بر همین اساس خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر این رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به ‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده رود از جمله در کلانشهر و شرق این استان دوباره خشک شد.

سپس برای نوبت دوم آبیاری مزارع شرق اصفهان پنجم تا پانزدهم ۱۴۰۱ بار دیگر با افزایش خروجی سد، آب در رودخانه جریان یافت و سپس خشکاندن مجدد این رودخانه را در پی داشت.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به‌ دفعات خشکانده شده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود کشاورزی اراضی کشاورزی سد زاینده رود پروندهٔ خبری خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی اصفهان بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود کشاورزی شرکت آب منطقه ای اصفهان زاینده رود کشاورزی اراضی کشاورزی سد زاینده رود خروجی سد زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۲۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مرضیه سی سی پور گفت: امروز با تاثیر سامانه همرفتی، ناپایداری‌های جوی و دریایی در نقاطی از استان تداوم خواهد داشت و در پاره‌ای نقاط استان تقویت خواهد شد.

وی گفت: امروز بعدازظهر و شب در نقاط مختلف استان رشد ابر‌، رگبار باران، رعد وبرق گاهی تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می شود.

سی سی پور خاطرنشان کرد: وقوع ناپایداری‌های موقتی به صورت رگبار پراکنده باران و رعد وبرق گاهی با تند باد لحظه‌ای در برخی نقاط ساحلی و مناطق دریایی استان نیز پیش بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: سامانه فعال در هرمزگان تا فردا جمعه ساعاتی در پاره‌ای نقاط استان تقویت خواهد شد و سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی بویژه در منطقه حاجی آباد و بشاگرد دور از انتظار نخواهد بود.

سی سی پور افزود: در مناطق دریایی طی امروز در بعضی ساعات افزایش سرعت باد پیش بینی می‌شود و با توجه به احتمال وقوع تند باد لحظه‌ای در اثر ابری بودن، توصیه می‌شود تردد‌های دریایی با احتیاط انجام شود و در بعدازظهر و شب شناور‌های سبک از تردد دریایی خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ دمایی، از فردا افزایش نسبی دما در استان پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • بازگشایی محور گنبدکاووس به کلاله حد فاصل پل بایلر